نقاط عطف اکوسیستم استارتاپی هند در ۲۰۱۶

0

در طول سالی که گذشت، استارتاپ‌های هند با لحظاتی رو‌به‌رو شدند که موجب شد این اکوسیستم استارتاپی زنده‌تر و پویاتر شود. یکی از این لحظات به ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ مربوط می‌شود؛ روزی که طرحی در ۱۲۵هزار شعبه بانکی اجرا شد و دولت هند تصمیم گرفت مبالغی را در اختیار کارآفرینان و استارتاپ‌ها قرار دهد. در این راستا به بانک‌ها دستور داده شد تا وام‌هایی را با کمترین نرخ سود ارائه دهند. مقدار این وام بین ۱ ‌تا ۱۰ میلیون دلار بود. تسهیلاتی نیز برای کارآفرینان زن در نظر گرفته شد.

علاوه بر اسامی مشهور سافت‌بانک و تایگر گلوبال  این اکوسیستم شاهد ظهور تعدادی سرمایه‌گذار از قبیل ترایو کاپیتال، استرایپز گروپ، سندز کاپیتال، بایدو، تنسنت و غیره بود. دولت مالزی نیز نزدیک به ۱۰۰میلیون دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرد. مارک زاکربرگ نیز اولین سرمایه‌گذاری خود در آسیا را در هند انجام داد.

از جمله رویدادهای مهم در این اکوسیستم استعفای نایکش آرورا از سمت ریاست سافت‌بانک بود. سافت‌بانک یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در اکوسیستم استارتاپ هند است و ترک سمت آرورا زمانی اتفاق افتاد که سافت‌بانک تصمیم گرفته بود دارایی‌های خود را تعدیل کند. اخیراً نیز این شرکت قسمت اعظمی از سهام خود را در علی‌بابا و تمام سهامش در سوپرسل را به فروش رسانده است.

دولت هند گام مهمی را به سوی تبدیل هند به بازترین اقتصاد در دنیا برداشته است. از طریق این اصلاحات این کشور سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حوزه خرده‌فروشی مواد غذایی و حمل‌و‌نقل هوایی را ۱۰۰درصد آزاد کرده است و این مجوز در سازمان امنیت خصوصی و کسب‌و‌کارهای دارویی ۷۴ درصد است. زمانی این اتفاق افتاد که شبکه استارتاپ هند شاهد یکی از گرم‌ترین تابستان‌های سال در طول پنج سال گذشته بود. ساکنان سومین اکوسیستم بزرگ دنیا در جست‌وجوی منابع جدید مایعات برای حفظ بقای خود بودند. از آنجا که پیش‌بینی شده بود در آینده این کشور با کمبود منابع مواجه می‌شود، باز گذاشتن در‌های اقتصاد یک قدم مهم و الزامی به شمار می‌رفت.

مورگان استنلی، سرمایه‌گذاران MF T Rowe Price، Fidelity و Valic دارایی‌های خود در Flipkart را کاهش دادند و شرکت سرمایه‌گذاری Vanguard واقع در آمریکا ارزش سهام خود را در خرده‌فروشی از ۱۰۲.۶ دلار به ازای هر سهم در ماه مارس امسال به ۶۸.۷۲ دلار به ازای هر سهم در ماه سپتامبر تغییر داد. به علاوه، سرمایه‌گذار ژاپنی سافت‌بانک در دو مورد از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی خود در هند که بازار تجارت الکترونیک Snapdeal را اداره می‌کند، ۵۵۰ میلیون دلار از سهم خود را کاهش داد. حدود نیمی از ارزش این مبالغ کاهش یافته به دلیل ارزش ین درمقابل سایر ارزها بود.

دو قرارداد راهبردی مهم منعقد شد که نشان‌دهنده تثبیت در بخش‌های اینترنت مصرف‌کننده و تجارت الکترونیک در هند بود. در مورد اول MakeMyTrip و آی بیبو موافقت کردند تا در یک معامله به ارزش ۱.۸ تا ۲ میلیارد دلار با هم ادغام شوند و بزرگ‌ترین نهاد سفر آنلاین هند را ایجاد کنند. این ادغام برندهایی مانند ردباس، میک مای تریپ، Goibibo ،‌Rightstay و Ryde را زیر یک سقف دور هم جمع کرد. به علاوه خرید Jabong از شرکت گلوبال فشن گروپ به همراه پرتال مرکزی مد Myntra به ارزش ۷۰ میلیون دلار ۷۰درصد از سهم بازار تجارت الکترونیک در بخش مد و شیوه زندگی در هند را تشکیل می‌داد.

از سوی دیگر مقامات این کشور اظهار کردند که هند باید از استارتاپ‌های خود در مقابل رقبای خارجی محافظت کند و برای این کار باید از روشی که چین از آن بهره‌ گرفته بود، استفاده کند. درگیری ‌برای حفظ رهبری بازار در بین شرکت‌های اُلا، اوبر، فلیپ‌پارک، هایک، آمازون، واتس‌اپ و غیره موجب شد که تقاضا برای حفاظت از استارتاپ‌های داخلی افزایش یابد. برخی نیز اعلام کردند که قرار دادن داده‌های مربوط به خرید، سفر، پیام‌رسانی و سایر داده‌های شخصی مردم هند در اختیار شرکت‌های آمریکایی و چینی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و از این طریق سعی می‌کردند از بازار اینترنت داخلی که توسط شرکت‌های محلی کنترل می‌شد، حمایت کنند. یکی دیگر از این موارد تنزل ارزش پول نسبت به قیمت قانونی خود بود. این امر در یک اقتصاد در حال توسعه مانند آن است که لاستیک‌های یک خودروی مسابقه را پنچر کنید. وقتی دولت هند اعلام کرد که اسکناس‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه باید از گردش مالی اقتصاد هند خارج شوند، این کار استارتاپ‌ها در صنعت تجارت الکترونیک و تدوین‌کنندگان اپلیکیشن مانند اُلا و اوبر را دچار مشکل کرد. تولیدکنندگان تلفن هوشمند داخلی مانند لاوا و مایکرومکس میزان فروش خود را از دست دادند وایندکس  مجبور شد برنامه خود را به تعویق بیندازد. اما در پایان سال دولت با اجرای طرح اقتصاد غیرنقدی به رونق استارتاپ‌های بیت‌کوین و تعدادی از استارتاپ‌های فین‌تک کمک شایانی کرد. داده‌های به دست آمده از وزارت فناوری الکترونیک و اطلاعات نشان می‌دهند که تعداد معاملات از طریق خدمات کیف پول الکترونیکی از ۱.۷ میلیون به ۶.۳میلیون در ماه دسامبر افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.