منو‌آزاد و ارسال سریع است!

0

سعید موسوی‌نجات، بنیانگذار«منو آزاد» است. او که جوانی سی‌ساله و اهل اصفهان است، سامانه‌ای را برای سفارش آنلاین غذا در اصفهان و تهران تاسیس کرده است. تلاش موسوی‌‌نجات و تیم منو آزاد، ارسال هرچه سریع‌تر و هرچه گرم‌تر غذاست. بنیانگذار منو آزاد که کارشناسی عمران دارد و در راه تاسیس منو آزاد از دو شرکت معتبر عمرانی استعفا کرده‌، معتقد است که باید به دنبال رویایی بروید که از لحظه لحظه آن لذت ببرید. شما هم وقتی وارد menuazad.com می‌شوید، تنوع را حس می‌کنید. همه ‌اینها باعث شده تا در این شماره شنبه، به سراغ منو آزادی‌ها برویم.

  •  منو آزاد چیست و از کی متولد شده است؟

در حال حاضر منوآزاد یک سرویس سفارش آنلاین غذاست که با تمرکز بر انتخاب بهینه رستوران‌ها در شهر اصفهان و کوتاه‌کردن زمان سفارش و دریافت غذا، امکان سفارش اینترنتی غذا را برای کاربران خودش فراهم می‌کند. ایده اولیه‌ای که در ذهن من شکل گرفت و بعد با دیگران مطرح ‌کردم، مربوط می‌شود به سال۹۰٫ بعد شروع کردیم به کار کردن روی ایده و پیدا‌کردن راه‌های اجرایی‌کردن آن و شناسایی چالش‌های پیش رو و نهایتا شروع واقعی آن از سال ۹۳ بود. در این راه یک‌بار نیز بعد از گذشت ۹ ماه از شروع کار، به طور کامل شکست خوردیم اما پس از چند هفته بازیابی خودمان، دوباره حرکت‌مان را آغاز کردیم.

  •  چه نیازی به تاسیس چنین استارتاپی در ایران می‌بینید، مخاطبان داخلی خود را چطور جذب می‌کنید؟

چه نیازی مهم‌تر از نیاز به رفع گرسنگی‌؟! وقتی شما در بحث غذاها و خوراکی‌های مختلف وارد می‌شوید به یکباره یک صنعت بسیار بزرگ را در مقابل چشمان خودتان مشاهده می‌کنید؛ صنعتی به وسعت کل مردم ایران! صدها هزار نفر در این صنعت بزرگ مشغول به کار هستند و همگی یک هدف نهایی را دنبال می‌کنند و آن چیزی نیست جز رفع گرسنگی. من به جرأت می‌توانم  بگویم که سرویس سفارش اینترنتی غذا تنها سهم بسیار کوچکی از این بازار بزرگ دارد و ما در راه طولانی‌ای که در پیش داریم، به دنبال پیدا‌کردن خلأهای موجود و رفع آنها در این بازار هستیم.

  •  «منو آزاد» که در اصفهان قرار دارد، چطور می‌تواند تهران را هم پوشش دهد؟

بگذارید مثالی در این رابطه برای شما بزنم. سایت Just-Eat یکی از کمپانی‌های بسیار بزرگ در زمینه‌ سفارش اینترنتی غذاست. این شرکت در حال حاضر در ۱۳ کشور جهان فعالیت می‌کند و با بیش از ۳۰ هزار رستوران طرف قرارداد است. Just-Eat مدعی است که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار سفارش را در سیستم خودش ثبت و پردازش می‌کند! درست است که این شرکت در تمامی این کشورها دارای دفتر کار است، اما فارغ از این مباحث Just-Eat تنها در یک صورت می‌تواند این حجم عظیم اطلاعات را کنترل و پایش کند و آن داشتن یک سیستم با طراحی کاملا هوشمند، انعطاف‌پذیر و حرفه‌ای است‌!

تیم منوآزاد سعی می‌کند با الهام گرفتن از نمونه‌های موفق در فضای جهانی و اعمال ایده‌های کاملا خلاقانه‌ خودش، سیستمی کاملا چابک و سریع طراحی کند تا بتواند سرویس خودش را از حضور مستقیم هسته اصلی تیم در هر شهر بی‌نیاز کند و قطعا به فراخور حال هر شهر نیروهای لازم را مستقر می‌کند. در این بین فقط جذب رستوران‌ها باقی می‌ماند که با توجه به استقبال رو به رشد فضای رستورانی تهران از نوآوری و تکنولوژی ما مشکلاتمان در این زمینه را مرتفع کردیم.

  •  تیم منو‌آزاد شامل چند نفر و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟

تیم ما متشکل از هشت نفر است که در این بین سه نفر از همکاران من با تخصص‌های مدیریت و سال‌ها کار در شرکت‌های مختلف به تیم ما پیوستند تا در زمینه شناخت بازار، تحلیل رقبا و طراحی استراتژی‌های مورد نظر به ما کمک کنند. یک نفر سرپرست تیم توسعه‌دهنده‌‌ استثنایی هم ما را همراهی می‌کند که دقت و وسواس‌اش در کدنویسی و ارائه الگوریتم‌ها و فرآیندها مثال‌زدنی است و باعث می‌شود تا سیستم ما بسیار بهینه و چابک عمل کند. دو نفر نیروی جوان و خوش‌ذوق داریم که در زمینه‌ پشتیبانی سایت فعالیت می‌کنند و البته در تولید محتوا هم به ما کمک می‌کنند. یک نفر نیروی مالی هم داریم که چندین سال در سیستم‌های بانکی و مالی مشغول به کار بوده و به‌تازگی به کمک ما آمده تا خیالمان را از یک بخش سخت، دقیق و حساس راحت کند و در کنار همه این دوستان مادرم! به راستی نمی‌دانم چطور باید لطف و محبتشان را جبران کنم چرا که واقعا در تمام شرایط سخت کاری در کنار تیم بوده و به طور کاملا جسورانه با کمک‌های معنوی و مادی‌اش به معنای واقعی کلمه در نقش یک سرمایه‌گذار مخاطره‌پذیر حضور پیدا کرده است.

  •  سرمایه ‌اولیه‌ شما چقدر بوده است و چطور کار خود را شروع کردید؟

ما کارمان را با سرمایه اولیه زیر ۵۰ میلیون تومان شروع کردیم و همانطور که قبلا هم گفتم ۹ ماه پس از شروع مسیر در سال ۹۳ با شکست مواجه شدیم. اما به لطف خدا خیلی زود خودمان را بازیابی کردیم و حرکتمان را دوباره از نو آغاز کردیم.

  •  چه مشکلاتی تا به‌حال سد راه منو‌آزاد بوده است؟

۱٫ به‌ دلیل اینکه ما در شهر اصفهان با مردمانی روبه‌رو هستیم که دارای طبع حساس به کیفیت محصول هستند، برای استقبال از یک سرویس باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته ‌شود. خوشبختانه با مطالعات عمیقی که در بازار اصفهان انجام دادیم و مواردی که در طراحی محصول رعایت کردیم، توانستیم بر این چالش غلبه کنیم.

۲٫ عدم شناخت اولیه کاربران از سرویس منوآزاد

۳٫ مشکلات پیش روی تعامل با رستوران‌ها به دلیل نو بودن استفاده از تکنولوژی در صنعت رستوران‌داری.

  •  اجازه بدهید یک دور با هم مرور کنیم؛ فرض کنید من به عنوان یک کاربر هستم که می‌خواهم از منو‌آزاد استفاده کنم، چطور باید شروع کنم؟

از آنجایی که سایت به صورت واکنش‌گرا طراحی شده، شما می‌توانید با استفاده از هر وسیله‌ای همچون موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و … وارد سایت ما شوید.

هنگامی که شما به سایت منوآزاد مراجعه کنید، می‌توانید به آسانی بر اساس محله / خیابان، نام غذا و یا نام رستوران مورد نظر خود به جست‌وجو بپردازید. پس از آن در صفحه نتایج با توجه به نظرات مردم، آدرس و اطلاعات موجود، از رستوران باب طبع خود غذای مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و سفارش دهید. از این به بعد همه چیز را به تیم منوآزاد و رستوران بسپارید و با سر رسیدن غذا از میل کردن آن لذت ببرید.

  •  برای آینده‌  چه برنامه‌هایی دارید؟

برنامه‌های بلند‌مدت زمانی تحقق می‌یابند که برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت به خوبی اجرا شده باشند بنابراین با نیم‌نگاهی به آینده ترجیح می‌دهیم در حال حاضر تمام تمرکز خود را معطوف به ارائه یک سرویس بسیار خوب، سریع و بدون نقص برای هر دو گروه  از استفاده‌کنندگان (مشتریان و رستوران‌ها) از سرویس‌مان کنیم.

ان‌شاء‌الله پس از جواب گرفتن کامل از فرآیندها و برطرف‌کردن مشکلات احتمالی، به سوی تولید اپلیکیشن‌های خود قدم بر‌می‌داریم و در آینده نزدیک نیز با طیف وسیعی از تخفیف‌ها و همچنین محتواهای خوب و جذاب در کنار مشتریان خوبمان خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.