نجات اقیانوس‌ها با کفش!

کمپین آدیداس و پارلی

0

دغدغه‌های محیط‌زیستی به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دنیای امروز شناخته می‌شوند که در قالب شرکت‌ها و کمپین‌های مختلفی، بیان شده و طیف عظیمی از مردم در سراسر جهان به آنها می‌‌پیوندند؛ بر همین اساس نیز بسیاری از برندهای معروف جهان با کمپین‌های فوق همراه شده و در خلال فرایند بازاریابی خود، مشکلات محیط‌زیست را مطرح کرده و حتی جهت حل این مشکلات نیز گام‌هایی بر‌می‌دارند.

دغدغه‌های محیط‌زیستی به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دنیای امروز شناخته می‌شوند که در قالب شرکت‌ها و کمپین‌های مختلفی، بیان شده و طیف عظیمی از مردم در سراسر جهان به آنها می‌‌پیوندند.

بر همین اساس نیز بسیاری از برندهای معروف جهان با کمپین‌های فوق همراه شده و در خلال فرایند بازاریابی خود، مشکلات محیط‌زیست را مطرح کرده و حتی جهت حل این مشکلات نیز گام‌هایی بر‌می‌دارند.

شاید بتوان گفت یکی از خطرات مهمی که امروز‌ محیط‌زیست جهان را تهدید می‌کند، زباله‌هایی است که در اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند و بر همین اساس نیز گروه‌های گسترده‌ای در سراسر جهان، کمپین‌ها مختلفی را جهت حفظ و حمایت از محیط‌زیست اقیانوس‌ها تشکیل داده‌اند؛ اما روند متفاوت‌تر و تأثیرگذارتری که برند آدیداس در نظر گرفته است، تنها یک کمپین محسوب نمی‌شود که شعار حمایت از اقیانوس‌ها را سر داده باشد، بلکه این کمپین یک فعالیت عملی گسترده است که با همکاری سازمان پارلی (‌یکی از شرکت‌های محیط‌زیستی‌) راه‌اندازی شده و هدف آن، خالی‌کردن اقیانوس‌ها از زباله‌ها و بطری‌های پلاستیکی است.

استفاده از مواد بازیافتی زباله‌ها و بطری‌های پلاستیکی و در نهایت تبدیل آنها به رویه کفش‌های برند آدیداس، مهم‌ترین دستاورد کمپین مذکور است.

این کمپین در یکی از تبلیغات خود که با همکاری آژانس بازاریابی TBWA ارائه شده است، در قالب چند تصویر، نمایی نزدیک از کفش‌های برند آدیداس را نشان می‌دهد که روی یک زمینه از مواد تشکیل‌دهنده این کفش‌ها قرار گرفته‌اند و در زیر آنها آب‌های مواج اقیانوس قرار دارد.

رویه‌ای که این کفش‌ها روی آن سوار شده‌اند، مانند یک کشتی عمل کرده و مانع ورود آنها به داخل آب می‌شود، به طوری که می‌توان گفت مفهوم اصلی آن، این است که با تولید این کفش، دیگر زباله‌ای در اقیانوس ریخته نخواهد شد.

همچنین یکی دیگر از تصاویر تأثیرگذار این کمپین، تصویری است به نام بطری که در آن، کفش آدیداس روی یک بطری دیده می‌شود، به این معنا که به جای بطری‌های شناور در اقیانوس، می‌توان یک جفت کفش داشت.

از آنجایی که برای تولید این کفش‌ها تقریبا از ۱۱بطری استفاده می‌شود، در قسمت پایین تصویر مذکور نیز عکس ۱۱ بطری در کنار یکدیگر دیده می‌شود که روی آنها شعار زیر به چشم می‌خورد: تقریبا با ۱۱ بطری پلاستیکی، می‌توان از ورود آنها به اقیانوس‌هایمان جلوگیری کرد!

تصور شفافی از آب اقیانوس‌ها که در پس‌زمینه این کفش‌ها قرار گرفته است، به خوبی این مفهوم را به ذهن متبادر می‌کند که با راه‌اندازی چنین کمپینی و استفاده از زباله‌های پلاستیکی برای تولید کفش، تا حد زیادی می‌توان آب‌های اقیانوس‌ها را تمیز و مواج نگه داشت. همچنین کلمه «ما» در عبارت مذکور که در پایین تصاویر نوشته شده است نیز بر همدلی و یکرنگی مردم جهت حفظ اقیانوس‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

به طور‌ کلی می‌توان گفت حضور برجسته برندها در کمپین‌های محیط‌زیستی می‌تواند یک فرایند تبلیغاتی مثبت نیز برای آنها تلقی شده و چهره آنها را به عنوان حامیان محیط‌زیست، بین مردم جهان نشان دهد.

در همین راستا، روندی که برند آدیداس با همکاری شرکت پارلی در پیش گرفته، از حد یک شعار فراتر رفته و به مرحله عمل رسیده است که از این نظر، می‌تواند یک نکته بسیار مثبت در روند بازاریابی این برند باشد؛ به این معنا که هم در خط تولید آن وارد شده و باعث درآمدزایی می‌شود و هم اینکه یک روند تبلیغاتی مثبت به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.