نوارهای انعطاف‌پذیری که از حرکت انرژی می‌گیرند

0

نلسون سپول ودا، استادیار دانشگاه میشیگان در رشته مهندسی برق و کامپیوتر، معتقد است که پدال زدن‌های مکرر هنگام دوچرخه‌سواری کار دشواری است اما می‌توان از این حرکت برای تولید برق و استفاده از آن برای شارژ کردن تلفن و غیره استفاده کرد. او با همکاری دوستانش توانسته‌اند یک ماده شبیه به نوار تهیه کنند که می‌تواند حرکت را به برق تبدیل کند. این ماده می‌تواند هنگام فشرده شدن یک ولتاژ ایجاد کند و تفاوت آن با سایر مواد مشابه آن است که به نازکی یک برگ کاغذ بوده و انعطاف‌پذیر است و هر بار که خم شود، ولتاژ افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: «افزایش ولتاژ ناشی از خم‌شدن در سایر مواد مشابه و جامد امکان‌پذیر نیست.» اگر آن ولتاژ را بتوانیم به طور کارآمد به یک جریان هدایت کنیم، می‌توان مشکل شارژ مجدد را کاهش داد یا حتی حذف کرد.

نلسون می‌گوید: «اگر بتوانیم انرژی مکانیکی را از صفحات در حال حرکت به تبلت ببریم و از آن برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنیم، چه؟ با این کار مدت زمان موردنیاز برای شارژ دستگاه شما کاهش می‌یابد.»

برای تولید این دستگاه، او همراه با تیمش از ترکیبی از شیوه‌های ساخت و لایه‌های نازک موادی از قبیل نقره، پلی مید، پلی‌پروپیلن و ذراتی که با الکتریسیته شارژ می‌شوند استفاده کردند و یک صفحه ساختند که مانند یک استیکر از تراشه جدا بود.

محققان با استفاده از اندازه‌های مختلف صفحات برای اندازه‌گیری ولتاژ آن آزمایشاتی انجام دادند. در یک آزمایش، یک صفحه به اندازه کف دست با حدود ۵۰ ولت توانست ۲۰ چراغ ال‌ای‌دی را روشن کند.

وقتی آنها این ماده نوار‌مانند را خم کردند، ولتاژ به طور چشمگیری افزایش یافت.

با اینکه تولید یک ولتاژ بالا هنوز محقق نشده است، اما هنوز راه زیادی پیش رو است. محققان باید ماده‌ای تولید کنند که پتانسیل انرژی خود را بتواند به یک جریان تبدیل کند. نلسون ولتاژ را با آب داخل یک برج بزرگ در بالای کوه مقایسه کرد. فشار آب در آن خیلی زیاد است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.