مينو چگونه نوستالژي شد؟

0

هرچند اين روزها محصولات مينو ميان هزاران خوراکي رنگارنگ در سوپرمارکت‌ها گم مي‌شوند، اما روزگاري اين محصولات يکه‌تاز بازار بودند. شايد همه ما تبليغات مينو را با ترانه «سلام سلام اي بچه‌ها، من يام‌يامم دوست شما» به ياد داشته باشيم. محصولات خوش‌طعم و خاطره‌انگيز مينو از تي‌تاپ و ديجستيو گرفته تا پم‌پم و بستني زمستاني، در تمام روزهاي سال در کيف‌هاي مدرسه ما جا خوش کرده بودند. حالا اما از مينو بيشتر ياد و خاطره‌اش باقي مانده و بسياري از ما نه به خاطر مزه‌اش که با نوستالژي روزگار کودکي‌مان مينو را مي‌خريم. از بين همه محصولات اين برند ديرپا، پفک‌نمکي چيز ديگري بود. اولين محصول توليدي شرکت مينو که دل همه بچه‌ها را پشت صفحه تلويزيون آب مي‌کرد و بسته‌بندي قرمز و زردش کودکان ايراني را از خود بي‌خود مي‌کرد. پفک‌نمکي برند مينو قبل از انقلاب محصولي پنج ريالي بود که در کشورهاي خليج‌فارس محبوبيت فراوان داشت.

 شروع کار برند مينو

نگاهي به آغاز کار گروه صنعتي مينو نشان مي‌دهد که اين شرکت ايراني سال ۱۳۳۸ توسط حاج‌علي خسروشاهي بنيان نهاده شد. در اين سال شرکت خوراک (سهامي خاص) که سهام آن متعلق به علي، حسن و جليل خسروشاهي بود، فعاليت خود را به‌عنوان امور بازرگاني، واردات و توزيع شير و غذاي کودک، دارو و انواع شکلات آغاز کرد، که اين فعاليت‌ها قبل از تاريخ مذکور تحت عنوان تجارتخانه علي خسروشاهي انجام مي‌گرفت. صاحبان شرکت خوراک در شانزدهم آبان همان سال با تاسيس شرکت صنعتي پارس‌مينو و سپس شرکت صنعتي مينو خرمدره فعاليت شرکت صنعتي مينو را آغاز کردند. خانواده خسروشاهي تصميم گرفت فعاليت خود را در صنعت شيريني و شکلات پس از سال‌ها واردات اين محصول با ايجاد کارخانه‌اي آغاز کند و خسروشاهي پس از واردات تافي و آب‌نبات از خارج از کشور و گرفتن سهم بازار تصميم گرفت با خريد محل فعلي شرکت پارس‌مينو، محصولات خاطره‌انگيز تافي کره‌اي سه‌ستاره و آب‌نبات سه‌گوش شيري را توليد کند.

همچنين اين شرکت پس از تاسيس شرکت خوراکي، جهت توزيع مواد غذايي و دارويي و در بخش آرايشي و بهداشتي نيز از شرکت‌هاي معتبري همچون ساندوز سوئيس، بوتس و سرل انگلستان در گروه اقلام دارويي و اورال فرانسه ليسانس دريافت کرد و در اين زمينه توسعه يافت. تا سال ۱۳۵۷ مديريت کارخانه بر عهده علي خسروشاهي بود و پس از پيروزي انقلاب در اختيار سازمان صنايع ملي ايران قرار گرفت. از سال ۸۰ اين کارخانه و ۵۱ درصد سهام آن به شرکت اقتصادي و خودکفايي آزادگان واگذار شد. گروه صنعتي مينو در حال حاضر به صورت هلدينگ و زير نظر شرکت اقتصادي و خودکفايي آزادگان اداره مي‌شود که متشکل از ۱۲ شرکت حقوقي مستقل است. نام شرکت مينو در سال ۹۲ در فهرست صد برند برتر ايراني جاي گرفت.

 احوال اين روزهاي مينو

سابقه مينو نشان مي‌دهد اين شرکت ازجمله برندهاي موفق و خوش‌نام در ايران بوده، اما امروز بسياري از ديگر شرکت‌هاي توليدکننده شيريني، شکلات و ساير توليدات مواد غذايي، لبني و بهداشتي با انجام برنامه‌هاي تخصصي جايگاه بسيار بالاتري از مينو يافته‌اند. با اين حال طعم و مزه و بسته‌بندي مينو با گذشته تفاوت کرده و اين روزها سعي مي‌کند با تغيير استراتژي‌هاي خود، بار ديگر راهش را به دنياي خوراکي‌هاي ايراني باز کند. هرچند برندهاي رقيب داخلي و خارجي سهم بازار مينو را کم‌وبيش در اختيار گرفته و کيفيت محصولاتشان را ارتقا داده‌اند، با اين حال نوستالژي مينو و ماندگاري و خوش‌نامي آن سرمايه‌اي است که باز هم مي‌تواند از مينو، مينويي جديد و جذاب بسازد. مينوي اين روزها، ديگر آن برند سرشناس قديمي نيست. با اينکه سابقه درخشاني در روزهاي يکه‌تازي خود داشته، يکنواختي‌اش آن را در رنگارنگي بازار بي‌رنگ کرده است. با اين حال ظرفيت‌هاي بازاريابي برند مينو به گونه‌اي است که اگر تلاشي درخور و از سوي بخش خصوصي براي احياي آن صورت گيرد دوباره مي‌تواند به برترين برند صنايع غذايي کشور تبديل شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.