می‌خواهیم به جوانان اعتماد کنند

0

موضوع مهمی که همیشه وجود داشته و الان هم از زبان دانشجویان شنیده می‌شود، این است که به هر شرکتی که برای کار رجوع می‌کنند، از آنها سابقه کاری می‌خواهند. بحث دیگر این است که خود ما همیشه با افرادی مواجه می‌شدیم که استعداد ذاتی داشتند اما محیط جدی کسب‌وکار را تجربه نکرده‌ بودند و به همین دلیل نمی‌توانستیم از ظرفیت‌های این افراد استفاده کنیم و از دست‌شان می‌دادیم. بنابراین به فکر افتادیم که راهی برای استخدام چنین افرادی ایجاد کنیم. همین عوامل موجب شده تا به دنبال راه‌اندازی این دوره‌های آموزشی باشیم… محمدحسن شهرمیانی و هاجر رزم‌پا، مدیر  و کارشناس برندینگ منابع انسانی شرکت رهنما با بیان جملات فوق، مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی کالج رهنما را به «شنبه» گفته‌اند.

  •  مهم‌ترین هدفی که از این امر دنبال می‌کنید، چیست؟

شهرمیانی: توانمندسازی آدم‌ها. چون در این دوره‌ها افراد با حرفه‌های این حوزه آشنا می‌شوند. در پایان هر دوره افراد تجربه جدی فضای کسب‌وکار را تجربه می‌کنند. شکل‌گیری مجموعه رهنما در ۱۷سال پیش برمی‌گردد به تجربه آقای وهوشی در دانشگاه صنعتی اصفهان که در آنجا فردی به آنها کمک می‌کند و در ادامه با فردی به نام مهندس رهنما آشنا می‌شوند که ایده‌شان را باور می‌کند و همین امر موجب شکل‌گیری شرکت رهنما می‌شود. همین امر موجب شده تا بدنه مدیریتی رهنما در حال حاضر به راه‌اندازی چنین آکادمی‌ای ایمان داشته باشند و معتقد هستند که باید به جوانان و آنهایی که استعداد دارند اما تجربه کاری ندارند، آموزش داده شود.

  •  چه آمار و ارقامی از برگزاری سه دوره رهنماکالج دارید که به خوانندگان «شنبه» ارائه کنید؟

شهرمیانی: تاکنون سه دوره رهنماکالج را برگزار کرده‌ایم و الان در آستانه دوره چهارم قرار داریم. دوره اول، دوم و سوم روی بحث برنامه‌نویسی بوده و دوره چهارم روی بحث طراحی سایت و تجربه کاربری کار خواهیم کرد. انتخاب این موضوعات نیز به خاطر نیاز اکوسیستم به برنامه‌نویس و بحث‌های تجربه کاربری و طراحی سایت است. در واقع استقبال از این دوره‌ها خیلی زیاد بوده به‌طوری‌که در دوره اول بیش از ۸۰۰ نفر، در دوره دوم هزار نفر، دوره سوم ۱۵۰۰نفر و برای دوره چهارم حدود هزارو۱۰۰ نفر متقاضی داشتیم. هر دوره بین ۳۰ تا ۴۰نفر را پذیرش کردیم و امیدواریم در آینده این میزان را افزایش دهیم. دوره‌ها شش‌هفته‌ای است.

