نگهبانان دروازه‌‌های بانکی

0

شاید قصد فین‌ تک‌ ها در ابتدا شاخ‌ به‌ شاخ‌ شدن با بانک‌ ها بود، اما نقش آن ها به مرور تغییر کرد و هر دو بعد از چندین سال تنش و تعارض به یک درجه نسبی از همزیستی مسالمت‌ آمیز رسیده‌اند و در یک رابطه دوطرفه دینامیک در ادامه حیات به یکدیگر کمک می‌کنند. یکی از این راه‌ هایی که در آن فین‌ تک‌ ها به بانک‌ ها یاری می‌رسانند، رگ‌ تک مخفف Regulatory Technology است؛ حوزه‌ای از فین‌تک که در آن شرکت‌های رگ‌ تکی با بانک‌ ها در دادن نظم به حجم وسیع اطلاعات‌شان و نظارت روی آنها همکاری دارند. رگ‌ تک‌ ها در شکل‌ های مختلفی در ایران فعالیت می‌کنند، یا شرکت‌ های امنیتی هستند و یا در قالب شرکت‌ های زیر مجموعه و مستقل نرم‌ افزارهای نظارت و کنترل را به بانک‌ ها ارائه می‌کنند.

  •  رگ‌ تک خودش قانون گذار نیست

حوزه رگ‌ تک سعی دارد ملزومات قانونی در بانک‌ ها و دیگر مؤسسات مالی را به شیوه‌ای کاراتر و مؤثرتر نسبت به روند های موجود و با به‌ کارگیری فناوری‌ های روز به انجام برساند. دلیلش هم واضح است. استارتاپ‌ ها و کسب‌ و کار های بزرگ  و کوچک به‌ قدری در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده‌اند که نظارت روی همه آن ها با روش‌های سنتی عملا غیرممکن است. ورود فناوری به تقریبا‌ همه حوزه‌های کسب‌ و کاری نیز کار قانون گذار را نسبت به گذشته پیچیده‌ تر کرده و در نتیجه تنها راهکار آن ها برای سیاستگذاری و نظارت بهتر استفاده از همین فناوری است. اما باید در نظر داشت که خود رگ‌ تک‌ ها قانونگذار و سیاستگذار نیستند و تنها با نهادهای نظارتی و بانک‌ ها همکاری دارند تا بتوانند با کمک فناوری به آن ها کمک کنند وظیفه خود را بهتر انجام دهند.

ابزار رگ‌ تک‌ ها بیش از همه، تکنولوژی‌های کلان‌داده، فناوری پردازش ابری و به اشتراک‌گذاری داده است که می‌تواند علاوه بر ذخیره حجم زیادی از اطلاعات، آنها را به سادگی بین نهادها و واحدهایی که دسترسی قانونی دارند، به اشتراک بگذارد. همچنین با کمک سیستم‌ های ابری که هم هزینه کمتری دارند و هم از امنیت بیشتری برخوردارند، می‌توانند همیشه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. رگ‌تگ‌ها می‌توانند به نهادهای دولتی و قانونگذار، سازمان‌های سیاستگذار و حتی بانک‌ها در افزایش نظارت بهتر و بهینه‌تر روی اطلاعات خود کمک کنند و هزینه‌ها را پایین بیاورند و سرعت را بالا ببرند.

در حوزه رگ‌ تک می‌توان فعالیت‌های ناهنجار و نامعقول را پیدا کرد. در نتیجه تشخیص و پیدا‌ کردن رفتارهای مجرمانه مانند انواع کلاهبرداری، پولشویی و حتی حملات سایبری ساده‌ تر می‌شود. آن ها تلاش دارند روی حجم داده‌ های سنگینی که یک بانک دارد، نظارت داشته باشند و از سلامت این اطلاعات مطمئن شوند. سیستم‌ های مانیتورینگ رگ‌ تکی می‌تواند هر گونه مورد ناهنجار را شناسایی و بعد هم بررسی کند تا از بی‌ اشکال‌ بودن آن مطمئن شود و اگر به چنین درجه اطمینانی نرسید، می‌تواند آن را به بانک اطلاع دهد و بررسی را به خود آن ها بسپارد.

  •  مشتری‌ات را بشناس

پیش‌بینی‌ ها می‌گوید تا سال ۲۰۲۰ ارزش کار رگ‌ تک‌ ها به ۱۱۸ میلیارد دلار هم می‌رسد. این بدان معنی است که تا کمتر از یک دهه دیگر ‌‌بانکی وجود ندارد که بتواند بدون نیاز به رگ‌ تک‌ ها خود را توسعه دهد، روی اطلاعات نظارت داشته باشد و امنیت آنها را تضمین کند. چنین آینده‌ای عجیب و دور از ذهن نیست. فناوری تاکنون هم تاثیرات عمیقی روی جوامع گذاشته‌‌ و اکنون بدون آن بانکداری سخت و دشوار و حتی غیرممکن می‌شود.

