نگاهی نزدیک به شتاب‌دهنده نوین‌تک

0

شتاب‌دهنده نوین‌تک زیرمجموعه شرکت پرداخت نوین آرین، یکی از  PSPهای شناخته‌شده صنعت پرداخت آنلاین ایران است که در دل شهر تهران، میدان ونک، مرکز رشد دانشگاه علامه مستقر شده است. نوین‌تک در پایان خردادماه امسال، اولین جشن Demo Day خود را برگزار خواهد کرد. در واقع، اولین چرخه این شتاب‌دهنده با حضور ۷ تیم به پایان می‌رسد و سرمایه‌گذاران مدعو در این روز، می‌توانند حاصل تلاش چندین‌ماهه تیم اجرایی نوین‌تک، مربیان و کارآفرینان مستقر در این شتاب‌دهنده را از نزدیک ببینند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ محمدرضا قبادی، مدیرعامل شتاب‌دهنده نوین‌تک برویم و اطلاعات بیشتری در خصوص این شتاب‌دهنده را مستقیما از زبان او بشنویم.

  •  هدف از ایجاد شتاب‌دهنده نوین‌تک چه بود؟ آیا صرفا به‌دلیل عقب‌نماندن از موج رشد شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها بوده؟

نمی‌توان گفت که رشد چشمگیر استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین در سال‌های اخیر، در تصمیم سرمایه‌گذاران و موسسان نوین‌تک برای ایجاد یک شتاب‌دهنده بی‌تاثیر بوده است، اما انگیزه بالاتری که باعث شروع فعالیت شتاب‌دهنده نوین‌تک در سال ۹۶ شد، وجود منابع فراوان و ارزشمند در مجموعه‌های بالاسری نوین‌تک بوده است که می‌توانند در جهت رشد استارتاپ‌های ایرانی مورد استفاده قرار گیرند. از این منابع می‌توان به دسترسی مستقیم به بازار، زیرساخت‌های مخابراتی و پرداختی و همچنین دسترسی به منابع مالی بین‌المللی و داخلی ‌با هدف تامین سرمایه لازم برای استارتاپ‌ها اشاره کرد.

  •  آیا نوین‌تک ‌روی زمینه‌های خاصی تمرکز دارد یا هر استارتاپی می‌تواند از مزایای حضور در شتاب‌دهنده نوین‌تک استفاده کند؟

شتاب‌دهنده‌ها هم به‌مثابه استارتاپ‌ها، برای اینکه بتوانند خدمات ارزشمندتری را به مخاطبان خود (کارآفرینان) ارائه دهند، معمولا تمرکز خود را‌ روی صنایع و زمینه‌های مشخصی معطوف می‌کنند. نوین‌تک نیز از این ماجرا مستثنی نیست و زمینه‌ تمرکز خود را ‌روی استارتاپ‌های حوزه‌های اینترنت، فین‌تک، تجارت الکترونیک و بازی‌سازی قرار داده است.

  •  یکی از تفاوت‌های نوین‌تک را وجود منابع مختلف برای استارتاپ‌ها برشمردید. آیا حمایت‌های مجموعه‌های بالا‌دستی، تنها مزیت نوین‌تک نسبت به سایر شتاب‌دهنده‌های فعال است؟

طبیعتا خیر. به جد می‌توان بزرگ‌ترین مزیت نوین‌تک را در شناخت دقیق نیازمندی‌های کارآفرینان و تلاش برای پاسخگویی به نیازهای مشخص و منحصر‌به‌فرد آنان دانست. به بیان دیگر، بر‌خلاف برخی ‌شتاب‌دهنده‌های فعال فعلی، نوین‌تک یک برنامه از پیش تعیین‌شده را برای شتاب‌دهی ارائه نمی‌کند. علیرغم اینکه بسیاری از نیازمندی‌های تیم‌های کارآفرین مشابه با یکدیگر است، اما نمی‌توان استارتاپ‌هایی که در صنایع و سطوح مختلف فعالیت می‌کنند را به‌طور یکسان آموزش داد، حمایت کرد و در نهایت انتظار پیشرفت داشت.  برنامه‌های آموزشی شتاب‌دهنده نوین‌تک را می‌توان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

– ورک‌شاپ‌های آموزشی با موضوعات عمومی مانند بیزنس‌مدل، پیش‌بینی اقتصادی، مارکتینگ و سایر موضوعاتی که به‌طور عمومی در زمینه استارتاپ‌ها ارائه می‌شود.

– منتورشیپ‌های تخصصی و یک به یک با هر تیم بسته به نیاز‌های مشخص تیم در موضوعات حقوقی، بازاریابی هدفمند، طراحی تجربه کاربری و …

– برنامه‌های فوق‌العاده با هدف رشد مهارت‌های نرم کارآفرینان مانند دورهمی‌های مکالمه استارتاپی به زبان انگلیسی، ورکشاپ‌های اخلاق کسب‌و‌کار و جلسات انتقال تجربه ارتباط با سرمایه‌گذاران و …

– برنامه‌هایی با هدف افزایش انگیزه کارآفرینان، شبکه‌سازی و شناخت بازارهای بین‌المللی مانند تورهای بازدید از شرکت‌های رشد‌یافته، میزبانی رویدادهای خارجی و …

البته اینها تنها بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های نوین‌تک هستند. ما همواره در حال غنی‌تر‌کردن خدمات خود برای استارتاپ‌ها هستیم و راهنمای اصلی ما در این کار، اعلام نیاز و بازخورد خود کارآفرینان مستقر و البته تجربه کارآفرینان موفق داخلی و خارجی از مشکلات و موانع پیش روی استارتاپ‌هاست.

  •   روند پذیرش استارتاپ‌ها در نوین‌تک چگونه است؟

چرخه‌های شتاب‌دهی نوین‌تک، به‌صورت دوره‌های ۶ ماهه برنامه‌ریزی شده‌اند که برای ورود به هر یک از این چرخه‌ها، دو مسیر متفاوت وجود دارد:

اولین و بهترین مسیر، ورود از طریق رویداد بوت‌کمپ نوین‌تک است. نوین‌تک، یک ماه قبل از شروع هر چرخه خود، نسبت به برگزاری رویدادی رایگان و چندهفته‌ای تحت عنوان بوت‌کمپ اقدام می‌کند. در این رویداد، آموزش‌های بسیار پایه‌ای از مبانی کسب‌و‌کار ارائه می‌شود و از کارآفرینان انتظار می‌رود در طول مدت رویداد، خروجی مشخص و قابل لمسی را ارائه کنند.  این رویداد به ما این امکان را می‌دهد که کارآفرینان جدی، با‌انگیزه و البته متخصص را پیدا کنیم. تیم‌هایی که بتوانند در بوت‌کمپ نوین‌تک، فعالیت خوبی را به مرحله اجرا بگذارند، قسمت اعظمی از ورودی‌های هر چرخه نوین‌تک را تشکیل می‌دهند.  بوت‌کمپ بعدی نوین‌تک، از تاریخ ۲ تا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌سایت نوین‌تک به آدرس ntaccel.com به صورت رایگان در رویداد ثبت‌نام کنند و علاوه بر استفاده از محتواهای به‌روز و جذاب کارگاه‌ها، ‌شانس خود برای ورود به شتاب‌دهنده را نیز بیازمایند.  و البته روش دوم برای ورود به دوره شتاب‌دهی، ارسال درخواست به‌صورت مستقیم و خارج از روند بوت‌کمپ است که همواره از طریق وب‌سایت شتاب‌دهنده ممکن است. البته این روش تابع ظرفیت موجود شتاب‌دهنده، وضعیت کسب‌و‌کار و نتیجه راستی‌آزمایی‌های (Due Diligence) تیم اجرایی نوین‌تک و شبکه مربیان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.