هر ساعت در بانکداری و پرداخت ایران چه اتفاقی می‌افتد

0

یک دسته از اینفوگرافیک‌های نسبتا جذاب، آنهایی هستند که نشان می‌دهند در هر یک ساعت چه اتفاق‌هایی می‌افتد. نبض‌افزار یکی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه هوش تجاری است که اخیرا داده‌هایی در زمینه سیستم‌های پرداخت در ایران منتشر کرده است. در این اینفوگرافیک خیلی مختصر و مفید می‌بینید که در هر ساعت در پرداخت ایران چه اتفاقی می‌افتد.

 پرداخت حدود ۳۵ میلیون تومان کارمزد به شاپرک و حدود ۴۶ میلیون تومان به‌شتاب در ساعت، از نقاط منفی است که در این اینفوگرافیک مشاهده می‌شود. این هزینه‌ها با توجه به مدل غلط کارمزد و پرداخت آن از سوی بانک‌ها منجر به ۵هزار میلیارد تومان هزینه در سال شده که باعث افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره می‌شود.

نصب ۳۴ کارتخوان در هر ساعت، وجود ۳۵هزار تراکنش خطای سیستمی و ۸۰۰۰ مورد ضبط کارت از دیگر مواردی است که لازم است به آن توجه شود.

نصب ۳۴ کارتخوان به ازای هر ساعت با هزینه بانک‌ها در حالی است که مسلما‌ این تعداد کسب‌وکار در همین بازه زمانی ایجاد نمی‌شود و می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کنونی نظام‌های پرداخت در شاپرک باشد.

از طرفی در هر ساعت ۸۰۰۰ خطای وارد‌کردن رمز به‌صورت اشتباه و ۳۵هزار تراکنش خطای سیستمی باعث مراجعه به شعب و ایجاد مغایرت‌های مالی به بانک‌ها می‌شود که سربار بالایی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

این اینفوگرافیک به زبانی بصری وضعیت نامناسب کنونی را در حوزه کارمزدها و فرایندهای بانکداری و پرداخت الکترونیک نشان می‌دهد‌ و به نظر می‌رسد توجه نهادهای حاکمیتی و دیگر بازیگران این صنعت به نقاط ضعف و تهدیدهای کنونی باید بیشتر شود تا اثر سوء و ریسک‌های کسب‌وکاری و فرایندی صنعت مدیریت شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.