واسط یک معامله بی‌دغدغه

0

خرید و فروش و معامله این روزها تب داغی دارد و با توجه به افزایش سایت‌هایی که به نوعی نیازمندی‌های آنلاین به حساب می‌آیند، افراد علاقه‌مند هستند که نیاز‌های خود را به صورت آنلاین بر‌طرف کنند. حال می‌خواهد این نیاز خرید کالایی باشد یا فروش آن. در هر دو صورت دو طرف معامله با این احساس عدم اطمینان از اینکه به صورت غیر‌حضوری مبادله را انجام می‌دهند، روبه‌رو هستند. در این میان یک جوان خلاق از خطه کردستان به نام پیام کریمیان با شناسایی این مشکل در فضای آنلاین سایتی به نشانی va3t.com راه‌اندازی کرده‌ تا محیط امنی را برای معاملات آنلاین فراهم کند. پیام ۲۵ سال دارد و متولد شهر سقز است. او  دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه پیام نور تهران است و لیسانس خود را در همین رشته از دانشگاه ملایر گرفته است.

  •  شما از زمانی که واژه استارتاپ مثل امروز بر سر زبان‌ها نیفتاده بود، برنامه‌نویسی کار می‌کردید و در این حوزه فعال بودید، چه شد که ایده «واسط» که نیاز آن در معاملات آنلاین امروز به شدت احساس می‌شود، به ذهن شما رسید؟

بله، من حدود ۱۰سال است یعنی از اول دبیرستان در زمینه برنامه‌نویسی کار می‌کنم و با اینکه در دیپلم ریاضی فیزیک داشتم، برنامه‌نویسی را به صورت خودخوان دنبال می‌کردم و به صورت فیریلنسینگ کار می‌کردم. ایده واسط زمانی شکل گرفت که من در یک معامله آنلاین سرم کلاه رفت؛ یعنی وب‌سایتی را به صورت آنلاین خریدم ولی وقتی پول را پرداخت کردم و وب‌سایت برایم ارسال شد، آن چیزی که انتظار داشتم و فروشنده برایم توصیف کرده بود، نبود. از آنجا به وجود چنین خلأیی در فضای آنلاین پی‌بردم و تصمیم گرفتم واسط را راه‌اندازی کنم. یک بحث مهم در این کار مسائل حقوقی حل اختلاف در معاملات بود و اینکه آیا توضیحاتی که افراد برای فروش کالاها و خدمات خود در وب‌سایت می‌نویسند، قابل استناد در مراجع قضایی هست یا نه. بر همین اساس خیلی‌ روی نحوه حل اختلاف کارکردیم. در این رابطه برادرم پدرام کریمیان که در رشته حقوق تحصیل می‌کند و ۲۳ سال دارد به من کمک می‌کند.

  •  واسط دقیقا چه خدمتی را به مخاطب ارائه می‌دهد؟

واسط برای معاملات اینترنتی شکل گرفته است؛ معاملاتی که طرفین حضور فیزیکی ندارند و به صورت مجازی به معامله می‌پردازند. در این نوع معاملات اطمینان حرف اول را می‌زند، از طرفی خریدار تمایل دارد که بعد از اینکه جنس یا خدمت به دستش رسید و از کیفیت آن مطمئن شد، پول را بپردازد و از طرفی فروشنده هم تمایل دارد که اول پول را دریافت کند بعد کالا یا خدمت را در اختیار خریدار قرار دهد. در این بین نقش واسط این است که امنیت معامله را تامین کند، به این صورت که ما پول را از خریدار می‌گیریم و نزد خود نگهداری می‌کنیم تا زمانی که فروشنده کالا یا خدمت را برای خریدار ارسال کند، بعد از آنکه خریدار کیفیت موارد ارسالی را تایید کرد، ما پول را به حساب فروشنده واریز می‌کنیم.

  •  مشابه کار شما را سایت ایسام نیز انجام می‌دهد، واسط چه تفاوتی با ایسام دارد؟

بله ایسام تقریبا مشابه کار ما را انجام می‌دهد ولی فقط معامله‌های داخل ایسام را پوشش می‌دهد؛ یعنی اگر طرفین از داخل ایسام همدیگر را پیدا نکرده باشند، نمی‌توانند معامله خود را انجام دهند.

