نشانه‌های موفقیت یک استارتاپ

0

بسیاری از افراد داستان شرکت‌ها را بر مبنای تعصب مرتجعانه بازنویسی می‌کنند، اما نمی‌توان نسبت به آنچه ‌در زمان حال می‌دانیم، بی‌تفاوت باشیم. اغلب طرح‌هایی که امروز نبوغ‌آمیز به نظر می‌آیند، از ابتدا چنین نبوده‌اند.

اگر در جریان اداره مراحل نخستین یک کسب‌و‌کار هستید و مطلقا نشانه‌ای از شکست و ناکامی در آینده نزدیک نمی‌بینید، همچنان ممکن است تعجب‌برانگیز باشد که بپرسید: آیا ما در مسیر حرکت می‌کنیم؟ می‌توانیم با دیگران هم‌عقیده باشیم که تصور درگیر‌بودن در رقابت باید همیشه در نظرمان باشد، اما مهم این است که به واقعیت‌ها توجه کنیم و نشانه‌های موفقیت استارتاپ را بشناسیم، بدانیم چرا به وجود آمده‌اند‌ و راهکارهای تکرار آنها را در نظر بگیریم. نشانه‌هایی که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم، بیانگر دستیابی استارتاپ ما به موفقیت در بلند‌مدت است.

راهبرد روشن

بسیاری از افراد داستان شرکت‌ها را بر مبنای تعصب مرتجعانه بازنویسی می‌کنند، اما نمی‌توان نسبت به آنچه ‌در زمان حال می‌دانیم، بی‌تفاوت باشیم. اغلب طرح‌هایی که امروز نبوغ‌آمیز به نظر می‌آیند، از ابتدا چنین نبوده‌اند.

مثلا بیشتر افراد نمی‌دانند شرکت اوبر که به شما اجازه می‌دهد با یک اشاره انگشت درخواست خودرو بدهید، از ابتدا شرکتی بوده که با خودروهای سیاه خدمات خودرویی در منطقه سانفرانسیسکو می‌داده. نمونه دیگر اینکه شرکت Airbnb که در حال حاضر مبتنی بر این طرح است که «چرا امکانات بلااستفاده خود‌ مانند یک اتاق اضافی‌ را برای مدت کوتاه اجاره ندهید»

در ابتدا شرکتی با طرحی متفاوت بود. نام آنها نیز بر مبنای همان طرح اولیه است که خدمات «تشک بادی همراه با صبحانه» را ارائه می‌داده. (منظور محلی برای استراحت با تشک ذخیره و اضافی و صبحانه) که این شرکت طرح خود را تغییر داده و براساس بازخوردهایی که گرفته بود، به سمتی متفاوت با طرح اولیه رفت. باید اجازه دهید که بازار شما را هدایت کند.

ابتدا مشتریان شما را پیدا ‌کنند

ما معمولا به وسیله دوستان‌مان درباره محصولات و خدمات جدید خبردار می‌شویم‌. همچنین ممکن است که آنها وقتی را صرف کرده و اطلاعات و نشانی دسترسی به وب‌سایت را برای ما بفرستند یا اینکه در کنارمان بایستند تا اپلیکیشنی را بارگذاری کرده و نصب کنیم.

اگر اخیرا کسب‌و‌کار شما به جای مطبوعات از طرف کاربران‌تان توجه زیادی را به خود جلب کرده باشد، این را نشانه کسب اعتبار از طرف بازار بدانید. بازار همیشه نمی‌داند که به دنبال چه چیزی است اما وقتی چیزی را ببیند، می‌داند که چه چیزی را می‌پسندد، شبکه‌های اجتماعی نظرات خوب و مطلوب‌بودن شرکت‌ها را به سرعت منتشر می‌کنند.

بخشی از هر اجرای موفق طرح‌ها مربوط به این است که به طور مستمر از دید مشتریان نگاه کنیم و محصول و خدمات خود را هر چه سریع‌تر وارد دنیای آنها کنیم.

گردش مالی مثبت

اگر اخیرا برای مشکل قدیمی هزینه کمتر در مقابل درآمد بیشتر راهی پیدا کرده‌اید، در موقعیتی رو به رشد هستید. مراقب باشید که گرفتار خطایی نشوید که اخیرا کسب‌و‌کارهای تازه با آن مواجه هستند، آنها می‌گویند فعلا به دنبال مشتری باشید، سپس به فکر کسب سود.

گروه کاری ممتاز: گردش مالی بالا نشانه این است که شرکت شما درگیر مشکل شده. در حالی‌که در نقطه مقابل آن، صرفه‌جویی بزرگ ناشی از به‌کارگیری افراد مناسب در مسئولیت‌های مناسب، از نشانه‌های موفقیت استارتاپ شماست.

کارکنان با انگیزه شرکت را ترک نمی‌کنند و این شوق و انگیزه در دوران اخیر مسری است. ایجاد انگیزه نیازمند شفافیت و ارتباطاتی است که نه از طریق ابزارهای پیام‌رسان بلکه در جریان دیدارهای منظم با همه اعضای گروه برقرار می‌شود.

روی دلایل تمرکز کنید

هر کسی با کلمه «چرا» ترغیب می‌شود‌ و تعداد زیادی با کلمه «چگونه»، اما شرکت‌هایی وجود دارند که «چرا»یی کارشان را به وضوح بیان می‌کنند و این چرایی را در همه سطوح کاری شرکت نشان می‌دهند، این موضوع نظر مشتریان را جلب می‌کند.

سامان دادن به موضوع «چرا»یی همچنین به کارکنان کمک می‌کند که در مسیر شرکت باقی بمانند. روشن‌بودن چرایی یک شرکت منتج به تعیین بهتر راهبردهای آن شرکت می‌شود و امید به سودآور بودن را ایجاد می‌کند.

مثبت‌بودن هرکدام از این نشانه‌ها در حالی‌که در هر یک از موارد دیگر وضعیت مناسبی ندارید، به ویژه درباره جریان مالی و گروه همکاران، به این معناست که باید در آن موارد با اولویت بالا اقدامی انجام دهید تا به موفقیت دست یابید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.