هنوز هم می‌شود با نوار زندگی کرد

0

وب‌سایت «نوار» مرجع خرید و دانلود کتاب صوتی فارسی است. بنیان‌گذاران آن، آرش صباحت و عارف قراخانی، و تیم آن‌ها بر این باورند که با خواندن کتاب می‌شود دنیای بهتری ساخت اما زندگی شلوغ امروز مطالعه را برای همه سخت کرده است. به این دلیل نوار تصمیم گرفته کتاب‌ها را برای مخاطبان بخواند. گپ کوتاهی با حمید اسدی مدیرعامل وب‌سایت نوار زده‌ایم که‌با هم می‌خوانیم.

  •   با چه انگیزه‌ای شروع کردید؟

کار در شرکت‌های بزرگ با روندها و ساختارهای خشک ما را خسته کرده بود. به دنبال کار و یادگیری بیشتر بودیم. این حس که همیشه بخشی از یک کسب‌وکار را به‌خوبی می‌دانید ولی از سروته روند سر درنمی‌آورید شما را به پایه‌گذاری یک کسب‌وکار ترغیب می‌کند. برای همین به‌سراغ این موضوع آمدیم.

  •   از مشکلات و موانع‌تان بگویید.

بزرگ‌ترین مشکل ما کنار آمدن با فضای غیرقطعی کارآفرینی بود. امنیت شغلی برای هرکسی لازم است، ولی برای یک کارآفرین سم است. کارآفرین زمان می‌برد که این سم از ذهن و روحش خارج شود. کنار هم جمع شدن یک تیم خوب برای شروع کار سخت بود، فقط باید افرادی را انتخاب می‌کردیم که روحیه کارآفرینی داشته باشند.

  •   خدمات استارتاپ شما به مردم چیست و چه ارزشی را آفریده یا چه نیازی را پاسخ گفته است؟

نوار با اشتغال‌زایی برای ۱۱ نفر، با تولید و توزیع کتاب صوتی به دنبال پر کردن زمان‌های هدررفته زندگی مدرن با کتاب‌های خوب است. ما بهترین کتاب‌ها را در بهترین شرایط برای آدم‌های خوب تولید می‌کنیم و در کانال‌هایی که برای این بخش از جامعه قابل‌دسترسی هستند عرضه می‌کنیم. اصولا در نوار شنیدن مهم‌تر از پول دادن است و ما برای این مهم تلاش زیادی می‌کنیم، برای مثال راه انداختن سنت امانت به صورت دیجیتال از ابداعات ما در همین راستا بود. یا دیگر عناوین رایگانی که توسط ما باکیفیت بالا تولید می‌شوند.

  •   از روشی که عمدتا برای حل مشکلات استفاده می‌کردید بگویید.

مشکلات فراوانی در مسیر ما بود، ولی در بسیاری از موارد با همدلی برطرف شدند. داشتن اعضای خوب در تیم بنیان‌گذار واقعا تاثیرگذار بود و تاثیر به‌سزایی در حل  مشکلات داشت.

  •   برای دوستان و متخصصانی که در مراحل مختلف راه‌اندازی و اجرای یک استارتاپ هستند چه توصیه‌ای دارید؟

توصیه کلمه سنگینی برای من است، ولی در حال حاضر درک این نکته را مهم‌ترین و اولین قدم برای هر بنیان‌گذاری می‌دانم که شناخت مشتری همه و همه‌چیز یک استارتاپ است. اگر تا به الان به این قضیه نرسیده‌اید بیشتر به خاطر نداشتن درک درست از موقعیتی است که در آن هستید. شنیدن اینکه مشتری واقعا چه می‌خواهد از سخت‌ترین و در مواردی تلخ‌ترین تجربیاتی است که شیرین‌ترین موفقیت‌های شما را رقم می‌زند.

  •   چه عاملی را عامل موفقیت خود می‌دانید؟

موفقیت چیزی است که فکر نمی‌کنم هیچ کارآفرینی خود را بدان رسیده بداند. من هم در ابتدای راه هستم و به‌تبع راه را پرفرازونشیب می‌بینم.

  •   اگر به گذشته برمی‌گشتید چه کاری را انجام نمی‌دادید؟

اگر به گذشته برمی‌گشتم بسیاری از چرخ‌ها را اختراع نمی‌کردم، در برابر بزرگان پذیراتر می‌بودم و مشتری را از ابتدا دوست خود می‌دانستم که به او بدهکارم.

  •   اگر بخواهید با مخاطبانتان حرف بزنید چه خواهید گفت؟

نه به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، که به‌عنوان یک شهروند ایرانی، به مردم کشور عزیزم پیشنهاد می‌کنم که زندگی خود را با کسب‌وکارها و سرویس‌های جدید هیجان‌انگیزتر کنند. از سرویس‌های خرید کالا گرفته تا گرفتن تاکسی، از خرید موسیقی آنلاین تا شنیدن کتاب، از سفارش غذا تا آموزش و ده‌ها سرویس مورد نیاز دیگر. همه این سرویس‌ها با هزینه‌های بهتر از درون خانه با صرف کمترین وقت و انرژی در دسترس شماست. زندگی خود را تغییر دهید و به آن‌ها اطمینان کنید، رضایت شما را از زندگی بیشتر خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.