موشن‌گرافیک یعنی پویایی محتوا

0

 سهم چشمگیری از صنعت هنر و بازار تبلیغات را برعهده گرفته‌اند. موشن‌گرافیک‌ها به دلیل جذابیت و انعطاف بالایی که در انتقال پیام دارند، محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و در برخی اوقات می‌توانند به دلیل اثرگذاری بالایی که دارند، دیدگاه یک جامعه را در موضوعی معین به کلی تغییر دهند.

موشن‌گرافیک‌ها با ایجاد حرکت در تصاویر گرافیکی زیبا و جذاب توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. کودکان و افراد کم سن و سال ترجیح می‌دهند به جای آنکه کتاب‌های کمیک و مصور را برگ بزنند، به فیلم‌هایی در قالب موشن‌گرافیک با صدا و تصویرهای رنگارنگ و لحن‌های جالب توجه کنند و لحظه‌های خود را با آنها بگذرانند. به همین دلیل در حوزه‌هایی مانند بازی، آموزش‌های تصویری و یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیلم‌های متحرک یا موشن‌گرافیک‌ها می‌توانند کاری کنند که پیام‌های مورد نظر سازندگان به‌راحتی در ذهن مخاطبان در رده‌های سنی مختلف نقش ببندد. همچنین بازاریابان به جای طراحی کاتالوگ‌ها و یا انتقال مستقیم اطلاعات خام، می‌توانند با ساخت موشن‌گرافیک حجمی از اطلاعات مورد نظرشان را به صورت دلچسب‌تری به مخاطبان عرضه کنند. سبک‌های مختلف موشن‌گرافیک این امکان را فراهم آورده تا برای هر رده سنی از کودکان تا بزرگسالان موشن‌گرافیک‌هایی متناسب ساخته شود. موشن‌گرافیک‌ها آنقدر پتانسیل تاثیرگذاری‌ روی مخاطبان ‌دارند‌ که گاهی می‌توان از طریق آنها کاراکترهایی را طراحی و طوری از آنها استفاده کرد که تبدیل به برند یک مجموعه شوند.

هر تصویر و یا نشانه گرافیکی که صرفا از زیبایی برخوردار باشد، لزومی ندارد که مورد استفاده قرار گیرد‌ چرا‌که مخاطبان در هنگام تماشای موشن‌ گرافیک‌ها مدام بین اجزای مختلف تصویر و تصاویر قبلی با بعدی در ذهن خود ارتباط برقرار می‌کنند

  •  انواع موشن‌گرافیک‌ها

موشن‌گرافیک را می‌توان بر حسب نوع کاربری به چند طبقه مختلف تقسیم کرد. بعضی موشن‌گرافیک‌ها توضیحی هستند و اهداف مختلفی دارند. این توضیح ممکن است مربوط به اطلاعات یک محصول باشد و یا مربوط به یک سرگذشت اجتماعی؛ از این رو گاهی از صداپیشه و یا گوینده هم در آنها استفاده می‌شود. امروزه مردم تنبل‌تر از گذشته هستند و ترجیح می‌دهند درباره یک محصول یا موضوع معین ویدئو تماشا کنند تا اینکه آن مطالب را در وب‌سایت‌ها و کتاب‌ها مطالعه کنند. یکی از نمونه کاربری‌هایی که در اینگونه از موشن‌گرافیک‌ها توانسته جای خود را در بین مخاطبان باز کند، موشن‌گرافیک‌های مرتبط با بازاریابی محصول هستند. در این دسته از موشن‌گرافیک‌ها کاربردهای یک محصول و یا دستورالعمل استفاده از آن برای مخاطبان شرح داده می‌شود. دسته دیگر از موشن‌گرافیک‌ها در طراحی آرم‌ها و لوگوها استفاده می‌شوند. در این گونه، لوگوی موردنظر به صورت یک آیکون متحرک طراحی می‌شود و توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. این خاصیت معمولا سبب می‌شود تا برندهای شرکت‌ها به صورت پویاتری جلوه کند و در ذهن‌ها بیشتر ماندگار شود. دسته دیگری از موشن‌گرافیک‌ها به فیلم، سریال و برنامه‌های تلویزیونی اختصاص دارند. در این گونه از موشن‌گرافیک‌ها فیلم‌های بلند و سریال‌های طولانی چند قسمتی با استفاده از نرم‌افزارهای ساخت موشن‌گرافیک ساخته می‌شوند و برای مدت‌ها مخاطبان را به خود سرگرم می‌کنند. نوع دیگری از موشن‌گرافیک‌ها به ویدئوهای سه‌بعدی اختصاص دارند که برای واقعی‌تر کردن تعاملات با مخاطبان از آنها استفاده می‌شود.

