نور، صدا، دوربین؛ حرکت!

0

مخاطبان امروز شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها از تماشای ویدئو لذت می‌برند. مخاطبانی که دیگر حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارند و کوتاه‌نویسی برای آنها یکی از ملزومات است، این روزها دیگر با ویدئو سروکار دارند و ترجیح می‌دهند تا به تماشای اتفاقات بنشینند و نه آنکه خواننده این متون باشند. ترجیح می‌دهند تصویر آنها را به دنبال خود بکشاند و با موسیقی و رنگ به استقبال واقعیت می‌روند. از این جهت تیزرهای تبلیغاتی مهم‌تر از گذشته در حال خودنمایی هستند و سازمان‌ها و شرکت‌ها سعی می‌کنند با تکیه بر این اتفاق، مخاطب بیشتری به دست آورند. اما در شرکت‌های کوچک‌تر و استارتاپی، معمولا به اسم کمبود بودجه و ناتوانی در پرداخت مبلغ موردنیاز از کنار چنین امکانی به‌سادگی می‌گذرند و سراغ ساخت ویدئو و تیزر نمی‌روند. به همین دلیل خود را بازنده میدان می‌بینند و سعی می‌کنند به آن محدوده وارد نشوند. در حالی‌که این روزها تولید ویدئو با ساده‌ترین ابزارها در دسترس است و می‌توان در کنار مخاطب قرار گرفت. صرفا باید توجه کنید که سوژه‌ یا ایده‌ای سخت را انتخاب نکنید. مثلا ایده‌تان نیاز به جلوه‌های ویژه میدانی نداشته باشد. در قدم اول شروع به تماشای تیزرها و ویدئوهای متفاوت و کوتاه کنید. سعی کنید با تماشای این ویدئوها خودتان را به روز نگه دارید.

  •  قدم اول؛ تماشا

به جای آنکه شبیه به یک مخاطب عادی به تماشای ویدئوها بنشینید، سعی کنید به جزئیات توجه کنید. به هر تصویر که جلوی روی شما قرار می‌گیرد. آیا این تصاویر فیلمبرداری شده‌اند؟ یا می‌توانید از ویدئوهای منظره و طبیعت برای این منظور استفاده کنید؟ چه‌بسا با یک سفر یک‌روزه به یکی از مناطق دیدنی ایران بتوانید لحظاتی را فیلمبرداری کنید و آنها را در ویدئوی خود به کار ببرید. باید بتوانید در دل ویدئوهای پرتعداد، مسیر داستانی و توجهی که مغز نیاز دارد رصد کنید. ببینید که چه تصویرهایی در کنار هم قرار گرفته‌اند و چه احساسی به شما داده‌اند. ایده اولیه هر تیزر را درنظر بگیرید و برای آن متنی بنویسید. هرچند برخی از  تیزرهای خارجی ایده‌پردازی خلاقانه‌تری در اختیار شما می‌گذارند، اما از تماشای ویدئوهای ایرانی هم غافل نشوید. با تماشای تیزرهای داخلی، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید خودتان را در مواجهه واقعی با دنیای پررمز و راز ویدئوها قرار دهید. بهتر است پس از تماشای ویدئوها قلم و کاغذ بردارید و مسیر از ایده تا اجرا را مشخص کنید. بنویسید در این ویدئو که به نظر شما خوب بود، چه اتفاقی افتاد. چرا خوب بود و چه تصویری بیشتر از بقیه روی شما تاثیر گذاشت. آیا این تصویر تاثیرگذار را می‌توان فیلمبرداری کرد یا از عهده و توان شما خارج است؟

  •  قدم دوم؛ ایده تا اجرا

گاهی اوقات پس از تماشای یک تیزر تبلیغاتی به خودتان می‌گویید؛ چه آسان بود! به محض اینکه ایده تا اجرا روی کاغذ می‌آید، باورتان می‌شود که تولید محتوای تصویری آنقدر که فکرش را می‌کردید، سخت نیست. گاهی اوقات صرفا یک ایده است که شما را نجات می‌دهد. برای نمونه، اگر حوزه شما به جوانان مربوط است، پیش خودتان موارد مربوط به جوان‌ها را مرور کنید؛ آنها چه می‌بینند، چه کاری انجام می‌دهند، با چه چیزهایی سرگرم می‌شوند، چند مرتبه در روز تلفن همراه خود را چک می‌کنند و … هر اندازه که به جزئیات نزدیک شوید، احتمال بیشتری وجود دارد که ایده جذاب‌تری به دست بیاورید.

