نقش اقتصاد مقاومتی در پیشرفت ایران

0
اینکه ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی»، این یک شعار نیست، یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می‌کند. ما افق‌های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می‌کنیم. بدیهی است که حرکت به سمت این افق‌ها، معارض‌ها و معارضه‌هایی هم دارد. بعضی از این معارضه‌ها انگیزه‌های اقتصادی دارد، بعضی انگیزه‌های سیاسی دارد، بعضی منطقه‌ای است، بعضی بین‌المللی است. این معارضه‌ها در مواردی هم منتهی می‌شود به همین فشارهای گوناگونی که مشاهده می‌کنید؛ فشارهای سیاسی، تحریم، غیرتحریم، فشارهای تبلیغاتی- این‌ها هست- لیکن در لابه‌لای این مشکلات، در وسط این خارها، گام‌های استوار و همت‌ها و تصمیم‌هایی هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه مورد نظر برساند، وضع کشور الان اینجوری است. به‌هیچ‌وجه ما در بن‌بست نیستیم، به‌هیچ‌وجه با مشکلاتی که ما را از تصمیم به ادامه راه بازبدارد مواجه نیستیم، چنین مشکلاتی وجود ندارد. بله، مشکلات هست، اما همه این مشکلات کوچک‌تر از تصمیم و اراده و هدف‌ها و آرمان‌های این ملت و این کشور است. در بستر نرم و راحتی نمی‌خواهیم بخوابیم و تکیه بزنیم و استراحت کنیم، نه، وسط میدانیم. اما این میدان یک میدان دشوار و درعین‌حال شوق‌آفرین است، مثل میدان ورزش و مسابقات ورزشی. در میدان‌های مسابقات ورزشی خستگی هست، دلهره هم هست، اما شوق‌آفرین است. هیچ ورزشکاری از حضور در میدان مسابقه ورزشی امتناع نمی‌کند، بلکه با شوق می‌رود آنجا. این کار زحمت هم دارد، فشار جسمی، فشار عصبی- در عین حال ورزشکاران می‌روند. وضعیت ما اینجوری است. عرصه، عرصه حرکت عمومی و ماندگارِ تاریخی ملت است. از لحاظ تاریخی، حرکت امروز ما یک حرکت ماندگار است. یعنی سرنوشت ایران را امروز ملت ما شاید برای قرن‌ها دارند رقم می‌زنند و معین می‌کنند. همیشه چنین موقعیتی پیش نمی‌آید. در همه مقاطع تاریخی این وضعیت پیش نمی‌آید. در زمان ما خوشبختانه پیش آمده. این انقلاب کشور را و ملت را در معرض یک حرکتِ موثرِ ماندگارِ طولانی و تاریخی قرار داده است.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان: از بهترین مظاهر اقتصاد مقاومتی
ما باید هرکدام نقش خودمان را بشناسیم و آن را ایفا کنیم. یکی از بخش‌های ما اقتصاد است و خاصیت اقتصاد در یک چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن، خباثت دشمن، دشمنانی که ما داریم. به نظر من یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند این اقتصاد مقاومتی را پایدار کند همین کار شماست، همین شرکت‌های دانش‌بنیان است. این یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، این را باید دنبال کرد.

 

منبع: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان، هشتم مرداد ۱۳۹۱؛ برگرفته از کتاب راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.