همکاری آمازون و ای‌بی با دیجی‌کالا

0

حمید محمدی، موسس سایت دیجی‌کالا، می‌گوید دوران تحریم برای شرکت او مزایا و معایبی به همراه داشته است. مزیت آن این بود که به دلیل عدم حضور رقبای قدرتمند بین‌المللی، این شرکت به‌سرعت رشد پیدا کرد. اما اکنون این شرکت خود را برای دوران پس از لغو تحریم‌ها آماده کرده است. درواقع پایان تحریم‌ها می‌تواند فروش محصولات برندهای خارجی را در ایران تسهیل کند که این امر به نفع شرکت او است. به گفته وی، در طول تحریم‌ها برندهای اصلی به طور مستقیم وارد ایران نمی‌شدند و واردات از طریق کانال‌های نامشخص انجام می‌شد. درنتیجه دیجی‌کالا نمی‌توانست با برندهای بین‌المللی مشارکت و همکاری کند.

در دوران تحریم، ایرانی‌ها می‌توانستند از طریق یک کانال میانجی از سایت‌های اصلی خرده‌فروشی آمازون و ای‌بی خرید کنند. برای همکاری با ای‌بی و آمازون، به دلیل تحریم‌ها یک شرکت میانجی انتخاب شد تا دلار را به ریال تبدیل کند. پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، سایت خرده‌فروشی آنلاین دیجی‌کالا با رقبای بالقوه خود یعنی آمازون و ای‌بی مواجه خواهد شد. وقتی تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند، مصرف‌کنندگان ایرانی نیز می‌توانند همان‌گونه خرید کنند که مصرف‌کنندگان بازار بین‌المللی کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. حسین مهری، مدیر ارشد پست ایران، می‌گوید: «به‌زودی ایرانیان می‌توانند بسته‌های خریداری‌شده خود را از ای‌بی، آمازون و علی‌بابا دریافت کنند.» در این خصوص اداره پست ایران باید با ارائه‌دهندگان خدمات پستی، شرکت‌های پیک و خرده‌فروشان آنلاین از قبیل دیجی‌کالا مذاکره کند، تا این بسته‌های خریداری‌شده را تحویل دهند. شاید روزی این امکان نیز به وجود آید که بسته‌های خریداری‌شده را بتوانیم از ایران به خارج از کشور ارسال کنیم.

خبرها حاکی از آن است که پس از لغو تحریم‌ها این سایت‌های خرده‌فروشی همچنان در ایران به طور رسمی فعالیت نخواهند کرد و دولت ایران اعلام کرده با فعالیت رسمی شرکت آمازون و ای‌بی در ایران موافقت نخواهد کرد.

با این حال امکان استفاده از خدمات این شرکت‌ها در ایران وجود دارد. آمازون و ای‌بی در ایران نمایندگی نخواهند داشت اما می‌توانند در قالب فعالیت بین‌المللی خدمات جهانی خود را به ایران ارائه دهند و ایرانیان نیز می‌توانند با داشتن کارت اعتباری از این فروشگاه‌ها خرید کنند. در دوران تحریم‌ها علیه ایران، امکان استفاده از کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مستر کارت وجود نداشت، اما اقداماتی برای استفاده از آن‌ها توسط شهروندان ایرانی انجام گرفته بود که با تشدید تحریم‌ها به حالت معلق درآمد. با این حال، در دوران بعد از لغو تحریم‌ها امید است که امکان استفاده از این کارت‌ها در ایران و در پی آن امکان خرید از سایت‌های خرده‌فروشی خارجی فراهم شود.

دیجی‌کالا روزانه حدود ۱۰ هزار سفارش دریافت می‌کند، اما میزان خرده‌فروشی این سایت تنها کمتر از یک درصد است و هنوز جای رشد دارد. آقای محمدی می‌گوید از سرمایه‌گذاری شرکت‌های «راهبردی و معتبر» در شرکت خود استقبال می‌کند. از نظر وی، راه یافتن آمازون و ای‌بی به بازار ایران به معنای رقابت یا تهدید نیست. زیرا این سایت‌های خرده‌فروشی تمایل چندانی به رقابت در بازار خاورمیانه نشان نداده‌اند. شرکت‌های خارجی نیز نمی‌خواهند خود را درگیر مشکلات حقوقی و فرهنگی یا سیاسی موجود در ایران کنند. تجربه چندین ساله، سامانه ارسال کالا، انبارداری، و محتوای سایت دیجی‌کالا و نیز اعتبار آن آنقدر ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای رقابت و مقابله، به فکر همکاری و همیاری با این شرکت باشد. اگر سرمایه‌گذاران خارجی از مدل‌های سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت با شرکت‌های محلی تبعیت کنند، احتمال موفقیت آن‌ها در ایران بیشتر خواهد بود، زیرا بازار ایران بازار پیچیده‌ای است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.