مدیاپلیری ایرانی که می‌خواهد جهانی شود

0

نرم‌افزار آیریس ادعا می‌کند مشکل دیرینه زبان‌دوستانی را حل کرده که علاقه‌مند به تقویت زبان خود از طریق دیدن فیلم، شنیدن موسیقی و یا خواندن کتاب هستند.نرم‌افزاری که محصول شرکت فناوران آیریس است که با شعار ارتقای سطح کیفی تولید نرم‌افزار در کشور شروع به فعالیت کرده است و محصولات مختلفی هم تولید کرده‌اند و در این راه موفق به ثبت اختراع اولین پلیرهای هوشمند کمک‌آموزشی زبان هم شده‌اند.

امیرحسین فتحی و امین کمال همدانی، بنیان‌گذاران iristed.ir، در گفت‌وگو با شنبه از این نرم‌افزار برای ما می‌گویند.

  •  چرا آیریس یک اختراع است؟

اختراع هر آن چیزی است که از مواد و محصولات موجود بتواند به تولید جدیدی برسد که خدمتی جدید به صنعتی کند. ما در آیریس با دیکشنری‌های آنلاین و پلیرهایی که قبلا تولید شده بودند خدمتی جدید را با دسترسی آسان‌تر و کامل‌تر آفریدیم.

  •  با تولید چه محصولات و خدماتی موفق به گرفتن تنها گواهی ثبت اختراع نرم‌افزار موجود در ایران شدید؟

در مدیاپلیر خدمات آفلاینی مثل تولید نرم‌افزار ترجمه همزمان زیرنویس فیلم، تولید امکان ثبت یادداشت بر روی هر سکانس از فیلم و به اشتراک‌گذاری یادداشت نوشته‌شده در فضاهای آنلاین، ارائه زیرنویس برای هر زیرنویس، به معنی زیرنویس توضیحی برای کلماتی که در زیرنویس هر فیلم توسط کاربر انتخاب می‌شوند، نمایش نمودار چامسکی برای هر زیرنویس …

در موزیک‌پلیر خدمات آنلاینی مثل معرفی خواننده، ارائه تصویر اورجینال آلبوم،‌ ارائه متن موزیک و تمامی خدماتی که در مدیاپلیر بر روی زیرنویس‌ها انجام می‌شد بر روی این متن‌ها…

  •  آیریس مدیاپلیری است که در نسخه ویندوز و اندروید و بر روی هر فیلمی این سرویس را ارائه می‌دهد یا صرفا بر روی فیلم و موزیک‌های پیشنهادی خود آیریس قابل‌استفاده است؟

آیریس جدا از اینکه بانک آنلاینی از فیلم‌های پیشنهادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، در فضای ویندوز و اندروید به‌صورت آفلاین قابل‌نصب و استفاده است و بر روی هر فیلمی که کاربر در این نسخه‌ها باز کند قابل‌اجراست. به این شکل که در صورت وجود زیرنویس در هر فیلم، آیریس امکان ترجمه لغات انتخابی توسط کاربر را در اختیارش می‌گذارد.

  •  اگر فیلمی زیرنویس نداشته باشد امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد؟

این امکان وجود ندارد، ولی خود آیریس لینک آنلاینی را برای سرچ زیرنویس در اختیار کاربر می‌گذارد تا بعد از دسترسی به آن آیریس طبق زیرنویس ارائه‌شده سرویس را ارائه دهد.

  •  آیا برای آموزش صرفا ترجمه لغات و اصطلاحات کفایت می‌کند؟

مطمئنا خیر. آیریس بر اساس نمودار چامسکی درخت دستوری نیز رسم می‌کند و ساختار دستوری جملات شامل فاعل، فعل، مصدر، صفت، قید و… را نمایش می‌دهد. ما با استفاده از تکنیک لایت باکس فلش کارت‌هایی را برای کاربر به نمایش می‌گذاریم که بعد از اتمام فیلم تا ۳۱ روز به نمایش درآمده و معنی واژه مورد نظر را طی این مدت هرروز از او می‌پرسد، حتی سکانس مرتبط با آن واژه را در فیلم به نمایش درمی‌آورد تا معنی آن ملکه ذهن کاربر شود.

  • آیریس مخاطب جهانی دارد و صرفا برای کاربران ایران نیست. با این بازار هدف چند زبان را پوشش می‌دهد؟

بله، دقیقا هفت زبان.

  • طی چه بازه‌ای چقدر هزینه کردید؟ و برآورد می‌کنید چه زمانی به نقطه سربه‌سر برسید؟

طی سه سال که از شروع کار می‌گذرد حدود یک میلیارد تومان هزینه کردیم و برآورد می‌کنیم طی چهار ماه آینده به نقطه سربه‌سر برسیم.

  •  موزیک‌پلیر آیریس به رایگان امکان دانلود دارد و مدیاپلیر آن نیز با قیمت ۶۹ هزار تومان عرضه می‌شود. با چه تعداد مشتری در روز برآورد می‌کنید در چهار ماه آینده به نقطه سربه‌سر برسید؟

شاید باورتان نشود ولی ما مدیاپلیر آیریس را با قیمت ۵ هزار تومان با حمایت همراه اول به فروش رسانیدم و با فروش روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ نسخه به این برآورد رسیدیم!

  •  همراه اول از شما حمایت مالی کرده است یا معنوی؟

آیریس در بهمن سال ۹۴ در دپارتمان ارزش‌افزوده همراه اول دیده و برگزیده شد و مشروط بر ارائه آن به ارزش ۵ هزار تومان به ما قول تبلیغات و معرفی در بین ۴۰ میلیون کاربر همراه اول داده شد. ما فقط از همین طریق حتی با شکستن قیمت تا این حد به این سطح از فروش رسیده‌ایم و تا الان آیریس بیشترین سطح رضایت مشتریان نسبت به سرویس‌های ارزش‌افزوده همراه اول را داشته است.

  •  حمایت‌های دولتی چطور؟ با داشتن گواهی ثبت اختراع از پرداخت مالیات معاف هستید؟

این یکی از نگرانی‌های اصلی ماست و امیدواریم و یا بهتر است بگویم توقع داریم که این‌طور باشد.

  •  گفتید طی سه سال یک میلیارد تومان هزینه شده است و همراه اول نیز بیش از ۴ ماه نیست که در بحث تبلیغات سهمی در پیشبرد فروش آیریس داشته و منجر به درآمدزایی شده است. در این بازه نسبتا طولانی از ادامه راه ناامید نشدید؟

ما تا مرحله ورشکستگی رفتیم. وام‌هایی با سود ۲۷-۲۸ درصد که پنج ماه از مهلت سررسید اقساط آن‌ها گذشته بود و… شاید بارها تا خروج و انصراف از ادامه این کسب‌وکار پیش رفتیم ولی در حد معجزه صبوری کردیم و روی کیفیت و تازگی محصول تمرکز کردیم تا خلاصه به نتیجه‌ای که منتظرش بودیم نزدیک و نزدیک‌تر شدیم.

  •  در این مرحله دوست دارید سرمایه‌گذاری از آیریس حمایت کند؟

بله، هرچند ما در حال حاضر بازار ایران را برای مدیاپلیر آیریس به دست آورده‌ایم ولی برای تجاری‌سازی موزیک‌پلیر و کتابخوان آیریس به ترتیب در بازار جهانی و داخلی به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.