اما برای آنکه ایده‌تان از دست نرود و پس از آن به شما نگویند که بی‌فایده بود، باید به قشر مخاطب خود نگاه بیندازید. مخاطب شما چه کسانی هستند؟ شما می‌خواهید محصول خودتان را در میان چه کسانی توزیع کنید و دوست دارید آنها چه تصویری از شما در ذهن داشته باشند؟ از دوروبری‌هایتان این سوال را بپرسید؛ «شرکت چه احساسی به شما می‌دهد؟» یکی از تاثیرگذارترین تیزرهای تولیدشده صحبت‌های کارمندهای آن شرکت بود وقتی که خاطره‌ای به زبان می‌آوردند و خاطره‌شان با محوریت زندگی شغلی‌شان بود.

در این مرحله ایده خودتان را روی کاغذ بیاورید و سعی کنید تک تک موارد اجرایی آن را مدنظر قرار دهید. پیش خودتان نگویید من فیلمبرداری را شروع می‌کنم و حالا ببینم چه می‌شود. شما باید بدانید که برای اجرایی‌کردن این ایده احتیاج به استودیو دارید یا نیاز به محیط باز و طبیعی؟ احتیاج به نورپردازی دارید یا خیر! احتیاج به کمک دارید یا نه. گاهی اوقات شما به ایده‌ای می‌رسید که برای ساخت آن نیاز به فضاهای باز دارید و نور روز و طبیعی هم به شما کمک می‌کند و گاهی اوقات دقیقا برخلاف آن است. گاهی اوقات می‌توانید یک نفره رو به دوربین بنشینید و با دوربین صحبت کنید و گاهی دیگر تمام اهالی شرکت را درگیر این عمل می‌کنید. هرچه هست، باید حواستان به ایده تا اجرا باشد و فکرشده و حساب‌شده قدم بردارید. پس از آن است که یک مرحله به تولید نزدیک می‌شوید. باید دقت کنید که ایده تا اجرا را کامل روی کاغذ بنویسید. علامت بزنید و هر مرحله را جداگانه نگاه بیندازید.

  •  قدم سوم؛ تولید

برای تولید یک ویدئوی کوتاه و تاثیرگذار، ابتدا به تک تک صحنه‌هایی که در مرحله ایده تا اجرا نوشته‌اید، نگاه بیندازید. کدام یک از این موارد را می‌توانید تولید کنید؟ کدام یک از توان شما خارج است؟ باید درنظر بگیرید که گاهی اوقات حذف بخشی که خوب از آب درنیامده، بسیار مهم‌تر از گنجاندن آن در ویدئو است. پس این بخش را کوتاه کنید و از کنار آن بگذرید که لطمه‌ای به ویدئو و نگاه مخاطب نسبت به شما وارد می‌کند. به جای آن، روی تصویرهایی که خوب شده‌اند کار کنید. در این مرحله، عکس را فراموش نکنید، گاهی وقت‌ها یک عکس خوب به عنوان پایان‌بندی بسیار بیشتر از تصویر متحرک به کار می‌آید. حواستان را جمع کنید که هر ایده ملزوماتی دارد و گاهی وقت‌ها با دوربین تلفن همراه هم می‌توان یک ایده را اجرایی کرد و گاهی دیگر حتما نیاز به دوربین فیلمبرداری نیمه‌حرفه‌ای یا حتی حرفه‌ای دارید. برای این منظور بهتر است مراقب ذهن نظریه‌پرداز و رویابین خودتان باشید و کار را سخت نکنید. نه آنقدر تصویرهای محو و مبهم بگیرید و نه آنقدر کم و کوتاه که بعدتر نتوانید از آنها استفاده کنید. پس از این مرحله لازم است که از میان تصاویر دست به انتخاب بزنید و تصاویری را انتخاب کنید که به کار شما می‌آیند یا از نظر کیفیت خوب از آب درآمده‌اند. این تصاویر را از میان سایر تصاویر جدا کنید و در پوشه‌ای جداگانه نگهداری کنید.

در مرحله بعد، برایتان توضیح می‌دهیم که پس از تولید باید چه مواردی را درنظر بگیرید و چطور تصویرهای در دسترس را تبدیل به ‌ویدئوهای منسجم کنید و چطور این موارد را در چارچوب درست و اصولی با مخاطب درمیان بگذارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.