مدیریت زمان با مینیت

0

در دورانی به سر می‌بریم که عصر سرعت است و در آن زمان حرف اول را می‌زند و اینکه افراد زمان خود را چگونه مدیریت کنند، در موفقیت‌شان تاثیر‌گذار است. بر همین اساس و با توجه به اهمیت مدیریت زمان در کارها پویا علی‌اصغرزاده به همراه هم‌بنیانگذارش علی یادگاری استارتاپی را به نشانی ‌minit.ir‌ راه‌اندازی کرده‌اند که به افراد در مدیریت زمانشان کمک می‌کند. پویا ۲۱سال دارد و اصالتا کرد ولی متولد تهران است. او دانشجوی مهندسی صنایع در دانشگاه شریف است. خیلی زود وارد بازار کار شده ‌‌و در حوزه کنترل و مدیریت پروژه مشغول است. «‌از ترم چهارم دانشگاه در شرکتی مشغول شدم و مسئول کنترل پروژه چند پروژه به طور همزمان بودم که بخشی از کارهای من مربوط به ثبت زمان‌های کاری افراد حاضر در پروژه‌ها بود و مدیریت بودجه زمانی را نیز من انجام می‌دادم. مسئولیت ثبت ساعت کاری‌ها، تجمیع آن و تهیه گزارش ماهانه برای ارائه به مدیران پروژه یک پروسه وقت‌گیر بود و از طرفی هم نیاز به تخصص خاصی نداشت و صرفا کار روتینی بود که باید انجام می‌شد. از همین جا این ایده به ذهنم رسید که چطور می‌توانم این کار را بهینه‌سازی کنم و به ایده time- tracking رسیدم به این معنی که افرادی که در پروژه‌ها مشغول به کار هستند، مدت زمانی را که درگیر پروژه هستند به علاوه نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، در سیستمی وارد کنند و ما بتوانیم براساس این ورودی‌ها، یک خروجی تجمیع‌‌شده از تمام فعالیت‌ها و ساعت کاری افراد به صورت گزارش در قالب اکسل داشته باشیم.»

  •  با توجه به نیازی که تشخیص دادید، شما در مینیت چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

مینیت یک سامانه ابری ثبت ساعت کاری و مدیریت زمان است که جامعه هدف آن به صورت عمده شرکت‌ها و مجموعه‌های کاری هستند که می‌توانند مدیریت و بودجه‌بندی زمان و فعالیت‌های پروژه‌ها را از طریق آن انجام دهند. خدمت اصلی مینیت ارائه داشبوردها و گزارش‌های تجمیع‌شده ‌روی پروژه‌ها و فعالیت‌ها به ازای هر کاربری است که در آن مجموعه فعالیت می‌کند.

  •  شرکت‌ها و مجموعه‌های کاری چطور می‌توانند از امکانات مینیت استفاده کنند.

هر مدیر پروژه‌ای می‌تواند یک فضای کاری در مینیت ایجاد کند و نوع فعالیت‌ها و افراد پروژه را در آن فضا تعریف و اضافه کند. مدیر پروژه می‌تواند برای اعضای پروژه دسترسی ایجاد کند تا آنها بتوانند ساعات کاری و فعالیت‌های خود در پروژه را در مینیت ثبت کنند. افراد به دو صورت می‌توانند ساعات کاری خود را ثبت کند؛ یک حالت به صورت بازه زمانی است که مدت زمان کاری خود را مشخص می‌کنند و حالت دوم به این ترتیب است که از زمانی که کار خود را شروع می‌کنند دکمه ‌پِلی را بزنند تا به صورت زمان‌سنجی ساعت کاری آنها ثبت شود. در نهایت خروجی تمام فعالیت‌های انجام‌شده در پروژه به صورت گزارش برای مدیران پروژه و مدیران مالی قابل استفاده است. این خروجی‌ها هم در تخمین نفر ساعت مورد نیاز پروژه‌ها و هم در بودجه‌بندی مالی برای هر پروژه کاربردی است. خروجی فعالیت‌ها و ساعات کاری برای خود کاربران نیز قابل دسترس است و می‌توانند ببینند بابت هر فعالیتی چقدر زمان صرف کرده‌اند و چطور می‌توانند بهره‌وری خود را افزایش دهند.

