نور، صدا، دوربین… اکشن!

0

ویدئوها یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای ارائه و استفاده از محتوا در اینترنت است. در این مقاله، درباره قدم‌های اساسی برای ساخت یک ویدئوي آموزشی جذاب خواهید خواند. 

  •  قدم اول: موضوع خود را انتخاب کنید

اولین کاری که برای ساختن ویدئوي آموزشی باید انجام دهید، انتخاب موضوعی مفید و مناسب است. در این روزها افراد خیلی سریع ویدئوهایی را که به آنها اطلاعات مورد انتظار را نمی‌دهند، رها می‌کنند. برای انتخاب موضوع، اول از همه باید مخاطبی که قرار است ویدئوي شما را تماشا کند، تعیین کنید. سپس سعی کنید به درکی عمیق نسبت به مخاطبتان و نیازهایش دست یابید. اگر مأموریت شما ساخت ویدئوهایی برای درون شرکت است، مصاحبه با کارکنان می‌تواند بسیار مفید واقع شود. اگر شما در حال ساخت ویدئو برای کاربران خارج از شرکت و یا سطح وسیع‌تری از مخاطبان هستید، نظرسنجی راه‌حلی ایده‌آل برای جمع‌آوری اطلاعات است. موضوع خودتان را به یک ایده مشخص و متمرکز برسانید. اگر در این مورد مشکل دارید، می‌توانید قابلیت تقسیم به دو موضوع و ساختن موضوع دوم بر اساس موضوع اول را مورد توجه قرار دهید. ویدئو‌های پی‌در‌پی سریالی راه بسیار عالی برای ساخت ویدئوي آموزشی مفید و قابل درک و استفاده است.

  •  قدم دوم: قالب محتوای خود را انتخاب کنید‌

دومین قدم برای ساخت ویدئو‌های جذاب، انتخاب قالب است. قالب‌های مختلف ویدئو سطوح مختلفی را از زمان و تلاش برای تکمیل‌شدن می‌طلبند.

  • ویدئوهای ضبط‌شده از صفحه‌ نمایشگر 

(Screencast): اگر شما به افراد درباره نرم‌افزاری جدید و یا سیستم کامپیوتری آموزش می‌دهید، ویدئوهای ضبط‌شده از صفحه‌‌ نمایشگر می‌تواند مفید باشد که دامنه وسیعی از ویدئوهای ساده و دوستانه تا ویدئوهای حرفه‌ای و کارشده را شامل می‌شوند.

ویدئوهای کوچک (Microvideo): ویدئوهای کوچک، ویدئوهای بسیار کوتاهی بین ۵ تا ۱۵ ثانیه هستند که تنها یک فرایند و یا ایده را نشان می‌دهند. گاه اینگونه ‌ویدئوها، از روایت‌ برخوردار نیستند بلکه ‌روی تصاویر و متون روی صفحه تکیه دارند. این روش زمانی بسیار مناسب است که تعدادی از فرایندهای ساده و کوتاه را برای آموزش دارید.

ویدئوهای Demo: اگر شما به افراد درباره فرایندهای فیزیکی آموزش می‌دهید، اینگونه ویدئوها می‌تواند برای شما انتخاب درست باشد. در اینگونه ویدئوها، اغلب یک نفر عملی را به عنوان الگو انجام می‌دهد و به دیگران چگونگی کارکرد یک وسیله، خدمت و یا کار را نشان می‌دهد. 

نقش‌بازی‌کردن (Role play): در اینگونه ویدئوها، داستان به بینندگان کمک می‌کند که تصویر و درک بهتری را نسبت به موضوع پیدا کنند. بهترین موضوعات برای این ویدئوها برای فعل و انفعالات اجتماعی همچون استفاده از پشتیبانی فنی و توضیح درباره روند آن است. اینگونه ‌ویدئوها به مقداری از بازیگری نیاز دارند.

انیمیشن (Animation): ویدئوهای انیمیشنی از متون و اشکال گرافیکی برای ارائه پیام‌ها استفاده می‌کنند. آنها ‌به مقداری توانایی فنی و هنری برای ساخت نیاز دارند اما برای جذب توجه مخاطبان، بسیار عالی هستند.

  •  قدم سوم: فیلمنامه و استوری‌بورد تهیه کنید‌

اولین و مهم‌ترین کار قبل از ساخت ویدئو، نوشتن یک فیلمنامه است. برای این کار یک سند جدید در نرم‌افزار ویرایشگر متن باز کنید و هرآنچه می‌خواهید بگویید، بنویسید.  پس از نوشتن فیلمنامه، یک استوری‌بورد درست کنید. استوری‌بورد توالی بصری از ویدئو را در قالب طراحی‌های ساده و یا عکس‌ها نشان می‌دهد. شاید گرفتن چند عکس از صفحه‌‌ نمایشگر و یا دیگر موارد ایده‌‌ خوبی برای تمرکز بر آنچه می‌خواهید نشان دهید، باشد. تهیه استوری‌بورد نباید زمان طولانی را به خود اختصاص دهد.

  •  قدم چهارم: ویدئو را ضبط و ویرایش کنید‌

پس از به انجام رساندن تمامی موارد ذکر شده، می‌توانید ضبط ویدئوي آموزشی را آغاز کنید. برای ساخت یک ویدئو‌ی عالی نیاز نیست که متخصص حوزه‌ ویدئوسازی باشید. هرکسی می‌تواند با کمی تمرین، بهترین ویدئوهای قابل ضبط از نمایشگر را تولید کند. شما تکنولوژی مورد نیاز را درون جیبتان (تلفن هوشمند، دوربین) دارید. پس از ضبط ویدئو، راه‌های بسیاری برای ویرایش ویدئو و جذاب‌کردن آن وجود دارد. 

گزارمان یا حایشه‌نویسی (Annotations): در ویدئوهایی که از صفحه نمایشگر ضبط می‌کنید و یا دیگر قالب‌ها، گزارمان می‌تواند راه بسیار خوبی برای جلب توجه به موارد مشخص باشد. فلش‌ها و اشکال حتی می‌توانند با انیمیشن و متون نیز ترکیب شوند. 

جایگذاری متن (Text overlays): قرار‌دادن متن در ویدئو کمک می‌کند که اجزا از جبنه‌های بصری جذاب‌تر همراه با نقاط کلیدی برخوردار شوند. می‌توانید از این مورد برای معرفی یک فرد و یا تاکید بر یک ایده استفاده کنید.

انیمیشن (Animations): متحرک‌سازی متون و اشکال در ویدئوی شما می‌تواند راه بسیار عالی برای نگه‌داشتن جلوه‌های بصری متنوع و جذابیت باشد.

  •   قدم پنجم: تولید، میزبانی و توزیع کنید‌

وقتی ویدئو تولید شد، اکنون زمان میزبانی آن فرا رسیده است. میزبانی چگونگی دراختیار قرار دادن ویدئو برای بازدیدکنندگان است. یوتیوب Youtube و ویمیو Vimeo مثال‌هایی از انتخاب‌های شما برای میزبانی است. اما تعدادی از انتخاب‌های دیگر نیز وجود دارد. این موضوع بسیار اهمیت دارد که بدانید کدام یک از آنها برای شما مناسب‌ترین انتخاب است. اگر می‌خواهید ویدئوی خود را به صورت عمومی انتشار دهید، بهترین انتخاب‌ها Youtube و Vimeo هستند. در هر حال، اگر می‌خواهید آن را فقط در اختیار افراد درون شرکت‌تان قرار دهید، سیستم مدیریت یادگیری (LMS) و یا وب‌سایت داخلی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.