هم‌اندیشی دولت با استارتاپ‌ها

0

‌جلسه هم‌اندیشی دولت برای حل معضلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی و آنلاین  در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات، علی ربیعی وزیر کار، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و فیروز‌آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

‌محمود واعظی، وزیر ارتباطات در این جلسه اعلام کرد که دولت حامی کسب‌‌‌وکارهای نوپاست و  می‌خواهد این پلت‌فرم در کشور توسعه یابد. ‌وزیر ارتباطات گفت: «ملاحظه ما این است که فعالیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی در کشور آرام و به اصطلاح بدون خونریزی انجام شود چرا که پدران ما کسب‌و‌کارهای سنتی داشته‌اند و هم‌اکنون نیز تعداد کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند، کم نیست. به همین دلیل باید به گونه‌ای رفتار شود که حیات این کسب‌و‌کارها ادامه یابد اما در کنار آن ‌‌‌بتوان کسب‌و‌کارهای مدرن را نیز رونق داد.»

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خبر از ایجاد اتحادیه مرتبط با اصناف و کسب‌و‌کارهای آنلاین داد و گفت: «‌دولت برنامه ایجاد سالانه یک میلیون شغل را دارد که برای ایجاد سالانه ۳۰۰هزار شغل نیازمند اشتغال در حوزه ICT هستیم. اما قانون در این حوزه  نیازمند بازنگری است و ما در حوزه قوانین تامین اجتماعی نیازمند مقررات برای کارگران دانشی هستیم. برای توسعه کسب‌و‌کار در فضای مجازی باید سندی تهیه کنیم و تا دو ماه آینده با نظرخواهی تمامی دستگاه‌های مرتبط این سند ‌را آماده طرح در دولت و به عنوان لایحه به مجلس تقدیم خواهد شد.»

‌او همچنین پیشنهاد داد که اتحادیه‌ کسب‌و‌کارهای اینترنتی متشکل از تمامی فعالان این عرصه تشکیل شود.

‌یدالله صادقی، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت نیز با اشاره به لزوم تشکیل اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی گفت: «‌آیین‌نامه فعالیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی که سال گذشته تدوین شد را اصلاح کردیم. ‌در این آیین‌نامه کسب‌و‌کارهای اینترنتی نماد اعتماد و مدارک کسب و مجوز را از یک‌جا دریافت می‌کنند.» ‌در حاشیه  این مراسم محمود واعظی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور‌ تفاهم‌نامه همکاری در راستای ایجاد شهرک هوشمند در منطقه اقتصادی پیام در استان البرز را امضا کردند.

در این مراسم کسب‌و‌کارهای آنلاین مانند اسنپ، تپ‌سی‌، بامیلو، کافه بازار و زرین پال و غیره حضور داشتند و موانع و مشکلات خود را بیان کردند. مشکلات در حول موضوعات نبود متولی مشخص برای قانونگذاری و دریافت مجوز، دخالت کسب‌و‌کارهای سنتی، بیمه و مالیات وغیره بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.