  •  هزینه استفاده از خدمات برای کاربران چگونه است؟

سرویسی که ما در مینیت ارائه می‌دهیم، یک سرویس مبتنی بر خدمت است که تعرفه‌های مختلفی برای آن تعریف کرده‌ایم ولی از آنجایی که کار ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، در حال حاضر تمام خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود، ولی به صورت کلی دو نوع پلن داریم؛ پلن اول برای کسب‌وکارهای زیر ۵ نفر کاربر است که این پلن کلا به صورت رایگان است و محدودیتی برای آن وجود ندارد. این پلن را برای کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها در نظر گرفتیم تا بتوانند از این طریق مدیریت منابع انسانی و بودجه زمانی خود را بهتر کنترل کنند. پلن دوم برای شرکت‌های بیشتر از ۵ نفر است که در این پلن محدودیتی در اضافه‌کردن کاربر به پروژه‌ها وجود ندارد و امکاناتی مانند دریافت گزارش‌های پیشرفته برای این پلن در نظر گرفته‌ایم که هزینه استفاده از این پلن به ازای هر کاربر ماهانه ۵ هزار تومان است. البته شرکت‌ها یک ماه می‌توانند به صورت رایگان از خدمات استفاده کنند و با مزیت‌های آن آشنا شوند.

  •  برای فرهنگ‌سازی چه کارهایی انجام دادید؟

مشکلاتی در فرهنگ‌سازی داشتیم ولی شرایطی را فراهم آوردیم که شرکت‌ها خودشان از کار استقبال کنند و بخواهند از این خدمات استفاده کنند. به عنوان مثال، پلن‌های رایگانی که در نظر گرفتیم به این دلیل بوده است و همچنین ما به شرکت‌ها مشاوره‌هایی نیز می‌دهیم و به صورت هفتگی و ماهانه گزارش‌هایی را برایشان ارسال می‌کنیم تا با ارزیابی نتایج بررسی کنند چقدر توانسته‌اند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و تخمین بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی‌هایی که داشته‌اند، چقدر دقیق‌تر شده است.

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، چه تعداد شرکت یا مجموعه کاری از خدمات‌تان استفاده کرده‌اند؟

مجموعه‌های کاری یا گروه‌های تحقیقاتی که با ما کار می‌کنند، حدود ۲۰۰ گروه هستند که در مینیت فضای کاری ایجاد کرده‌اند با ما کار می‌کنند.

  •  شما تقریبا یک سال است که کارتان را شروع کرده‌اید و به‌تازگی قصد دارید که پلن‌های درآمدی خود را فعال کنید. تاکنون چطور توانستید هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

ما از ابتدا که کار را شروع کردیم، همین انتظار را نیز داشتیم و می‌دانستیم که این کار ریسک بالایی دارد و با جذب سرمایه‌ای که از یک شتاب‌دهنده خصوصی داشتیم، توانستیم جذب سرمایه حدود ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشیم و با همان سرمایه نیز تاکنون هزینه‌ها را پوشش داده‌ایم.

  •  برای معرفی مینیت بیشتر از چه روش‌هایی استفاده کردید؟

در شروع از ارتباطاتی که داشتیم، استفاده کردیم چون من در مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها فعال بودم و ارتباطات خوبی داشتم، مینیت را به استارتاپ‌ها معرفی می‌کردیم و مینیت به صورت دهان به دهان بیشتر معرفی می‌شد. همچنین به‌تازگی از طریق بیزینس دولوپر‌ها و مشاور‌ها سعی می‌کنیم که مینیت را معرفی کنیم تا آنها در کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنند، مینیت را معرفی کنند.

  •  در این زمینه رقیبی دارید که مشابه کار شما را انجام دهد؟

کار مشابه ما تقریبا در ایران انجام نمی‌شود و تنها رقیب غیر‌مستقیمی که داریم، تسکولو است که اساس آن ‌روی تسک و فعالیت‌هاست ولی پایه و اساس کار ما ‌روی زمان است و مزیتی که داریم این است که جزو اولین‌ها در این زمینه هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.