  •  هر یک از خریدار یا فروشنده چه مراحلی را باید در واسط طی کنند؟

خریدار و فروشنده در سایت‌های نیازمندی‌های آنلاین مانند شاپ‌کیپر، پرشین تول، شیپور، دیوار یا حتی شبکه اجتماعی و غیره با همدیگر آشنا می‌شوند و بعد برای ادامه مراحل خرید و فروش خود می‌توانند به واسط مراجعه ‌‌کنند تا معامله امنی را انجام دهند. بعد از آن هر یک از طرفین معامله کل جزئیات محصول یا خدمت مورد معامله که براساس نوع محصول از ویژگی‌های ظاهر تا قیمت را در‌برمی‌گیرد و باید هر دو طرف ‌ از آن مطلع باشند، در واسط ثبت می‌کند و بعد از آن از طرف واسط ایمیلی برای طرف مقابل برای پیوستن به معامله ارسال می‌شود، البته طرفی که معامله را ثبت کرده نیز می‌تواند لینک معامله را برای طرف دیگر ارسال کند. پس از آن معامله شکل می‌گیرد و از طرف خریدار مبلغ معامله به حساب واسط واریز می‌شود. در این مرحله از طرف واسط ایمیلی برای فروشنده ارسال می‌شود و او از پرداخت خریدار مطلع می‌شود تا خدمت یا محصول را برای خریدار ارسال کند. در هر معامله‌ای نیز یک مدت اطمینان تعریف می‌شود و این مدت زمانی است که خریدار نیاز دارد که بررسی کند محصول یا خدمت مورد تایید است یا خیر. پس از تایید خریدار، مجددا از طرف واسط به فروشنده ایمیلی ارسال می‌شود و از او دعوت می‌شود که در خواست تسویه‌حساب بدهد، پس از آن ما مبلغ را به حساب فروشنده واریز می‌کنیم. 

  •  با توجه به اینکه شیوه درآمدزایی شما براساس کارمزد است، این کارمزد را از فروشنده دریافت می‌کنید یا از خریدار؟

نسبت دریافتی کارمزد از طرفین کاملا به صورت توافقی است؛ یعنی هر یک از طرفین در هنگام معامله با هم توافق می‌کنند کارمزد را چه کسی پرداخت کند یا اینکه به صورت اشتراکی هر کدام بخشی از آن را بپردازند. کارمزد ما انعطاف‌پذیر است تا ۵۰ هزار تومان، ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنیم و بیشتر از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰۰ تومان دریافت می‌کنیم.

  •  با توجه به اینکه خریدار و فروشنده خودشان باید با هم آشنا شوند و بعد از آن از خدمات واسط استفاده کنند، شما چه راه‌حلی برای معرفی بیشتر واسط در نظر گرفته‌اید؟

در حال حاضر سایت‌های نیازمندی‌های آنلاین زیادی در اینترنت وجود دارند. ما قصد داریم با تبلیغات مناسب افراد را برای معامله روانه واسط کنیم. در حال حاضر به صورت محدود تبلیغات انجام می‌دهیم و در حال گرفتن فیدبک و برطرف‌کردن اشکالات احتمالی هستیم ولی قصد داریم بنر تبلیغاتی خود را در سایت شاپ کیپر و پرشین تولز قرار دهیم تا افرادی که در این سایت‌ها معامله می‌کنند، برای انجام یک معامله ایمن از واسط استفاده کنند. برنامه تبلیغات ما وابسته به فیدبک‌هاست. تقریبا بعد از ماه رمضان می‌خواهیم تبلیغات انبوه انجام دهیم. ما سرورهای معتبری داریم که قابل ارتقا هستند تا بتوانیم براساس میزان نیاز سایت و میزان بازدید آن را ارتقا دهیم. به علاوه قصد داریم تا یک سال آینده کاربران پرشین تول و شاپ کیپر را پوشش دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.