محبوبیت بهتر است یا ابهت؟

0

این سوال وجود دارد که آیا بهتر است شما را دوست داشته باشند یا از شما بترسند؟ هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. محققان دریافته‌اند که وقتی رهبر یا رئیس عصبانی به نظر می‌رسد، کارمندان احساس می‌کنند که او قدرتمندتر است. رئیسی که ناراحت به نظر برسد، از نظر کارمندان ضعیف‌تر بوده اما قدرت شخصی بیشتری دارد. حال کدام بهتر است؟

پاسخ آن است که تعادل بین ترس و دوست داشتن بهترین راهکار برای اداره یک کسب‌و‌کار است.

  •  وقتی از رئیس بترسند‌

کارمندان به قدرت رئیسی که عصبانی به نظر می‌رسد، احترام می‌گذارند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا آنها را خوشحال کنند چرا که از تنبیه‌شدن توسط رئیس می‌ترسند. این نوع ترس می‌تواند کارمند را تشویق کند تا قوانین را رعایت کرده و عملکرد خوبی داشته باشد اما رابطه بین کارمند و رئیس را خراب می‌کند.

در حالی‌که این کارمندان معتقد هستند که رئیس آنها قدرت انضباطی قوی دارد اما می‌گویند از قدرت مرجعیت کمی برخوردار است. قدرت مرجعیت به توانایی رئیس در تاثیرگذاری روی کارمندان گفته می‌شود که با همدلی با آنها به وجود می‌آید. برای ایجاد اعتماد و تعهد در بین کارمندان به این قدرت نیاز است. رئیسی که همیشه دستور می‌دهد نمی‌تواند مورد اعتماد کارمندان باشد.

  •  وقتی رئیس را دوست دارند

معمولا اینگونه رؤسا روی ارتباط متقابل با کارمندان و اهمیت دادن به آنها تمرکز می‌کنند. در این نوع رابطه، کارمندان با رئیسی که ناراحت به نظر می‌رسد، بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند زیرا هر دو احساس مشترک دارند و آسیب‌پذیر هستند. این رؤسا قدرت تنبیه‌کردن و اقتدار زیادی نزد کارمندان ندارند اما قدرت شخصی آنها بالاست.

با اینکه کارمندان ارتباط عاطفی خوبی با رئیس خود دارند، اما این بدان معنا نیست که سبک ریاست آنها کارآمد باشد. آنها قدرت زیادی ندارند و کارمندان به آنها گوش نمی‌دهند و قدرت آنها را به رسمیت نمی‌شناسند. در نتیجه کارمندان قوانین را نادیده می‌گیرند و هر کاری که می‌خواهند، انجام می‌دهند.

  •  وقتی تعادل برقرار است

در واقع رئیس یک کسب‌و‌کار باید به دنبال ایجاد تعادل بین این دو باشد. به این صورت که رئیس به نگرانی‌های کارمندان خود اهمیت دهد و سعی کند رابطه خوبی با کارمندان داشته باشد. اما از سوی دیگر باید در مواقع ضروری قدرت و اقتدار خود را نیز نشان دهد.

برای این کار رئیس یک کسب‌و‌کار باید شرایط را تجزیه و تحلیل کند و کارمندان خود را بشناسد تا بتواند در زمان مناسب اقدام مناسب داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.