نمادی برای چه چیز؟

0

روزنامه فناوران، در گزارش هفته پیش خود، از قول یک منبع که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که مشکل به‌وجود آمده به دلیل اختلافی است که بین پیمانکار ای‌نماد و این مرکز به‌وجود آمده و پیمانکار از ارائه خدمات سر  باز زده است. این خبر باعث شد شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر همین موضوع شکل گرفته بود، قوت بگیرد و نگرانی‌های استارتاپ‌ها جدی‌تر شود چرا که اطلاعات استارتاپ‌ها ممکن بود نشت پیدا کند.

به‌قدری نارضایتی‌ها بالا گرفت که روابط عمومی و رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بالاخره سکوت خود را شکستند و اعلام کردند که اختلال به‌وجود آمده ناشی از به‌روزرسانی نرم‌افزار است و این اختلال را امری طبیعی دانستند. همچنین رئیس مرکز اعلام کرد که پیمانکار پروژه تغییر کرده و مگفا را به عنوان پیمانکار جدید معرفی کرد. مسئولان مرکز همچنین از معرفی پیمانکار قبلی سر  باز زدند و تنها گفتند که پیمانکار قبلی تعهد داده که اطلاعات را فاش نکند و در پایان نیز از استارتاپ‌ها بابت این اختلال معذرت‌خواهی کردند.

اما نکات جالبی در مورد این موضع‌گیری رئیس مرکز:

۱- در کجای دنیا اختلال یک‌ماهه، آن‌هم در فضای وب یک امر طبیعی برای به‌روزرسانی فنی است که رئیس مرکز به‌راحتی آن را امری طبیعی جلوه می‌دهد؟

۲- اگر این اختلال‌ امری طبیعی است، پس چرا رئیس مرکز از استارتاپ‌ها بابت این اختلال معذرت‌خواهی می‌کند؟

۳- آیا معذرت‌خواهی دردی از خسارت‌های وارد‌آمده به استارتاپ‌هایی که به دلیل نداشتن نماد، یک ماه کسب‌و‌کارشان مختل شده است، دوا خواهد کرد؟ و یا به دلیل همین کم‌کاری‌ها ایشان حاضر هستند اجازه دهند مدیران تواناتری در جایگاه توسعه کسب‌و‌کارهای الکترونیکی نقش ایفا کنند؟

۴- دلیل این مرکز برای پنهان‌کاری و عدم شفافیت در معرفی پیمانکار قبلی چیست؟

۵- در انتخاب پیمانکار جدید آیا الزامات قانونی مناقصه و بررسی‌های کیفی لازم در خصوص پیمانکار جدید انجام شده؟

در شرایطی که تمامی رقبای منطقه‌ای ایران هر روز به دنبال تسهیل فضای فعالیت استارتاپ‌ها از روش‌های کارآمد و تجربه‌شده برای توسعه کسب‌و‌کارهای آنلاین استفاده می‌کنند، این مرکز که متولی این ماموریت خطیر در کشور عزیز ماست استارتاپ‌ها را با خود غریبه می‌داند و نه تنها کمکی به مجوز‌زدایی نمی‌کند که هر روز مانعی جدید برای فعالیت جوانان و کارآفرینان ایجاد می‌کند.

اعتماد پدیده‌ای نیست که آن را بتوان با یک نماد به مصرف‌کنندگان هدیه کرد و مسئولیت خود را از آگاه‌کردن و اطلاع‌رسانی درست در استفاده از خدمات آنلاین نادیده گرفت. اجباری‌کردن نمادی که جنبه اعتمادی دارد، خطاست و به کار‌بردن روش‌های کارشناسی نشده و مطالعه نشده که هیچ کجای دنیا از آنها استفاده نمی‌کنند، خطایی بزرگ‌تر. بهانه‌های نخ‌نما‌شده امنیت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده هم دقیقا می‌تواند در جهت عکس ادعا این مرکز عمل کند.

روشی که مرکز برای احراز هویت استفاده می‌کند، تنها گرفتن نماد را برای کسانی که می‌خواهند فعالیت درست و قانونی انجام دهند سخت‌تر می‌کند و افرادی که می‌خواهند به صورت گمنام فعالیت مجرمانه انجام دهند، به‌راحتی می‌توانند این روال را دور بزنند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.