محصولات شکست‌ خورده اپل

0

محصولات شکست‌ خورده اپل شاید یکی از عجیبب ترین عبارت هایی باشد که بتوانیم با آن روبرو شویم. اما سال‌ها پیش از آنکه آیفون یا حتی آیپاد متولد شوند، پیش از آنکه اپل در رده ثروتمندترین کمپانی جهان جا خوش کند و قبل از آنکه جهان نام استیو جابز به گوشش خورده باشد، این شرکت نفس می‌کشید، اما هنوز قدرت یکه‌تاز عرصه تکنولوژی دنیا نشده بود و شاید به همین خاطر است که کمتر کسی از نقطه ضعف‌ها و محصولات ناکام اپل در آن دوران یاد می‌کند.

اما اپل هم مثل بسیاری از برندهای بزرگی که امروز آنها را بی‌رقیب می‌دانیم، محصولاتی به بازار روانه کرده که مخاطبان روی خوشی به آنها نشان نداده‌اند. شاید کمتر کسی نام کامپیوتر دستی کوچک نیوتون و دستگاه گیم پیپین به گوشش خورده باشد، اما این دو، همان محصولاتی هستند که نامشان از نقاط ضعف رزومه فناورانه اپل است.

آلن یوگاسینگام، محقق و منتقد عرصه فناوری است که از این دو محصول به عنوان دو خروجی افول‌انگیز برای اپل یاد می‌کند و باور دارد تنها چیزی که باعث شده این خروجی‌ها چندان در ذهن مشتریان وفادار آیفون‌ها باقی نماند، آن است که ظهور آنها به دوران پیش از اوج اپل بازمی‌گردد.

نیوتون و پیپین

نیوتون و پیپین هر کدام کمتر از یک سال در ویترین‌های فروشگاه اپل عمر کردند و فروش آنها بسیار کمتر از چیزی بود که انتظار می‌رفت. این دو محصول که نتیجه سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ هستند، هر کدام ۷۰۰ و ۶۰۰ دلار قیمت داشتند، اما کیفیت نیوتون به عنوان یک کامپیوتر دستی در شناخت دست‌خط افراد آنقدر ضعیف بود که کارتون کمدی «خانواده سیمسون‌ها» یک قسمت از برنامه خود را به مسخره‌کردن این محصول اختصاص داد.

اپل نیوتون
اپل نیوتون

آلن یوگاسینگام در وب‌سایت بیزينس اینسایدر درباره این شکست اپل می‌نویسد: «از نگاه محققان بازاریابی این دو محصول محکوم به شکست بودند. درست است که اپل آنها را به‌مثابه نسخه‌های دم‌دستی و نمایشی برای کامپیوترهای شخصی که در آینده به بازار داد، طراحی کرده بود‌ اما شرکتی با آن عظمت این را در نظر نگرفته بود که کاربران وقتی آنها را خریداری می‌کنند توقع محصولی باکیفیت و مشابه نمونه‌های اصلی و پی‌سی‌های واقعی از آنها دارند.

همین شد که نیوتون و پیپین به سرعت از بازار آمریکا بیرون رانده شدند و تبدیل به محصولاتی دم‌دستی در بازار چین و ژاپن شدند». البته مشتریان این دو محصول کاملا با هم متفاوت بودند.

پیپین حاصل تلاش مهندسان شرکت اپل برای ساختن یک کنسول بازی کامپیوتری ساده در سال ۱۹۹۵ بود، اما بچه‌های آمریکایی حتی آن زمان هم از کنسول‌های بازی کره‌ای و ژاپنی استفاده می‌کردند و محصول چند اینچی اپل با قابلیت‌های محدود جایی برای راه پیدا کردن به دل‌های نوجوانان آمریکایی نداشت.

کنسول ابتدایی که پیپین بر پایه آن سوار شده بود، یک پردازنده قدیمی شرکت موتورولا بود که همان زمان سه سال از عمرش می‌گذشت و با اینکه در آن روزگار تکنولوژی بازی‌های کامپیوتری آنچنان فراگیر نبود هم نتوانست با محصولات مشابه و بازار محدود خود رقابت کند.

البته پیپین یکی از معدود کنسول‌های بازی بود که امکان اتصال به اینترنت و فرستادن پیام به هم‌بازیان خارجی را داشت، اما سرعت فرستادن پیغام‌های اینترنتی هم در آن آنچنان پایین بود که برای مثال ۱۰ دقیقه طول می‌کشید تا پیام بازیکن آمریکایی به بازیکن ژاپنی برسد و به همین خاطر یگانه مزیت این محصول هم تبدیل به نقطه ضعفی برایش می‌شد.

تجربه این دو محصول که در راس ناکامی‌های اپل جای دارند، حکایت از آن دارند که برندی چون اپل که تصور عموم مشتریانش از آن‌ موفقیت روزافزونش بوده‌ هم طعم شکست محصولات فناورانه‌اش در بازار را چشیده است.

از سوی دیگر این تجربه‌ها می‌گویند اپل درس عبرت بزرگی از ناکامی‌هایش گرفته است، محصولات بعدی آن از جمله آیپاد و آیفون چنان با دقت به بازار تکنولوژی تزریق شدند که علی‌رغم انتقادات ریز و درشتی که به آنها وارد بود، شرکت تحت هیچ شرایطی یک قدم هم از ایده‌‌هایش درباب این محصولات کوتاه نیامد و فروش آنها هیچ لحظه‌ای در بازار با افول همراه نشد.

تلوزیون مکینتاش

سال ها پیش از تلویزیون مشهور اپل، در سال ۱۹۹۳، دستگاهی به بازار داد. این دستگاه ترکیبی از تلویزیون و کامپیوتر بود؛ اما مشکل بزرگی وجود داشت: تنها یکی از این دو در دسترس بود. این دستگاه شامل یک مانیتور ۱۴ اینچی بود که می توان با آن تلویزیون تماشا کرد یا به عنوان رایانه استفاده کرد. اما نه هر دو به طور همزمان. نکته دیگر، قیمت ۲۴۹۵ دلاری آن بود که قیمت گزافی بود.

تلویزیون مکینتاش
تلویزیون مکینتاش

اپل مپ

پس از آکه گوگل، سرویس مپ خود را ارائه داد، اپل هم تلاش کرد با محصول مپ به جنگ آن برود و در دستگاه های آیفون، نقشه اپل را راه بیاندازد. تلاشی که به شدت شکست خورد و این بار، در آیفون ها هم نقشه گوگل کارایی داشت. تصاویر اپل مپ بسیار تحریف شده بوده و جهت های اشتباه داشت. محصول نهایی نیز آنقدر بدقواره و وحشتناک بود که تیم کوک، مدیر عامل اپل مجبور شد برای ساخت چنین محصولی عذرخواهی کند. البته اپل این محصول را متوقف نکرد و نسخه جدیدتری را عرضه کرد که بسیار بهتر بود.

اپل مپ
اپل مپ
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.