آیسادی (Aysadi) یکی از شرکت‌های بزرگ رگ‌ تک سوئیسی است که به بانک‌های این کشور کمک می‌کند میزان ریسک موجود در تراکنش‌ ها و نگهداری از داده‌ ها را مدیریت کنند. بانک‌ های سوئیسی ارتباط دائم و مستمری با بانک‌ های دیگر در کشورهای مختلف دارند و مدیریت خطر برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. این شرکت تمام عملیات‌ های بانکی را رصد می‌کند و تلاش دارد امنیت را در همه آنها حفظ کند. شرکت اونفیدو(Onfido) راه دیگری را برای تامین امنیت در بانک‌ ها در پیش گرفته است. این شرکت با شعار « مشتری‌ ات را بشناس » به بانک‌ ها کمک می‌کند تا بتوانند پیشینه مالی کاملی از مشتریان بانکی خود تهیه کنند و این مسئله به آنها در نظارت روی مشتریان و پیشگیری از وقوع جرم کمک می‌کند. شرکت اونفیدو توانست در سال ۲۰۱۶ یکی از ۵۰ شرکت برتر فین‌ تکی در دنیا باشد. شرکت ترولیو(Trulioo) شرکت دیگری است که در همین حوزه فعالیت می‌کند با این تفاوت که به جای اونفیدو سعی می‌کند بانک را در احراز هویت مشتریان خود کمک کند. با پیشرفت فناوری دیگر دیدارها رودررو نیست و ارتباط شرکت‌ها با مشتریان خود اغلب شکل مجازی به خود می‌گیرد. در نتیجه باید ساختار مشخصی برای احراز هویت آنها و اطمینان از امنیت ارتباط وجود داشته باشد. ترولیو روش‌های مختلفی برای احراز هویت دارد و هرکدام از آنها را براساس ماهیت مشتری خود تولید می‌کند. مشتریان ترولیو کمپانی‌های بزرگی مانند پی‌پال، اسکوئر، کیک‌استارتر، ورلدرمیت و آمازون بوده و شهرت خودش را در سادگی در احراز هویت و دقت بالایش دارد.

فین‌ تلیکس (Fintelix) شرکت بزرگ دیگری است که با داده‌ پردازی و داده‌ کاوی روی کلان‌ داده‌ هایی که بانک در اختیار او قرار می‌دهد، می‌تواند هر گونه رفتار عجیب و عملیات غیر طبیعی را شناسایی کند و از این طریق از پولشویی، جرایم مالی، کلاهبرداری و دزدی پیشگیری می‌کند. ادعای فین‌ تلیکس در بازار این است که می‌تواند تا ۹۰ درصد خطر وقوع جرم در تراکنش‌ های مالی را کاهش دهد و میزان عملیات‌ هایی را که بانک مجبور است به صورت دستی بازنگری کند تا ۸۰ درصد کم می‌کند.

  •  رگ‌تک‌های ایرانی چه کسانی هستند؟

شرکت‌ های رگ‌ تکی در ایران کم نیستند. هر چند شاید به صورت رسمی به این نام شناخته نشوند اما زیادند کسب‌ و کارهایی که امنیت یک بانک یا یک کسب‌ و کار دیگر را با کمک فناوری تامین می‌کنند. شرکت حصین ایمن یکی از آنهاست که می‌تواند تست امنیت نرم‌ افزارها را از طریق مهندسی معکوس برای کسب‌ و کارها و شرکت‌ ها و بانک‌ ها انجام دهد تا آن شرکت را از ایمن‌ بودن نرم‌افزار خود مطمئن کند. این شرکت در عین حال دستگاه سخت‌ افزاری به نام HSM تولید می‌کند که به کمک آن تمام تراکنش‌ های عملیاتی در بانک‌ ها از امنیت برخوردار می‌شوند و امکان دزدیدن یا مخدوش‌ کردن یا دستکاری کردن آنها نیست. دستگاه HSM از سرور های بانک‌ ها محافظت می‌کند و نمونه‌ های جهانی محدودی دارد. شرکت آدانیک نیز می‌تواند در تشخیص ناهنجاری به بانک‌ ها کمک کند هرگونه تراکنش عجیب را تشخیص دهند و آن را دوباره بررسی کنند. این ناهنجاری‌ ها لزوما موارد غیر قانونی و جرم نیستند اما اگر کاربری رفتار مالی عجیبی داشته باشد مورد توجه نرم‌ افزار نظارتی آن ها قرار می‌گیرد و بانک از این طریق مطلع می‌شود تا بتواند جرم بودن یا نبودن آن را بررسی کند. شرکت دیگری هم به نام اندیشه‌ نگار پارس کار محافظت از کلان‌ داده‌ های کسب‌ و کار و شرکت‌ ها را به عهده دارد و امنیت آنها و همچنین عملیات‌ های بانکی را تضمین می‌کند. این شرکت همچنین مطالعات زیادی در زمینه امنیت کارت‌ های بانکی داشته و برای مدت زمان طولانی روی آن ها بررسی‌ های زیادی انجام داده است. حوزه رگ‌ تک در ایران جدید نیست اما در حال شکل‌ گرفتن یک ساختار جدید است و در تلاش است با شرکت‌ های تامین امنیت نسل‌های گذشته تفاوت داشته باشد. فناوری دنیای جدیدی است که مانند همین دنیای واقعی پر از فرصت و تهدید است. رگ‌ تک‌ ها با ابزار فناوری از فناوری محافظت می‌کنند و جلوی وقوع جرایم فناوری را می‌گیرند. بنابراین اگر حوزه بانکداری بخواهد پیشرفت چشمگیری داشته باشد و بیش از قبل وارد عرصه دنیای مجازی شود، باید ارتباط  بیشتری با رگ‌ تک‌ ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.