سیدمرتضی نقیبی مدیرعامل فروشگاه آنلاین صنایع‌دستی چونک  |  راه‌اندازی استارت‌آپ برای عرضه و فروش صنایع‌دستی ایرانی به یک دغدغه چندین‌ساله برمی‌گردد. چندین سال طول و عرض بازار بزرگ صنایع دستی ایران را بالا و پایین‌کردن و با اساتید و هنرمندان و مشتریان نشست و برخاست داشتن، گزکردن بازارهای سنتی شهرهایی چون یزد، اصفهان، تهران و حتی سفر به استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، تنها مشتی از خروارها تجربه ریز و درشت در بازاری بکر و دست‌نخورده اما بسیار صعب و سخت است؛ بازاری با گردش مالی داخلی 1500میلیارد تومانی در سال که تا 3هزار میلیارد تومان می‌تواند افزایش بیابد و این درست چشم‌اندازی است که فروشگاه آنلاین دست‌سازه‌های هنری و خلاقانه چونک برای خودش ترسیم کرده؛ یعنی استفاده از ظرفیت‌های آنلاین برای بزرگ‌کردن یک بازار سنتی. راه، راه سختی است و پیش رفتن در این مسیر، اراده قوی نیاز دارد و گیوه‌های آهنین و البته صبر و امیدواری. 

  •   سهم صنایع دستی باید 25درصدی باشد

چونک که در سال 93 راه‌اندازی شده و چندین سال در حوزه آفلاین و آنلاین فعالیت کرده، در ادامه توانسته با جذب سرمایه در سال 96، روند رو به رشدش را ادامه دهد و تاکنون با استفاده از سرمایه‌های انسانی و مالی‌اش، رو به جلو حرکت کرده و حالا دیگر نه‌تنها به داخل مرزهای ایران بلکه به بازارهای اروپا و آمریکا هم فکر می‌کند. چون می‌خواهیم یک استارت‌آپ ارزآور باشیم؛ اتفاقی که شاید در مورد هر استارت‌آپی امکان وقوعش نباشد اما فروشگاه آنلاین دست‌سازه‌های هنری و خلاقانه چونک می‌خواهد با صنایع دستی این دستاورد بزرگ را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. 

امیدمان برای تحقق ارزآوری چند‌صد‌میلیون دلاری بسیار پررنگ است چون در حال حاضر هم که صادرات صنایع‌دستی بدون هیچ برنامه‌ مدونی انجام می‌شود، سالانه بیش از 300میلیون دلار ارزآوری از طریق مبادی قانونی صورت می‌گیرد؛ یعنی از کل رقم صادرات ایران، سهم 8درصدی دارد و این رقم تا یک میلیارد دلار در سال و رسیدن به سهم 25درصدی از کل صادرات ایران قابل افزایش است که در صورت راه‌اندازی پایانه صادراتی تخصصی محقق می‌شود. باید توجه داشت که رقم 300 میلیون دلار، بدون احتساب حجم صادرات فرش ایرانی است که بازار صادراتی 400میلیون دلاری دارد و در برنامه‌های چونک هم جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. به این ارقام باید 250 میلیون دلار صادرات چمدانی صنایع دستی را هم اضافه کرد که هر سال توسط مسافران ایرانی و غیرایرانی انجام می‌شود.   

  •   روی گنج صنایع‌دستی نشسته‌ایم

در حال حاضر از مهم‌ترین اهداف تیم چونک، راه‌اندازی پایانه‌ تخصصی در این زمینه است. وجود چند صد هزار کارگاه تولیدی در ایران این نوید را به تیم ما می‌دهد که بتوانیم با متمرکزکردن چندین کارگاه و تولید براساس نیاز بازار، پاسخگوی تقاضای خارج از مرزها باشیم. در ایران فعالان بازار صنایع دستی بیش از 3میلیون نفر هستند و از این تعداد 400 هزار هنرمند به ساخت آثار هنری مشغولند. همین آمار و ارقام مربوط به تولید دست‌سازه‌های خلاقانه و هنری موجب شده تا ایران سومین تولیدکننده صنایع‌دستی در جهان باشد و از 400 نوع صنایع‌دستی موجود در سطح جهان، بیش از 300 نوع آن در ایران تولید ‌شود. بنابراین ظرفیت‌های مورد نیاز وجود دارد اما ساماندهی و روزآوری و کمک به هنرمندان برای شناخت فضای آنلاین و استفاده مدرن از این فضا، کاری سخت اما شدنی است، چون ما تجربه‌اش کرده‌ایم. 

این آمار و ارقام یعنی ما در ایران روی گنج نشسته‌ایم؛ گنجینه‌ای رنگارنگ و خزینه‌ای پر و پیمان که کماکان کسی قدرش را نمی‌داند و ارزشش را متوجه نمی‌شود اما ما امیدواریم که در کنار ورود سایر بازیگران جدی به این بازار، بتوانیم موجی از اشتغالزایی و درآمدزایی را در ایران ایجاد کنیم. کما اینکه در حال حاضر نیز بیش از 100 تامین‌کننده یعنی 100 هنرمند اعم از زن و مرد با چونک همکاری پایدار دارند و بیش از 150 هنرمند نیز به صورت مقطعی کالاهای مورد نیاز مشتریان چونک را تامین کرده‌اند. همه این اعداد در ادامه رشدی که چونک تجربه خواهد کرد، چندین برابر می‌شوند. چون تنها 9 ماه از جذب سرمایه در راند نخست و آغاز به کار جدی چونک می‌گذرد و این آمار را طی همین مدت اندک در این بازار سخت به دست آورده است. 

  •   در این بازار باید بجنگید

صنایع‌دستی حوزه‌ای بسیار تخصصی است؛ بنابراین منابع انسانی متخصص در زمینه صنایع‌دستی، بازوی راست کسب‌وکارهایی از جنس چونک است. البته که دانش بازاریابی و علم تولید محتوا و شیوه اداره و اجرایی‌کردن ایده‌ها و تیم‌داری نیز مانند هر استارت‌آپ دیگری، جنبه‌های دیگری از تجهیزات مورد نیاز برای جنگیدن در این بازار دست‌نخورده است. 

 

لینک کوتاه : http://bit.ly/2LtdO1L

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید