برای شمایی که از صبح مشغول کار‌کردن پشت رایانه هستید‌، درد گردن یک همراه همیشگی است؛ دردی که گاهی نبض سرتان را هم تندتر می‌کند و حتی انجام کارهای ساده‌ای مثل رانندگی یا حتی پیاده‌روی را برایتان دشوار می‌کند. اگر این درد آشنا، این روزها رهایتان نمی‌کند، ادامه این مطلب را بخوانید. شاید مشکل شما جدی‌تر از یک انقباض ساده عضلانی باشد.

چرا گردن‌درد دارید؟

استخوان‌ها، عضلات، مفاصل یا حتی تاندون‌هایی که آسیب دیده‌اند، می‌توانند گردن‌درد را به جان شما بیندازند. درد این ناحیه، گاهی تنها از یک انقباض ساده ناشی می‌شود و گاهی هم به دلیل مشکلات نگران‌کننده‌تری مثل ساییدگی مفاصل یا حتی رشد توده‌های بدخیم، احساس می‌شود. پس اگر مدت‌هاست گرفتار آن شده‌اید، به جای متهم‌کردن رایانه‌تان، موضوع را با کمک یک متخصص بررسی کنید.

ماجرا جدی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید؟

ضعیف‌شدن اعصاب گردن و پارگی تدریجی دیسک، ممکن است درد سمت راست گردن را ایجاد کند. از آنجا که بالا رفتن سن، مهره‌های گردن را تضعیف کرده و احتمال پارگی دیسک را افزایش می‌دهد، باید این درد را جدی بگیرید. اما تنها دلیل گردن‌درد شما این نیست. التهاب، آسیب‌دیدگی اعصاب، آرتروز و ورم مفاصل، از جمله دلایل شایع گردن‌درد هستند و باید بدانید که درد ناشی از آنها، تنها با چند روز استراحت آرام نمی‌شود.

بالشت‌تان راحت بوده؟

یکی از شایع‌ترین دلایل گردن‌درد و احساس انقباض و سفتی عضلات در این ناحیه، خوابیدن در موقعیت نامناسب است.

اگر بالشت‌تان بیش از اندازه بلند یا کوتاه باشد، یا روی بالشت سفت بخوابید، احتمالا هر صبح با گردن‌درد از خواب بیدار می‌شوید. گذشته از این، عادت شما به قرار‌دادن بدنتان در وضعیت نامناسب هم می‌تواند گردنتان را به درد بیاورد. پس از اطرافیانتان بخواهید که حالت بدنتان در زمان خواب را مشاهده کنند و در صورت نامناسب تلقی‌کردنش، موضوع را با شما در میان بگذارند.

گاهی گردن‌درد شما، نشانه آسیب‌دیدن دیسک و مهره‌ها نیست، اما می‌تواند از نزدیک‌بودن احتمال چنین اتفاقی خبر دهد. اگر عضلات ناحیه گردن و شانه را با ورزش‌کردن تقویت نکنید، با انجام فعالیت‌های به‌ظاهر ساده هم دچار این درد می‌شوید.

درد مبهمی در گردنتان پیچیده؟

گاهی گردن‌درد شما، نشانه آسیب‌دیدن دیسک و مهره‌ها نیست، اما می‌تواند از نزدیک‌بودن احتمال چنین اتفاقی خبر دهد. اگر عضلات ناحیه گردن و شانه را با ورزش‌کردن تقویت نکنید، با انجام فعالیت‌های به‌ظاهر ساده هم دچار این درد می‌شوید. از آنجا که عضلات قوی، مسئولیت مراقبت از استخوان‌ها و مفاصل شما را برعهده می‌گیرند، در صورت ضعیف‌بودن عضلات گردنتان، دیر یا زود به مشکلات حاد دیگری دچار می‌شوید. یادتان نرود که ضعف عضلانی، یکی از مشکلات شایع در میان کسانی است که ساعت‌ها بدون حرکت، یک فعالیت تکراری را انجام می‌دهند و شمایی که پشت‌میز‌نشین هستید‌ هم یکی از افرادی هستید که سلامت خود را با ساعت‌ها قرار‌گرفتن در وضعیت ثابت به خطر می‌اندازند.

اضطراب دارید؟

اسپاسم عضلات گردن که دردی شدید و آرام‌نشدنی را ایجاد می‌کند، گاهی حاصل تجربیات اضطراب‌آور است. فشار روانی، شاید شما را به سردرد دچار کند، اما در اغلب موارد، باعث گرفتگی عضلات گردن شده و نه‌تنها سر، بلکه گردنتان را هم به درد می‌آورد. اضطراب، یکی از دلایل اصلی احساس‌کردن درد است و نه‌تنها گردن و سر شما را درگیر خود می‌کند، بلکه استخوان‌ها، مفاصل و عضلات دیگر نواحی بدنتان را هم با درد درگیر می‌کند. شاید در همه شرایط، کنترل وضعیت روانی‌تان برای شما میسر نباشد اما اگر به‌خاطر اضطراب، این روزها بیشتر از گذشته درد می‌کشید، بهتر است موضوع را با یک روانپزشک در میان بگذارید. شاید به جای مسکن‌های پرضرر، به مصرف برخی ‌داروهای روانپزشکی نیاز داشته باشید.

محکم روی ترمز کوبیده‌اید؟

وقتی بدنتان درگیر تنش می‌شود، گردن‌درد خود را به عنوان یکی از عواقب زودرس حادثه‌ای که تجربه‌ کرده‌اید، نشان می‌دهد. ناگهان متوقف‌کردن خودرو، پریدن ناگهانی از خواب یا هرگونه حرکت بی‌مقدمه و شدیدی می‌تواند تا چند روز گردن‌درد را با شما همراه کند. در این شرایط، چند روز استراحت‌کردن و کم‌کردن فشارهای عصبی، می‌تواند حالتان را بهتر کند، اما معمولا دردی که به این دلایل ایجاد می‌شود، شدیدتر از آن است که بتوانید بدون کمک گرفتن از داروهای خوراکی و تزریقی تحملش کنید و برای خلاص‌شدن از آن، تنها به استراحت‌کردن اکتفا کنید.

لینک کوتاه : http://bit.ly/2BOf3Jk

دیدگاه شما چیست؟

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید