واژه‌نامه استارت‌آپی: بازگشت سرمایه

واژه‌نامه استارت‌آپی: بازگشت سرمایه
با اين شاخص مي‌توان فهميد كه يك شركت تا چه حد از سرمايه‌اش براي سودآوري بيشتر استفاده بهينه كرده است .

بازده سرمايه‌گذاری یا بازگشت سرمایه یا نسبت پول به‌دست‌آمده از سرمایه‌گذاری به سرمایه اولیه است. این عدد معمولا به‌صورت درصد بیان می‌شود. با اين شاخص مي‌توان فهميد كه يك شركت تا چه حد از سرمايه‌اش براي سودآوري بيشتر استفاده بهينه كرده است. لذا هرچه اين شاخص بالاتر باشد، فرصت سرمایه‌گذاری جذاب‌تر است. یکی از کاربرد‌های این اصطلاح در حوزه استارت‌آپ‌ها در حوزه تبلیغات آنلاین است. این معیار در دنیای آگهی آنلاین، معیاری برای سنجش اثربخشی و موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی است و نمایانگر ضریب سود شما از آگهی در طول مدت معمولا سه‌ماه است. این آمار علاوه بر اندازه‌گیری اثربخشی آگهی، روشن می‌کند که آیا زمان سرمایه‌گذاری بیشتر فرا رسیده یا نه.
فرمول: میانگین سود خالص تقسیم بر هزینه کمپین تبلیغاتی ضربدر ۱۰۰ مساوی با بازگشت سرمایه خواهد بود.
مثال :شما می‌خواهید برای یک فروشگاه آنلاین وسایل ورزشی، کمپین تبلیغاتی طراحی کنید با عنوان فروش تی‌شرت ورزشی، کلمات کلیدی مرتبط با محصولتان را هم انتخاب کرده‌اید؛ بودجه ۵۰۰ هزار تومانی برای این کمپین در نظر گرفته‌اید. بعد از اجرای کمپین ۲۵۰۰ نفر وارد وب‌سایت شما می‌شوند که از این تعداد به‌طور مثال موفق به فروش یکصد عدد تی‌شرت خواهید شد؛ هر عدد تی‌شرت را هم به قیمت ۲۵ هزار تومان و با احتساب هزینه ارسال و بسته‌بندی ۳۲ هزار تومان به‌فروش رسانده‌اید، پس مجموعا موفق به فروش ۳،۲۰۰،۰۰۰ تومانی شده‌اید؛ ولی سود خالص شما(Net profit) بعد از کسر تمام هزینه‌ها برای هر تی‌شرت، ۱۰ هزار تومان خواهد بود. با فرضیات بالا، شما یک میلیون تومان سود کرده‌اید و بازگشت سرمایه  ۲۰۰ درصد  داشته‌اید.

 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