رزم‌پا: به بچه‌هایی که از شهرستان می‌آیند، هزینه‌هایی برای تامین اسکان پرداخت می‌شود و در‌صدد همکاری با دانشگاه‌ها برای استفاده از امکانات خوابگاهی هستیم. الان از شهرهای زیادی متقاضی داریم. حتی رهنما از پروژه‌های افرادی که از اینجا هم می‌روند، حمایت می‌کند. چون هدف تنها تربیت نیروهایی برای شرکت خودمان نیست و هدف تربیت نیروی انسانی برای کل اکوسیستم است. بچه‌ها می‌گویند طی ۴سال تئوری یک موضوع را یاد می‌گیرند که در هنگام عملی‌کردن‌شان هم اعتماد به نفس لازم را ندارند. اما در این کالج در فرایند یک پروژه عملیاتی با کار آشنا می‌شوند. همچنین مهارت‌های ارتباطی یاد می‌گیرند و رفتار حرفه‌ای را می‌آموزند. در خلال آموزش روی یک پروژه کار می‌کنند و فوت‌وفن یک کار واقعی را آموزش می‌بینند. بچه‌ها تا دیروقت و با اشتیاق روی پروژه‌های‌شان کار می‌کنند. اینجا همه خودخوان می‌شوند و خودشان به دنبال رسیدن به پاسخ‌های‌شان می‌روند. بنا به گفته خود بچه‌ها در پایان دوره به این باور می‌رسند که اگر کاری به آنها واگذار شود، می‌توانند انجامش دهند. وقتی در شروع دوره از بچه‌ها می‌پرسیم که ۵ سال دیگر کجا هستند، اغلب کشورهای اروپایی یا آمریکا‌ را نام می‌برند که برای کار یا تحصیل به آنجاها می‌روند. اما وقتی در انتهای دوره باز همین سوال را می‌پرسیم، اغلب به این باور رسیده‌اند که در اینجا هم می‌شود کار کرد. چون در فرایند آموزش متوجه می‌شوند که محصولی طراحی می‌شود و کار می‌کند.

شهرمیانی: مراجعه زیادی از شرکت‌ها داریم که به دنبال استخدام نیروی انسانی هستند. ما هم اصراری نداریم که تنها برای خودمان نیرو تربیت کنیم. امیدواریم که این آکادمی و این دوره‌های آموزشی را در شهرهای دیگر ایران هم راه‌اندازی کنیم چون استعدادهای زیادی در شهرستان‌ها حضور دارند که می‌توانند نیروهای کارآمد یک استارتاپ باشند.

  •  چه هزینه‌هایی برای برگزاری دوره‌ها متوجه رهنماست؟

شهرمیانی: علاوه‌بر هزینه‌های مربوط به جا و مکان، هر دوره تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد اما به نظر خودمان این هزینه زیاد نیست و معقول است. اتفاق جالب این است که مربیان و منتورهایی که از آنها دعوت به آموزش بچه‌ها کرده‌ایم، اغلب دستمزدی نخواسته‌اند و صرف برگزاری این دوره را ارزشمند می‌دانند.

  •  آماری دارید از تعداد افرادی که جذب بازار کار شده‌اند؟

شهرمیانی: بیش از ۶۰درصدشان جذب بازار کار شده‌اند؛ از دوره نخست ۱۰نفر، از دوره دوم ۱۲نفر و دوره سوم هم در حال معرفی به شرکت‌ها هستند. حتی بعضی خودشان در حال راه‌اندازی استارتاپ هستند. بعضی هم به شرکت‌های رقیب ما رفته‌اند چون در کارنامه موفقیت‌شان همیشه نام رهنما خواهد بود.

رزم‌پا: ما اصراری نداریم که هر کسی دوره‌ها را پشت سر می‌گذارد، حتما در استارتاپی مشغول به کار شود؛ بلکه هدف این است که به آدم‌های توانمندتری تبدیل شوند. دوره‌ها رایگان است و افراد ملزم به کارکردن برای رهنما نیستند. به همین دلیل به‌نوعی ایفای مسئولیت ما در قبال اکوسیستم است و نگاه بلندمدت به این مقوله داریم.

شهرمیانی: الان واحد ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها هیچ معلوم نیست که چقدر موفق بوده. اما با راه‌اندازی چنین کالجی، افراد به محیط کار می‌روند و جذب بازار کار می‌شوند. حتی هستند افرادی که سرگردان هستند و نمی‌دانند چه کاری را بهتر می‌توانند انجام دهند. در رهنماکالج مسیر درست و مطابق با توانایی آدم‌ها، به آنها نشان داده می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.