در بحث طراحی مبتنی بر کاربر (User-Centered Design) و در مباحث بازاریابی، کاربرنما یا پرسونا عبارت است از شخصیتی فرضی برای بیان کردن نوع کاربرهای مختلف، که قرار است از یک محصول، سایت، برند به روش‌های یکسانی استفاده یا بهره‌برداری کند. ممکن است برای هر بخش از بازارتان یک کاربرنمای ویژه در نظر بگیرید. هر پرسونا بیانگر هدف، تمایلات و نیازهای یک بخش از مشتریان در زمینه استفاده از یک محصول یا خدمت است.

این واژه بیشتر در دنیای طراحی تجربه کاربری، استارت‌آپ‌ها و بحث‌های بازاریابی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرسونا ها معمولا براساس انجام مصاحبه‌های کیفی، در فرآیند توسعه مشتری ایجاد و تکمیل می‌شوند.

می‌توانید در یک کاربرنما اطلاعاتی را قرار دهید از قبیل الگوهای رفتاری، مهارت‌ها، نگرش‌ها، شرایط محیطی که کاربران یا بخش بازار مربوطه در آن قرار دارند، و هر اطلاعات مهم دیگری که مرتبط با محصول شما هست و می‌تواند در بین بسیاری از کاربرانتان مشترک باشد. به عبارتی یک پرونده از گروه‌های مختلف کاربرانتان باید تشکیل دهید. یکی از کاربردهای بسیار عالی کاربرنما این است که اعضای تیم شما به دید مشترکی در مورد مشتری و کاربر نهایی می‌رسند.

 

لینک کوتاه : http://bit.ly/2BYlGJl

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید