نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸ را می‌توان مهم‌ترین اتفاق استارت‌آپی تابستان ۱۳۹۷ دانست؛ رویدادی که با استقبال خوب جامعه استارت‌آپی روبه‌رو شده و ۳ روز پررفت‌و‌آمد را برای آنها در بوستان گفتگو رقم زده است.

برای اینکه بیشتر از حال و هوای نمایشگاه امسال مطلع شویم، با رئیس مرکز فن‌بازار ملی و دبیر برگزاری نمایشگاه، اکبر قنبرپور به گفت‌وگو نشستیم تا کمی از آمار و ارقام هفتمین دوره این نمایشگاه برای ما بگوید.

  •  چه کارهایی برای برگزاری نمایشگاه اینوتکس امسال انجام دادید و چه فرآیندهایی را طی کردید؟

امسال نمایشگاه را به ۳ بخش اصلی تقسیم کردیم. بخش اول مثل سال‌های گذشته بخش نمایشگاهی ما بود که قبل از برگزاری نمایشگاه تحقیقات و بررسی‌های مختلفی را انجام دادیم تا به این جمع‌بندی برسیم که چه اجزایی از اکوسیستم استارت‌آپی ایران باید در نمایشگاه حضور داشته باشند. طی این تحقیقات ۱۳جزء مختلف را شناسایی کردیم و از همه این ۱۳ جزء دعوت به عمل آوردیم که در نمایشگاه حضور داشته باشند.

بخش دوم مربوط به بخش رویدادهای نمایشگاه بود که در این بخش رویدادها را به دو بخش تقسیم کردیم. بخشی از این رویدادها به مذاکرات تجاری و جذب سرمایه بین طرفین مذاکره گذشت و به نوعی رویدادهای تجاری بودند. ‌در این رویدادها به دنبال این بودیم که خروجی تجاری از داخل مذاکرات گرفته شود. به عنوان مثال، اینوتکس‌پیچ یکی از این رویدادهای تجاری بود که بعد از اینکه مراحل اولیه داوری‌ها در آن طی می‌شد، خروجی‌ها در معرض سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت.

علاوه بر این، از نمایندگان شهرداری‌ها در روز سوم برگزاری نمایشگاه دعوت به عمل آمد و ۱۵ فناوری مختلف به آنها معرفی شد تا بازارهای جدیدی برای استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده ایجاد شود. کافه سرمایه، بخش دیگری از نمایشگاه بود که پل ارتباطی بین استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران را ایجاد کرد و جلسات و مذاکرات مختلفی در حوزه سرمایه‌گذاری در آن برگزار شد. از مجموع این مذاکرات و جلسات خروجی‌های مختلفی در قالب تفاهمنامه، سند همکاری، پیش‌قرارداد و قرارداد حاصل شده است.

بخش دوم رویدادها مربوط به رویدادهای محتوایی و ترویجی می‌شدند که هدف اصلی از برگزاری این رویدادها تولید محتوا در زمینه نوآوری و کارآفرینی بوده است که در آنها از داستان‌های مختلف موفقیت‌ها و شکست‌ها صحبت شد و پنل‌های مختلفی در این حوزه‌ها برگزار شد.

این رویدادها در دو قسمت از نمایشگاه برگزار شدند؛ برخی در بخش شبکه‌سازی نوآوری با موضوع شهر هوشمند که در آن ۵ استاد خارجی و ۲۰ استاد داخلی دعوت شده بودند و در پنل‌های مختلف موضوعات به‌روز شهر هوشمند پوشش داده شد. بخش دوم رویدادها در قسمت استیج برگزار شدند که ما این استیج را در فضای نمایشگاه ساختیم و رویدادهایی همچون هکاتان، صبح خلاق تهران، رویداد بانی و غیره را آنجا برگزار کردیم.

با همکاری وزارت بهداشت رویداد دیگری را نیز با عنوان اینوتک سلامت در حوزه سلامت برگزار کردیم که دو دوره آن قبلا برگزار شده بود و دوره سوم آن را در این دوره از نمایشگاه اینوتکس برگزار کردیم.

  •   در مورد بخش سوم نمایشگاه که خودتان آن را بخش جانبی می‌دانید نیز توضیح دهید؟

در این بخش بیشتر سعی کردیم مخاطب عام را جذب کنیم. در این بخش بحث تجربه فناوری را مطرح کردیم. از آنجایی که اکثریت جامعه‌ شناختی نسبت به مفهوم فناوری ندارند، ما در این بخش سعی کردیم برداشت عمومی از فناوری را توسعه دهیم و افراد را با فناوری‌های جدیدی که در ایران در حال توسعه است، آشنا کنیم. در این بخش فناوری‌هایی همچون پرینتر سه‌بعدی، اسکن سه‌بعدی، واقعیت مجازی و غیره را در معرض دسترس عموم قرار دادیم.

  •  ۱۳ جزئی که از بخش‌های مختلف اکوسیستم شناسایی کردید تا در نمایشگاه حضور داشته باشند، چه اجزایی بودند؟

اجزایی که در اکوسیستم برای حضور در نمایشگاه شناسایی کردیم، شامل استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد، شتاب‌دهندگان، فرشتگان کسب‌و‌کار، سرمایه‌گذاران یا وی‌سی‌ها، رسانه‌های استارت‌آپی، برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرینی، مشاوران و منتورها، ارائه‌کنندگان زیرساخت‌های کسب‌و‌کار، پارک‌های فناوری، شرکت‌های فناور و مراکز ارائه خدمات کسب‌وکار می‌شدند‌ که در این نمایشگاه ۱۱۰ استارت‌آپ، ۵۰ مخترع، ۱۵ مرکز رشد و شتاب‌دهنده، ۴۰ فرشته کسب‌وکار، ۱۱وی‌سی و سرمایه‌گذار، ۵رسانه استارت‌آپی، ۸ برگزار‌کننده رویداد، حدود ۵۰منتور، ۹مجموعه ارائه زیر‌ساخت، ۱۰ پارک فناوری، حدود ۱۰۰ شرکت فناور و ۷مرکز ارائه خدمات حضور داشتند.

  •   از برگزاری نمایشگاه اینوتکس چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

ما به دنبال دو هدف کلی در نمایشگاه اینوتکس بودیم؛ هدف اول این بود که سرمایه‌پذیران برای کار خود سرمایه مناسب را پیدا کنند و با سرمایه‌گذاران مختلف ملاقات کنند‌ و دوم اینکه عموم جامعه با فناوری‌های نوین و حوزه‌های مختلف کارآفرینی بیشتر آشنا شوند.

  •  چه معیارهایی را برای پذیرش استارت‌آپ‌ها در اینوتکس در نظر گرفته بودید؟

حدود ۴۰۰ استارت‌آپ متقاضی حضور در اینوتکس بودند ولی با توجه به محدودیت فضای نمایشگاه و همین‌طور بررسی‌هایی که باید صورت می‌گرفت، در نهایت ۸۰ استارت‌آپ این فرصت را داشتند که با سرمایه‌گذاران در فضای نمایشگاه ملاقات کنند. فرآیند ارزیابی و انتخاب استارت‌آپ‌ها تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه شروع شد‌ و از آنجایی که موضوع امسال نمایشگاه شهر هوشمند بود، ۳۰ درصد ظرفیت استارت‌آپ‌ها را به استارت‌آپ‌هایی اختصاص دادیم که با محوریت این موضوع فعالیت می‌کردند و ۷۰ درصد باقیمانده را بر اساس مرحله‌ای که استارت‌آپ‌ها در آن قرار داشتند، گزینش کردیم.

استارت‌آپ‌هایی را که در مرحله pre-seed و بعد از early stage قرار داشتند، پذیرش نکردیم‌ و با توجه به در نظر گرفتن معیارهای مختلف و اینکه mvp استارت‌آپ حتما آماده شده باشد، گزینش و ارزیابی را انجام دادیم و نهایتا ۱۵۰ استارت‌آپ را انتخاب کردیم و از این تعداد ۱۱۰ استارت‌آپ برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند.

  •  معیارهای انتخاب استارت‌آپ‌ها برای حضور در میز مذاکرات کافه‌سرمایه چه مواردی بود؟

برای حضور در این بخش استارت‌آپ‌ها را از نظر اینکه چقدر برای سرمایه‌پذیری آمادگی دارند، بررسی کردیم و یا اینکه در چه مرحله‌ای از نفوذ بازار قرار دارند و چه سهمی از بازار را از آن خود کرده‌اند. درواقع از نظر تمام مواردی که برای سرمایه‌گذاران جذاب است، استارت‌آپ‌ها را ارزیابی و گزینش کردیم.

  •  ویژگی متمایز اینوتکس امسال نسبت به سال‌های گذشته چه بود؟

در اینوتکس ۲۰۱۷ برای اولین‌بار بود که به غیر از شرکت‌های فناور، اجزای دیگر اکوسیستم نیز به صورت امتحانی در نمایشگاه شرکت داده شدند و مخترعان، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها نیز در نمایشگاه حضور داشتند‌. امسال برای اولین‌بار است که ۱۳ جزء اکوسیستم استارت‌آپی در نمایشگاه حضور داشتند. همچنین امسال برای رسانه‌های استارت‌آپی و برگزارکنندگان رویدادهای کارآفرینی فضا در نظر گرفته شده است.

  •  با توجه به شرایطی که از نظر اقتصادی هم جامعه و هم اکوسیستم استارت‌آپی در آن به سر می‌برد،‌ فکر می‌کنید برگزاری اینوتکس چه کمکی می‌تواند در تبدیل تلاطم‌ها و چالش‌های موجود به فرصت‌های بالقوه بکند؟

ما در اینوتکس امسال بخشی را با عنوان ارائه‌کنندگان زیرساخت‌ها در نظر گرفتیم که این بخش با هدف شفاف‌سازی ارتباطات استارت‌آپ‌ها با حاکمیت راه افتاده بود‌ تا ارتباط این دو بخش با هم نزدیک‌تر و راحت‌تر شود. به عنوان مثال، در سال گذشته تعداد زیادی استارت‌آپ از طرف پلیس فتا فیلتر شدند و از ادامه فعالیت بازماندند. این در صورتی بود که اکثر این استارت‌آپ‌ها نمی‌دانستند که باید دقیقا با کجا تماس بگیرند تا مشکل خود را حل کنند.

بر همین اساس در این بخش تلاش کردیم این خلأ  ارتباطی را پر کنیم و از بخش‌های مختلف حاکمیت دعوت کردیم که نماینده‌ای را در اینوتکس داشته باشند. از جمله این بخش‌ها می‌توانم به بخش‌هایی همچون پلیس فتا، شرکت ارتباطات زیر‌ساخت، مرکز مالکیت معنوی جهت مشاوره برای ثبت قانونی علائم تجاری و اختراعات، فرابورس، مرکز رسانه‌های دیجیتال، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معاونت علمی، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و اتاق بازرگانی اشاره کنم.

علاوه بر موارد ذکر‌شده، برگزاری هر‌چه بیشتر گردهمایی‌های استارت‌آپی همچون اینوتکس منجر می‌شود که افراد فعال در این حوزه با هم بیشتر در ارتباط باشند و از تجربیات هم بیاموزند.

لینک کوتاه : http://bit.ly/2LrDr38

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید