نگاهی به صحنه استارتاپی نروژ

0

تا چند سال پیش اکوسیستم استارتاپی نروژ از تعداد معدودی بازیکن اصلی و زیرساخت حمایتی بسیار کوچکی تشکیل می‌شد، اما امروز نروژ به یک دنیای کاملا جدید در این حوزه تبدیل شده است. در گذشته نروژ به‌ندرت به عنوان یک مهره در اروپا به شمار می‌رفت در حالی‌که اکنون با سرمایه‌گذاری‌های متعدد در سال ۲۰۱۶ که بالغ بر ۱۹۶.۳ میلیون دلار بود و افزایش ۱۶۰ درصدی از سال ۲۰۱۵، این اکوسیستم خفته ثابت کرد که می‌تواند از همسایگان خود پیشی بگیرد و پس از سوئد به دومین کشور دارای اکوسیستم استارتاپی قدرتمند شمال اروپا تبدیل شده است.

رشد سریع این کشور اتفاقی نبوده ‌و یک انقلاب کارآفرینی با پشتیبانی و حمایت دولت منجر به این رشد شده است. دولت نروژ در این راستا از استارتاپ‌ها در مراحل اولیه پشتیبانی مالی، آموزشی و فنی ارائه می‌دهد.

شرکت‌هایی از قبیل DNB شتاب‌دهنده DNB NXT را راه‌اندازی کردند تا در حوزه فین‌تک به موفقیت دست یابند، Telenor نیز شرکت دیگری است که در زمینه بازاریابی همراه کار مشابهی را انجام داده ‌و به‌زودی شرکت‌های بیشتری این مسیر را طی خواهند کرد.

  • فضاهای همکاری در اوسلو مانند MESH 

 ‌‌StartupLab ،‌Gründergarasjen ،‌Y3o  و Bitraf راه را برای یک موج جدیدی از حامیان اکوسیستم گشوده‌اند. مراکز نوآوری مبتنی بر صنعت نیز در این میان ظهور پیدا کرده‌اند؛ آزمایشگاه‌های X2 و اینویشن داک در استاوانگر، مرکز ایمپکت در برگن‌ و فلو در ترومسو. در شهرهای اصلی نروژ بیش از ۳۰مرکز نوآوری جدید، انکوباتور و شتاب‌دهنده در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. اینگونه بود که نروژ در مدار بین‌المللی قرار گرفت و به عنوان یک مرکز نوآوری شکوفا شد. در این میان توجه کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به استارتاپ‌های نروژ جلب شد. این شبکه پشتیبانی منحصر‌به‌فرد در اینجا خلاصه نمی‌شود. سازمان‌های متعدد روی آموزش سرمایه‌گذاران فرشته تازه‌وارد تمرکز کردند تا از برخی ‌منابع مالی کشور برای تامین بودجه استارتاپ‌ها استفاده کنند. این سرمایه‌گذاران فرشته مبلغ هنگفتی را در ۱۵ استارتاپ سرمایه‌گذاری کردند. سایرین از قبیل  StartupLab دومین منبع تامین بودجه برای پشتیبانی از بیش از ۲۰۰ شرکت بودند.

اما در کل نروژ بیشتر به خاطر مناظر فوق‌العاده‌اش مشهور است تا داستان‌های موفقیت استارتاپ‌ها. با این حال در سال ۲۰۱۶، این کشور ۴۴ دور تامین بودجه برگزار کردند و در مجموع ۶۰۰ میلیون دلار بودجه به دست آوردند. علاوه بر آن، محیط حمایتی که اکوسیستم نروژ به استارتاپ‌ها در مراحل اولیه راه‌اندازی ارائه می‌دهد، موجب شده است که در آینده نزدیک اکوسیستم استارتاپی این کشور به خوبی در اروپا بدرخشد. از جمله شرکت‌ها و استارتاپ‌های موفق نروژ که در طی این سال‌ها توانسته‌اند به رشد اکوسیستم استارتاپی کمک کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

استارتاپ فیوچرهوم که در نروژ و در سطح بین‌المللی توانسته است در حوزه خانه هوشمند به موفقیت دست یابد.  نو آیسولیشن که به کودکان مبتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت کمک می‌کند تا منزوی نباشند. این استارتاپ سعی دارد به کودکان مبتلا به معلولیت‌های شدید یاری دهد تا دوست پیدا کنند و دنیا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند. استاکر یک پهپاد که دنبال شما می‌آید. شرکت تولیدکننده این پهپاد مچ‌بندهایی را عرضه می‌کند که با پوشیدن آنها می‌توانید پهپاد را کنترل کنید. نوبوبیل نیز یک اقتصاد اشتراک‌گذاری را برای پلتفرم خودروها ارائه می‌دهد. این شرکت در سراسر نروژ توانسته است به موفقیت بالایی دست پیدا کند.

مینی‌پرو یک شرکت مواد غذایی دریایی است که داستان موفقیت آن به خوبی نشان می‌دهد چرا نروژ با سایر اکوسیستم‌های استارتاپی تفاوت دارد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.