نرخ‌گذاری اوبر در دستان هوش مصنوعی

نرخ‌گذاری اوبر در دستان هوش مصنوعی
۲۱ آذر ۱۳۹۶ بدون دیدگاه اخبار استارت آپی https://goo.gl/mSP28V
یک‌سالی می‌شود که اوبر سیستم نرخ‌گذاری خود را بر پایه هوش مصنوعی به طور کلی باز طراحی کرده و معتقد است که کاربران با رضایت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند...
نرخ‌گذاری اوبر در دستان هوش مصنوعی

مهدی خادمی مقدم مدیرعامل اسپید | یک‌سالی می‌شود که اوبر سیستم نرخ‌گذاری خود را بر پایه هوش مصنوعی به طور کلی باز طراحی کرده و معتقد است که کاربران با رضایت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند. هوش مصنوعی به‌وسیله مقصد، ساعت روز و موقعیت کاربر قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. تا قبل از این اوبر با استفاده از فرمولی بر پایه مسافت طی‌شده، مدت زمان سفر و موقعیت جغرافیایی درخواست، نرخ‌گذاری می‌کرد. سیستم نرخ‌گذاری جدید از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا بتواند قیمت‌گذاری را پیش‌بینی و محاسبه کند که عواملی مثل فاکتورهای جامعه‌شناختی شامل ثروت در مناطق و ناحیه‌های مختلف شهری روی آن تأثیرگذارند. کاربرانی که از مبدأ یا به مقصد مناطق پر‌درخواست سفر می‌کنند، به نسبت کاربرانی که در مناطق کم‌درخواست رفت‌و‌آمد دارند، پول و هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند. بر این اساس مسافران توسط یادگیری ماشینی از لحاظ توانایی مالی و نحوه رفت‌و‌آمدشان به مناطق مختلف دسته‌بندی‌شده و بر اساس آن هزینه سفرشان محاسبه می‌شود؛ «یعنی افراد ثروتمند‌تر کرایه بیشتری می‌پردازند.» این قابلیت حدود یک‌سال پیش با نام قیمت پیشنهادی
(upfront pricing) در اپلیکیشن اوبر قرار گرفت و اوبر قیمت مناسب قبل از درخواست را گارانتی کرد. گرچه با این قابلیت، اوبر گزارش‌دهی پورسانت برای کرایه را متوقف کرده است. طبق اعلام اوبر، سیستم نرخ‌گذاری جدید اوبر را سودآور‌تر کرده است. به گفته مهندسان ارشد اوبر، سیستم جدید حتی می‌تواند رفتار کاربران در روزهای خاص و تأثیر آن در ترافیک شهری را پیش‌بینی کند و آن را ‌روی قیمت‌گذاری لحاظ نماید. این قابلیت اوبر در حال یادگیری و طبق گفته‌های مدیر ارشد بخش نوآوری‌های اوبر، این سیستم قرار است در آینده لحظات و احساسات کاربران را هم پیش‌بینی کند و بر اساس آن نرخگذاری را مثلا در لحظات شاد افراد که تمایل به پرداخت بیشتر دارند، بیشتر از زمان‌های دیگر کند. به هر حال این شروعی برای هوش مصنوعی اوبر است و این کمپانی در سطح بسیار پیشرفته و با ترکیب بیگ دیتا، یادگیری ماشینی، داده‌کاوی و تحلیل داده سعی دارد هرچه بیشتر سیستم بزرگ و پیچیده خود را پیشرفته کند. در این راستا رقیب دیرینه اوبر در آمریکا یعنی شرکت لیفت (LYFT) هم بیکار ننشسته و سیستم نرخ‌گذاری خود را مانند اوبر کرده است و در ابتدای سفر هزینه دقیق سفر را با الگوریتم‌های خاصی اعلام می‌کند. برنامه بعدی اوبر برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی، تاکسی‌های خودران این شرکت هستند که در حال حاضر در وضعیت آزمایشی به سر می‌برند. البته لیفت نیز با جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری از شرکت جنرال موتور به شدت در حال کار ‌روی پروژه تاکسی‌های خودران است. باید دید که در رقابت استفاده از هوش مصنوعی کدام شرکت گوی رقابت را می‌رباید و برنده نهایی بازی می‌شود.
مدیرعامل اسپید

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