بعد از چند ماه بازرسی، توشیبا در ماه می‌ میلادی کمیته‌ای برای رسیدگی به تخلفات موجود در شرکت تشکیل داد. گزارش این کمیته که در 21 جولای منتشر شد، بیانگر این موضوع بود که شرکت توشیبا درگیر یک حسابرسی نادرست شده‌ و نتیجه‌ آن کسب درآمدی غیرمنطقی معادل با 1.2 میلیارد دلار بوده است.

هیسائو تاناکا، مدیر ارشد این شرکت‌ و دیگر مدیران، هنگامی که متوجه شدند‌ توشیبا با این رسوایی تصمیم دارد تا سود حاصله ‌خود را تا مرز 2.4 میلیارد دلار افزایش دهد، از این شرکت کناره‌گیری کردند. پس از آن ماساشی موروماچی، هدایت این شرکت را با دریافت حقوقی معادل 10 درصد دستمزد سال قبل به دست گرفت. این رسوایی حیثیت و اعتبار این شرکت شناخته‌شده را تحت تاثیر خود قرار داد و همچنین به وجهه ‌کشور ژاپن لطمات جدی وارد کرد.  این حسابرسی‌های غلط و دروغین به نوعی میراث تیم مدیریت پیشین است. از سال 2009، توشیبا اهدافی غیرواقعی برای شرکت خود در نظر گرفت. بازرسان در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که مدیران ارشد این شرکت برای رسیدن به اهداف خود در آمار و ارقام دست می‌بردند و به نفع خود و شرکت آنها را تغییر می‌دادند. شک و گمان‌های طولانی‌مدت به سود غیر‌منطقی شرکت توشیبا هنگامی شدت گرفت که خبرگزاری‌ها از یک ایمیل ناشناس خبر دادند که به سوء‌استفاده ‌مالی این شرکت اشاره می‌کرد. این ایمیل به سازمان نظارت و برقراری امنیت که به نوعی حافظ اصلی شرکت‌های ژاپنی محسوب می‌شود، فرستاده شده بود. در این ایمیل ذکر شده بود: «فعالیت‌هایی گواه بر حسابداری نادرست در شرکت توشیبا مشاهده شده است.» خبرگزاری‌ها در رسانه‌های مختلف شروع به نقد عامل خطا‌کار این رخداد کردند و به این نتیجه رسیدند که یک خانم حسابدار نا‌آشنا به اصول حسابداری و حقوقی این اشتباه را مرتکب شده بود.

لینک کوتاه : http://bit.ly/2Nw9r7M

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید