واقعیت‌های پولساز آینده

0
سال ۲۰۱۶ سالی پر از پیشرفت در تاریخ واقعیت مجازی (VR) بود و پلت‌فرم‌های واقعیت مجازی مهم، اعم از گوگل، فیس‌بوک و سونی، از این فناوری جدید استفاده کردند.
دستگاه‌هایی که از واقعیت مجازی و نیز واقعیت افزوده استفاده می‌کنند، از ایده به محصول تبدیل شده‌اند و در هر خرده‌فروشی قابل دسترسی هستند.
تقاضای مصرف‌کننده، دستگاه‌هایی با کیفت بالا و شرایط بازار همگی موجب شده‌اند که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به پیشرفت مهمی در دنیای فناوری تبدیل شوند.
سرمایه‌گذاران از این فناوری‌ها پشتیبانی می‌کنند به طوری‌که در ۱۲ ماه گذشته ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز باید به این موضوع توجه کنند. استارتاپ واقع در فلوریدا به نام Magic Leap نشان داده‌ که صاحبان کسب‌و‌کار و استارتاپ‌ها می‌توانند از فناوری واقعیت افزوده در محیط تجارت الکترونیک‌ استفاده کنند. این استارتاپ نشان داد که چگونه یک کاربر می‌تواند از مدل‌های مجاز چراغ و سایر لوازم تزئینی منزل استفاده کند. واقعیت افزوده می‌تواند تجربه خوبی را برای خرید و فروش اجناس و خدمات ارائه دهد. هزینه آن هنوز پایین است و مزایای بالقوه‌ زیادی دارد.
حدود دو دهه گذشته، والمارت در شناسایی پتانسیل اینترنت موفق نبود. در نتیجه، آمازون توانست یک بخش چشمگیری از مخاطب خرده‌فروش را از آن خود کند. رشد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ممکن است خیلی سریع نباشد اما خرده‌فروشان هنوز نمی‌توانند تغییر بالقوه در فناوری و تقاضای مصرف‌کننده را نادیده بگیرند.
بزرگ‌ترین مانعی که مصرف‌کنندگان با آن رو‌به‌رو می‌شوند، تشخیص آن است که آیا یک محصول خاص برای آنها مناسب است یا خیر. واقعیت افزوده به خریداران این اعتماد‌به‌نفس را می‌دهد تا در تصمیم‌گیری درباره خرید خود تشویق شوند. استارتاپ‌ها نیز باید به دنبال راه‌هایی برای استفاده از واقعیت افزوده در فروشگاه‌های خود باشند. با این کار مشتریان می‌توانند اطلاعات دقیق و آنلاین – اعم از نظرات، محصولات مرتبط و قیمت – را مشاهده کرده و در عین حال از طریق یک تلفن هوشمند محصول فیزیکی واقعی را تماشا کنند.
از آن مهم‌تر، واقعیت افزوده می‌تواند تجربه خرید فروشگاهی را به کاربران ارائه دهد. دستگاه‌ها می‌توانند اشیاي سه‌بعدی را در فضاهای مختلف ایجاد کنند و به مشتری این امکان را بدهند که از خانه خرید دیجیتال داشته باشند. ایکیا و کانورس به ترتیب به کاربران خود امکان می‌دهند تا با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه مبلمان را در خانه و کفش‌ها را در پای خود در زمان واقعی تصور کنند.
از آنجا که مصرف‌کنندگان بیشتری به دنبال تجربه خرید واقعی و دیجیتال هستند، خرده‌فروشان باید مکان و نحوه فروش محصولات خود را نیز تغییر دهند.
این کافی نیست که فقط با بی‌اهمیتی از واقعیت افزوده استفاده کنید. استارتاپ‌ها باید از آن به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی، فروش و تلاش‌های فناوری اطلاعات استفاده کنند.
برای این کار، صاحبان کسب‌و‌کار باید نیازهای مشتریان و اهداف شرکت‌های خود را در نظر داشته باشند. در اینجا به چند مورد از این موارد اشاره می‌کنیم:
  • ارائه یک تجربه مفید
 به آسانی می‌توان از واقعیت افزوده به عنوان یک فناوری جدید یا اسباب‌بازی استفاده کرد، اما این پلت‌فرم به شما امکان می‌دهد تا ارزش باورنکردنی را به خریداران مردد خود ارائه دهید. در حالی‌که برخی ‌سازمان‌ها احساس می‌کنند ساخت واقعیت افزوده مختص به خود به آنها فشار وارد می‌کند، ممکن است به این فکر بیفتند که در شرکت‌های کوچک‌تر سرمایه‌گذاری کنند تا آنها کارها را انجام دهند.
برای مثال، اپلیکیشن Sephora  از فناوری ModiFace استفاده می‌کند تا به کاربران امکان دهد سلفی بگیرند و سپس انواع مختلفی از محصولات آرایشی را روی صورت آنها اعمال می‌کند. به جای اینکه ساعت‌ها وقت خود را صرف صحبت درباره مزایای محصولات آرایشی خود کند، مشتریان می‌توانند از خانه محصولات مورد نیازشان را انتخاب کرده و مراحل خرید را انجام دهند.
  • تازگی دادن به خرده‌فروشی
 بین بازارهای فیزیکی و آنلاین، رقابت شدیدی وجود دارد. واقعیت افزوده روش فوری برای خرده‌فروشان است تا خود را از دیگران متمایز کنند.
کسب‌و‌کار Warby Parker، برای مثال، به خریداران امکان می‌دهد تا قبل از خرید محصولات را امتحان کنند و به همین دلیل نسبت به رقبای خود جایگاه بهتری دارد. خرید مجازی نیز این ایده‌های تازه را ارائه می‌دهد بدون اینکه هزینه‌ای برای ارسال محصول به مشتری وجود داشته باشد. این فناوری کامل نیست اما به‌زودی این امکان فراهم می‌شود تا لباس‌های دیجیتال را بتوان از طریق چیزی شبیه به Wolfprint 3D پرو کرد.
  • امکان سفارشی‌سازی برای کاربران
صاحبان کسب‌و‌کار خرده‌فروشی مانند Nordstrom با ارائه یک تجربه خرید کاملا شخصی‌سازی‌شده که در آن یک مسئول با اطلاع از سبک، اندازه و سلایق خریدار او را راهنمایی می‌کند، خود را از دیگران متمایز می‌کنند. به همین دلیل است که Nordstrom  به خاطر خدمات مشتریان خود بسیار مشهور شده است. واقعیت افزوده این پتانسیل را دارد که خدمات شخصی‌سازی شده را در اختیار تعداد زیادی از کاربران قرار دهد. کاربران تشنه این نوع سفارشی‌سازی‌های دیجیتالی هستند.
آن دسته از صاحبان کسب‌و‌کارها که از بهترین مزایای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، افرادی هستند که روی منابع سرمایه‌گذاری کرده و کاملا‌ به این فناوری وفادار هستند. خریداران نیز می‌خواهند تردید و شک در مراحل خرید دیجیتالی از بین برود.‌‌ واقعیت افزوده این پتانسیل را دارد که این مشکل را برطرف کند اما برای این کار صاحبان کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌ها باید این فناوری را به دنیای واقعی وارد کنند.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.