می‌خواهیم یک استارتاپ ارزآور باشیم

0

 سیدمرتضی نقیبی مدیرعامل فروشگاه آنلاین صنایع‌دستی چونک  |  راه‌اندازی استارتاپ برای عرضه و فروش صنایع‌دستی ایرانی به یک دغدغه چندین‌ساله برمی‌گردد. چندین سال طول و عرض بازار بزرگ صنایع دستی ایران را بالا و پایین‌کردن و با اساتید و هنرمندان و مشتریان نشست و برخاست داشتن، گزکردن بازارهای سنتی شهرهایی چون یزد، اصفهان، تهران و حتی سفر به استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، تنها مشتی از خروارها تجربه ریز و درشت در بازاری بکر و دست‌نخورده اما بسیار صعب و سخت است؛ بازاری با گردش مالی داخلی ۱۵۰۰میلیارد تومانی در سال که تا ۳هزار میلیارد تومان می‌تواند افزایش بیابد و این درست چشم‌اندازی است که فروشگاه آنلاین دست‌سازه‌های هنری و خلاقانه چونک برای خودش ترسیم کرده؛ یعنی استفاده از ظرفیت‌های آنلاین برای بزرگ‌کردن یک بازار سنتی. راه، راه سختی است و پیش رفتن در این مسیر، اراده قوی نیاز دارد و گیوه‌های آهنین و البته صبر و امیدواری. 

  •   سهم صنایع دستی باید ۲۵درصدی باشد

چونک که در سال ۹۳ راه‌اندازی شده و چندین سال در حوزه آفلاین و آنلاین فعالیت کرده، در ادامه توانسته با جذب سرمایه در سال ۹۶، روند رو به رشدش را ادامه دهد و تاکنون با استفاده از سرمایه‌های انسانی و مالی‌اش، رو به جلو حرکت کرده و حالا دیگر نه‌تنها به داخل مرزهای ایران بلکه به بازارهای اروپا و آمریکا هم فکر می‌کند. چون می‌خواهیم یک استارتاپ ارزآور باشیم؛ اتفاقی که شاید در مورد هر استارتاپی امکان وقوعش نباشد اما فروشگاه آنلاین دست‌سازه‌های هنری و خلاقانه چونک می‌خواهد با صنایع دستی این دستاورد بزرگ را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. 

امیدمان برای تحقق ارزآوری چند‌صد‌میلیون دلاری بسیار پررنگ است چون در حال حاضر هم که صادرات صنایع‌دستی بدون هیچ برنامه‌ مدونی انجام می‌شود، سالانه بیش از ۳۰۰میلیون دلار ارزآوری از طریق مبادی قانونی صورت می‌گیرد؛ یعنی از کل رقم صادرات ایران، سهم ۸درصدی دارد و این رقم تا یک میلیارد دلار در سال و رسیدن به سهم ۲۵درصدی از کل صادرات ایران قابل افزایش است که در صورت راه‌اندازی پایانه صادراتی تخصصی محقق می‌شود. باید توجه داشت که رقم ۳۰۰ میلیون دلار، بدون احتساب حجم صادرات فرش ایرانی است که بازار صادراتی ۴۰۰میلیون دلاری دارد و در برنامه‌های چونک هم جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. به این ارقام باید ۲۵۰ میلیون دلار صادرات چمدانی صنایع دستی را هم اضافه کرد که هر سال توسط مسافران ایرانی و غیرایرانی انجام می‌شود.   

  •   روی گنج صنایع‌دستی نشسته‌ایم

در حال حاضر از مهم‌ترین اهداف تیم چونک، راه‌اندازی پایانه‌ تخصصی در این زمینه است. وجود چند صد هزار کارگاه تولیدی در ایران این نوید را به تیم ما می‌دهد که بتوانیم با متمرکزکردن چندین کارگاه و تولید براساس نیاز بازار، پاسخگوی تقاضای خارج از مرزها باشیم. در ایران فعالان بازار صنایع دستی بیش از ۳میلیون نفر هستند و از این تعداد ۴۰۰ هزار هنرمند به ساخت آثار هنری مشغولند. همین آمار و ارقام مربوط به تولید دست‌سازه‌های خلاقانه و هنری موجب شده تا ایران سومین تولیدکننده صنایع‌دستی در جهان باشد و از ۴۰۰ نوع صنایع‌دستی موجود در سطح جهان، بیش از ۳۰۰ نوع آن در ایران تولید ‌شود. بنابراین ظرفیت‌های مورد نیاز وجود دارد اما ساماندهی و روزآوری و کمک به هنرمندان برای شناخت فضای آنلاین و استفاده مدرن از این فضا، کاری سخت اما شدنی است، چون ما تجربه‌اش کرده‌ایم. 

این آمار و ارقام یعنی ما در ایران روی گنج نشسته‌ایم؛ گنجینه‌ای رنگارنگ و خزینه‌ای پر و پیمان که کماکان کسی قدرش را نمی‌داند و ارزشش را متوجه نمی‌شود اما ما امیدواریم که در کنار ورود سایر بازیگران جدی به این بازار، بتوانیم موجی از اشتغالزایی و درآمدزایی را در ایران ایجاد کنیم. کما اینکه در حال حاضر نیز بیش از ۱۰۰ تامین‌کننده یعنی ۱۰۰ هنرمند اعم از زن و مرد با چونک همکاری پایدار دارند و بیش از ۱۵۰ هنرمند نیز به صورت مقطعی کالاهای مورد نیاز مشتریان چونک را تامین کرده‌اند. همه این اعداد در ادامه رشدی که چونک تجربه خواهد کرد، چندین برابر می‌شوند. چون تنها ۹ ماه از جذب سرمایه در راند نخست و آغاز به کار جدی چونک می‌گذرد و این آمار را طی همین مدت اندک در این بازار سخت به دست آورده است. 

  •   در این بازار باید بجنگید

صنایع‌دستی حوزه‌ای بسیار تخصصی است؛ بنابراین منابع انسانی متخصص در زمینه صنایع‌دستی، بازوی راست کسب‌وکارهایی از جنس چونک است. البته که دانش بازاریابی و علم تولید محتوا و شیوه اداره و اجرایی‌کردن ایده‌ها و تیم‌داری نیز مانند هر استارتاپ دیگری، جنبه‌های دیگری از تجهیزات مورد نیاز برای جنگیدن در این بازار دست‌نخورده است. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.