نمی‌توانید از موتورخانه، کشتی را رهبری کنید!

0

یادداشت مهدی خادمی مقدم مدیرعامل اسپید | وقتی افراد بیشتری به تیم‌مان اضافه می‌شوند، چگونه بهره‌وری را اندازه‌گیری کنیم؟ بهترین ساختار سازمانی چیست؟ اندازه درست تیم‌مان چقدر باشد؟ و چگونه روابط، محصول و فرهنگ استارتاپمان را در رشد حفظ کنیم؟ و هزاران سوال دیگر. اما به‌راستی چگونه رشد سریع استارتاپ‌مان را مدیریت کنیم؟ در این یادداشت قصد دارم به بعضی از موارد اشاره کنم که به جواب رسیدن سوالات بالا کمک فراوانی می‌کند.

  •  چگونه کارایی عملیات‌های اساسی را اندازه‌گیری می‌کنید؟

داشتن یک فرهنگ استارتاپی قوی، در بزرگ‌تر‌شدن شما بسیار کمک خواهد کرد. همانطور که اعضای استارتاپ شما بیشتر خواهند شد، باید به کارایی عملکرد و اندازه‌گیری آن توجه کنید.

«برن ریت (Burn Rate) یا هزینه‌های ماهیانه خود را مدیریت کنید. رشد خود را در برابر پلن درآمدی خود مدل کنید  تا نگرانی‌های خود را در برابر سرعت جذب نیرو کم کنید.»

نقدینگی، تمایل به خرج‌شدن دارد. اولین چیزی که باید بدانید این است که نرخ جذب نیروی شما چقدر باشد تا برن ریت (Burn Rate) یا هزینه‌کرد ماهیانه خود را تحت کنترل داشته باشید. این بدین معناست که به وسیله پیش‌بینی مالی و عملیاتی استارتاپ خود، رشد خود را در برابر پلن درآمدی خود، مدل کنید.

این به شما بسیار کمک می‌کند تا متوجه شوید که چگونه سرمایه استارتاپ شما در حال خرج‌شدن است. «معیارهایی را در فرهنگ استارتاپ خود توسعه دهید که قدرت همه افراد را برای پذیرش پیشنهاد خوب از هم‌تیمی خود بالا ببرد.»

  •  ساختار سازمانی استارتاپ شما چگونه تکامل می‌یابد؟

همانطور که استارتاپ شما تکامل می‌یابد و رشد می‌کند، به شکل فزاینده‌ای واضح‌بودن ساختارش دشوار می‌شود. شرح شغلی‌های مشخص با مسئولیت‌های کاملا واضح برای اعضا تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

«وضوح سازمانی را در ساختار خود بهینه کنید. هدر‌رفت‌ها را شناسایی و حذف کنید.»

به عنوان یک تیم برای شروع رشد، بسیار اهمیت دارد که همه اعضا بدانند چه کسی مسئول چه چیزی است. در استارتاپ خود تیم‌های کوچک، پویا و در ارتباط با هم با وظایف و مسئولیت‌های کاملا واضح و مشخص تشکیل دهید. بسیار مهم است که تعداد اعضای این تیم‌ها را کاملا بهینه نگه دارید؛ نه زیاد و نه کم. با تیم‌های کوچک و پایدار، ارتباطات راحت‌تر شده و خیلی راحت‌تر می‌توان از حد‌اکثر ظرفیت‌ها استفاده کرد.

  •  از سر راه کنار برو‌ید!

به معنای واقعی کلمه، به عنوان مدیر اجرایی استارتاپ در حال رشد، درگیر عملیات روزمره نشوید‌. این اتفاق برای شرکت شما می‌تواند سمی باشد و شما را نا‌کارآمد کند. زمان را صرف جذب یک تیم با پتانسیل کنید که فقط راه را به آنها نشان دهید.

«نمی‌توانید از موتورخانه، یک کشتی را رهبری کنید.»

مرحله رشد دوره زمانی است که شما باید ‌روی ساخت اهداف و‌ تراز آنها با شرکت و اعضای تیم خود فکر کنید و به اهداف دست پیدا کنید.

  •   جذب سرمایه‌گذار یا حفظ نقدینگی

بسیار اهمیت دارد که پروسه و میزان رشد شما بر‌اساس نقدینگی شرکت‌تان و یا توانایی شما در جذب سرمایه‌گذار باشد. اگر نتوانید در مسیر و مرحله رشد این کار را بکنید، قطعا اتفاقات خوبی برای شما نخواهد افتاد!

  •  رشد کیفیت و خدمات مشتری همزمان با رشد شرکت

نکته بسیار مهم دیگر این است که سعی کنید همزمان با بزرگ‌تر‌شدن و رشد شرکت، کیفیت خدمات مشتری را نیز افزایش دهید و یا حداقل به اندازه نیاز کیفیت را حفظ کنید. این موضوع بسیار خطرناک است زیرا اگر در مسیر رشد کاربران را ناراضی کنید، قطعا با شکستی بزرگ و یا برگشتی بسیار پر‌هزینه مواجه خواهید شد. هرچه بیشتر رشد می‌کنید باید بیشتر مشتریان خود و نیازشان را بشناسید و به دنبال ارائه راه‌حل‌های بهتر باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.