  •  نکاتی برای ساخت یک موشن‌گرافیک اثربخش

از انیمیشن‌ها و موشن‌گرافیک‌ها بجا و به‌موقع استفاده کنید. حتی اگر مشکل هزینه ندارید و تیم‌های منسجمی هم در اختیار دارید که می‌توانند در کمترین زمان برای شما موشن‌گرافیک‌های جذاب بسازند، لزومی ندارد در همه موارد از این ظرفیت استفاده کنید. با همه قدرتی که موشن‌گرافیک‌ها دارند، به هرحال ممکن است در برخی ‌جاها استفاده از آنها نابجا باشد؛ فراموش نکنید که عکس، صوت و حتی متن هنوز کاربری‌های خاص خود را دارند و در برخی اوقات می‌توانند قوی‌تر از موشن‌گرافیک عمل کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، دقت در انتقال اطلاعات است. اگرچه موشن‌گرافیک‌ها قدرت شما در انتقال اطلاعات را بالا می‌برند، اما گاهی ممکن است این فرآیند به‌درستی صورت نگیرد و برعکس، باعث سردرگمی بیشتر مخاطبان شود. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهیم تغییراتی را که در بازار سهام رخ داده با آمار و ارقام بیان کنیم؛ از آنجایی که در موشن‌گرافیک‌ها حرکت زیادی وجود دارد، نباید از آمار و ارقام به‌سادگی عبور کنیم؛ بلکه با استفاده از نمودارها و کند کردن حرکت در برخی قسمت‌ها باید زمانی را برای هضم کردن اطلاعات توسط مخاطب درنظر گرفت. در برخی موارد بهتر است موشن‌گرافیک‌ها را به صورت تعاملی بسازید؛ به این معنا که خود مخاطب امکان تغییر در ریتم، مکث، چرخش و راه‌اندازی مجدد و یا بازگشت به عقب و جلو را به صورت جزئی داشته باشد. سعی کنید المان‌های گرافیکی را که انتخاب می‌کنید دارای ربط موضوعی و محتوایی باشند.

به عبارت دیگر هر تصویر و یا نشانه گرافیکی که صرفا از زیبایی برخوردار باشد، لزومی ندارد که مورد استفاده قرار گیرد‌ چرا‌که مخاطبان در هنگام تماشای موشن‌گرافیک‌ها مدام بین اجزای مختلف تصویر و تصاویر قبلی با بعدی در ذهن خود ارتباط برقرار می‌کنند و اگر نتوانند در جایی این ارتباط را برقرار کنند، گیج و سردرگم خواهند شد. استفاده از قالب داستانی برای روایت موضوعات به فهم و جذابیت بیشتر آنها کمک می‌کند. انسان‌ها معمولا‌ کنجکاوند که یک موضوع را در بستری از حوادث پیگیری کنند. بهتر است پس از ساخت موشن‌گرافیک آن را به صورت آزمایشی به چند نفر نشان دهید تا قدرت اثرگذاری و میزان وضوح آن را بسنجید و اگر لازم بود قبل از انتشار نهایی، تغییراتی را اعمال کنید.

تهیه و تنظیم از: فرامحتوا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.