مخاطب را بپایید!

0

بازاریابی و تبلیغات جزء جدایی‌ناپذیر برندها و تولیدکنندگان مختلف هستند. یک شرکت تولیدی هر چقدر هم که کوچک و محدود باشد، از بازاریابی بی‌نیاز نیست و در مقابل برندهای بزرگ و شناخته‌شده نیز بخش زیادی از موفقیت خود را از طریق بازاریابی صحیح به دست می‌آورند؛ بنابراین می‌توان گفت که مقوله تبلیغات و بازاریابی یکی از مراحل مهم رسیدن به موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی است و تولیدکنندگان و برندهای بزرگ و کوچک باید با اصول کارآمد این مقوله آشنا باشند، به همین منظور نیز در اینجا برخی از روش‌های کارآمدی را که در امر بازاریابی تأثیری مثبت دارند، ذکر می‌کنیم.

  •  تنوع در بازاریابی

روش‌های بازاریابی و تبلیغات پس از مدتی برای مخاطبان آنها خسته‌کننده و تکراری می‌شوند و چه بسا که خود تولیدکنندگان نیز از برنامه‌های تکراری برند خود زده شوند، بنابراین یکی از روش‌هایی که باعث تقویت مقوله بازاریابی می‌شود، ایجاد تنوع در برنامه‌های تبلیغاتی است. یک برند موفق باید همیشه مخاطبان خود را رصد کرده و میزان رضایت آنها را از برنامه‌های تبلیغاتی خود ارزیابی کند و در صور ت نیاز به دنبال ایجاد برنامه‌های متنوع‌ تر، جذاب‌تر و خلاقانه‌تر باشد.

  •  پاسخگویی درست در ارتباطات تلفنی

یکی از راه‌هایی که مشتریان با تولیدکنندگان تماس برقرار می‌کنند، ارتباط تلفنی است؛ چه بسا برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که مدت‌ها در صف انتظار منتظر باشند و خصوصا این مسئله وقتی در ارتباطات راه دور اتفاق بیفتد، نارضایتی و کلافگی بیشتری را برای مشتریان در پی خواهد داشت؛ بنابراین باید گفت یکی از روش‌های درست بازاریابی، داشتن یک ارتباط تلفنی صحیح با مشتریان است. برای این کار بهتر است کمتر از پیام‌های ضبط شده استفاده شود و حتی سعی شود که با معرفی فرد پاسخ‌دهنده، یک رابطه دوستانه با مشتری برقرار شود. همچنین احترام به وقت و هزینه مشتری نیز در تماس‌های تلفنی بسیار حائز اهمیت است. به این معنا که مشتری نباید از تماس خود پشیمان شود و بدون دریافت پاسخ و راهنمایی‌های لازم تماس را قطع کند.

  •  اهمیت آگهی‌های چاپی 

در دنیای امروز که عصر ارتباطات دیجیتالی است، بسیاری از پیام‌های تبلیغاتی در فضای مجازی و از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف به دست مشتریان می‌رسند، اما سیستم سنتی چاپ کماکان تأثیر ماندگار خود را روی مخاطبان دارد و به همین منظور بهتر است که برندها در کنار تبلیغات مدرن خود، آگهی‌های متفاوت‌تری نیز روی کارت‌های کوچکی تهیه کرده و آنها را به مشتریان و مخاطبان احتمالی خود ارائه دهند.

نوشتن آدرس دقیق اینترنتی و دیگر اطلاعات مربوط به شرکت نیز بازدیدکنندگان زیادی را به سوی برند مورد نظر جذب می‌کند. بنابراین ایجاد یک همپوشانی دقیق بین بازاریابی دیجیتال و تبلیغات چاپی در نهایت به پیشبرد اهداف بازاریابی یک برند کمک شایانی می‌کند.

  •  حفظ مشتریان قدیمی

اگرچه هر برندی باید به دنبال توسعه دایره مخاطبان خود باشد اما در این میان، حفظ مشتریان جدید نیز یکی از راهکارهای مهم در امر بازاریابی است؛ چراکه این مشتریان اعتماد لازم را به برند مذکور پیدا کرده‌اند و تنها باید این اعتماد را به صورت مستمر حفظ کرد.

به همین منظور نیز یک برند معتبر نباید ارتباط خود را با مشتریان قطع کند بلکه باید با داشتن آدرس‌ آنان که بعضا الکترونیکی خواهد بود، این افراد را در جریان تازه‌های تولید قرار داده و از همه مهم‌تر اینکه همیشه یک پیشنهاد ویژه برای آنان داشته باشد. مشتری اگر احساس کند که برای شرکت جایگاه ویژه‌ای دارد، مطمئنا تعلق خاطر ویژه‌ای نیز به شرکت مورد نظر پیدا خواهد کرد.

  •  پیام‌های کوتاه و موجز

پیام‌های تبلیغاتی که امروزه برای مخاطبان ارسال می‌شوند عموما در فضای مجازی و از طریق ایمیل فرستاده شده و به همین جهت نیز ارائه یک طرح دقیق برای محتوای این پیام‌ها بسیار حائز اهمیت است، نباید ایمیل‌های تبلیغاتی نخوانده حذف شوند، شاید خیلی از افراد پیام‌هایی را که در صندوق خود دریافت می‌کنند، به صورت کامل نخوانند و یا حتی آنها را حذف کنند. به نظر می‌رسد که نخستین گام برای حل این مشکل، تهیه پیام‌هایی است که کوتاه، مختصر و در عین حال جذاب باشند، به این معنا که هرگاه برندی نخستین پیام‌ بازاریابی خود را برای یک مخاطب ارسال می‌کند، باید به‌گونه‌ای آن را طراحی کند که در یک نگاه خوانده شده و در عین حال برند مذکور را معرفی کند؛ در این مرحله استفاده از شعارهای تبلیغاتی برند و همچنین نمایش لوگوی آن می‌تواند در شناسایی و خوانده‌شدن پیام تأثیرگذار باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.