وبزی؛ سایت‌سازی که سروشکلش شبیه فتوشاپ است

0

وبزی یک محیط فتوشاپ است به جای اینکه خروجی تصویری ارائه بدهد، خروجی از یک سایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تعداد زیادی سایت‌ساز در حال حاضر در اینترنت فعالیت می‌کنند ولی در این بین مسعود صباغی در استارتاپ خود به نشانی webzi.ir  دست به ابتکار عمل جالبی زده و محیط سایت‌ساز خود را مشابه فتوشاپ طراحی کرده است تا امکانات و خدمات حرفه‌ای‌تری را برای طراحی سایت در اختیار طراحان گرافیست و کاربران عادی برای طراحی سایت اختصاصی خود قرار دهد.

مسعود متولد ۶۷ در تهران است و در رشته نرم‌افزار در دانشگاه پرند تحصیل کرده است. «‌من در حوزه طراحی سایت به صورت فریلنسر فعالیت می‌کردم. در طول مدت فعالیتم در این حوزه می‌دیدم که اکثر مشتریان نیازمند بودند بعد از طراحی سایت یک سری تغییرات ظاهری در سایت خود ایجاد کنند.

این نیاز احساس می‌شد که مشتریان بتوانند خودشان تغییرات مورد نیاز خود را در سایت اعمال کنند تا نیاز به پشتیبانی کمتر باشد. از طرفی بسیاری از مشتریان به دنبال طراحی وب‌سایت‌های اختصاصی برای خود بودند که بتوانند با هزینه کمتری برایشان طراحی شود.

بر همین اساس تصمیم گرفتم تا بستری را فراهم کنم تا کاربران بتوانند با هزینه کمتری خودشان با ابزارهای طراحی که در اختیارشان قرار داده می‌شود، سایت خود را با سلیقه خود طراحی کنند.»

  •  شما از زمانی که ایده این کار به ذهنتان رسید تا اینکه آن را اجرایی کنید، مدت زمان زیادی طول کشیده. علت آن چه بوده است؟

از زمانی که ایده شکل گرفت تا اینکه اجرایی شود، حدود ۵ سال طول کشید. این کار بستر فنی پیچیده‌ای داشت و در آن محیطی شبیه فتو‌شاپ شبیه‌سازی شده که کاربران می‌توانند با روش درگ اند دراپ قسمت‌های مختلف را به طراحی سایت خود اضافه کنند.

در واقع وبزی یک محیط فتوشاپ است به جای اینکه خروجی تصویری ارائه بدهد، خروجی از یک سایت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در طراحی اختصاصی برای وب‌سایت در ابتدا یک گرافیست سایت را طراحی می‌کند و خروجی آن را در اختیار برنامه‌نویس برای کدنویسی قرار می‌دهد. ما در واقع این فرآیند را مکانیزه کرده‌ایم و به عبارت دیگر طراحی و کدنویسی همزمان انجام می‌شود.

  •  وبزی را چگونه تعریف می‌کنید؟

وبزی یک روش جدید طراحی سایت است که در آن می‌شود بدون کدنویسی، سایت مورد نظر کاربر طراحی شود.

  •  مخاطب اصلی شما در وبزی چه کسانی هستند؟

وب دیزاینیر

وبزی امکانات خوبی را در اختیار گرافیست‌ها قرار می‌دهد که با یک بار استفاده می‌توانند ساز‌و‌کار طراحی با آن را یاد بگیرند و برای پروژه‌های خود از آن استفاده کنند. البته کاربران عادی نیز می‌توانند از خدمات وبزی استفاده کنند و با مدت زمانی وقت گذاشتن استفاده از هر یک از ابزارهای طراحی در وبزی را می‌توانند یاد بگیرند و برای خود سایت طراحی کنند.

  •  شما در وبزی قالب آماده سایت هم ارائه می‌دهید؟

بله، علاوه بر امکان طراحی صفر تا صد وب‌سایت، یک سری قالب آماده نیز در وبزی قرار داده‌ایم که آنها هم قابلیت سفارشی‌سازی را دارند و کاربران می‌توانند به سلیقه خود آنها را تغییر دهند. در وبزی دو بخش وجود دارد؛ بخش پنل مدیریتی که مانند سایر سایت‌سازها عمل می‌کند و بخش دوم هم مربوط به طراحی سایت می‌شود‌ و قالب‌های وبزی هم در همین محیط طراحی شده است و هیچ برنامه‌نویسی ‌روی قالب‌ها انجام نشده است. کاربران می‌توانند هر المانی اعم از متن، تصویر، فرم تماس و غیره در هر جایی از صفحه سایت با سایز و ظاهر دلخواه که تمایل دارند، جانمایی کنند.

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات وبزی استفاده کنند؟

وبزی

کاربران پس از ثبت‌نام در وبزی می‌توانند برای یک هفته از خدمات رایگان استفاده کنند. در این مدت می‌توانند سایت دلخواه خود را طراحی کنند و پس از آن ‌روی گزینه ارتقا کلیک کنند و یکی از پنل‌های وبزی را با توجه به نیازی که دارند، انتخاب کنند و سایت خود را با دامین مورد نظر خود راه‌اندازی کنند.

هزینه استفاده از خدمات به صورت سالانه تعیین شده ‌که شامل میزبانی سایت، پشتیبانی و استفاده از خدمات سایت‌ساز می‌شود که قیمت آن از سالی ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۷۶۷ هزار تومان. در پنل اول فقط محیط طراحی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

در پنل دوم بخش وبلاگ نیز اضافه می‌شود که می‌تواند اخبار و مقالات خود را در آن قرار دهد. در پنل‌های سوم و چهارم امکانات فروشگاه نیز به سایت اضافه می‌شود و پنل آخر که پنل پیشرفته است، هم امکانات فروشگاه و هم وبلاگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  •  چه تعداد کاربر تا‌کنون از خدمات وبزی استفاده کرده‌اند؟

تاکنون حدود ۵۰۰۰ کاربر در سیستم ثبت‌نام کرده‌اند که حدود ۱۰۰ کاربر خدمات را خریداری کرده‌اند‌ که از این تعداد اکثرا کاربران عادی بوده‌اند که از خدمات استفاده کرده‌اند.

  •  با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟ آیا به مرحله‌ای رسیده‌اید که در‌آمدها هزینه‌ها را پوشش دهد؟

کار را با سرمایه شخصی حدود ۵۰ میلیون تومان شروع کردیم و در حال حاضر نقطه سر به سر را رد کردیم.

  •  برای جذب سرمایه تا‌کنون اقدامی کرده‌اید؟

برای اینکه جذب سرمایه داشته باشیم، باید قبل از آن نیاز‌سنجی را انجام دهیم و بدانیم که دقیقا برای چه کاری قصد داریم سرمایه جذب کنیم. به عبارت بهتر، هر زمان که برنامه‌ای داشته باشیم که برای ‌اجرای آن نیاز به جذب سرمایه وجود داشته باشد برای آن اقدام می‌کنیم.

  •  ارزیابی‌ای از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید دارید و اینکه شما قصد دارید چند درصد از این بازار را به دست بیاورید؟

بازار ایران را می‌توان به دو بخش بازار سایت‌ساز و بازار طراحی سایت تقسیم کرد. حوزه سایت‌ساز هنوز در ایران جا‌ نیفتاده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد به همین دلیل آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد و اکثر بازار ایران بازار طراحی سایت است که درآمد این حوزه در ایران به صورت ماهیانه بین یک تا ۲ میلیارد تومان است.

در خارج از کشور حوزه فعالیت ما بازار خوبی دارد و یکی از رقیب‌های خارجی ما ۲۵ درصد بازار خود را به روسیه و ترکیه اختصاص داده است که به ایران هم می‌تواند دسترسی پیدا کند و به صورت ماهیانه حدود ۳۰۰میلیون دلار درآمد دارد.

ما در نوع خود جزو اولین سایت‌سازها در دنیا هستیم که این امکان را داریم که می‌توانیم طرح سایت را به صورت اختصاصی برای موبایل و تبلت طراحی کنیم. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در ۵ سال آینده ۱۰ هزار کاربر را جذب و خدمت‌رسانی کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.