مجازات کارمندان به جرم مرخصی زیاد

0

شرکت آمازون مدت‌هاست که به داشتن «شرایط کاری غیرقابل تحمل» متهم است. به‌خصوص در مورد مجازات کارمندانی که از مرخصی‌های با حقوق خود زیاد استفاده می‌کنند. این اتفاق در انبارهای آمازون در اسکاتلند  به‌کرات رخ داده است. طبق بازرسی‌های انجام گرفته توسط  روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز، یک امتیاز منفی برای کارمند در این شرایط در نظر گرفته می‌شود. اگر کارمندی بیش از یک امتیاز منفی دریافت کند، باید در جلسات متوالی مشاوره شرکت کند و اگر این امتیاز به ۴ الی ۶ برسد باعث اخراج‌شدن آن فرد خواهد شد.

به‌عنوان نمونه، یک کارمند خانم که به دلیل عفونت کلیوی سه روز در بیمارستان بستری بود، به دریافت دو امتیاز منفی محکوم شد، البته با قبول گواهی از بیمارستان این امتیاز منفی به یک کاهش یافت. عقیده مایکل نیومن، وکیل حقوقی در این موضوع بدین صورت است: «این امری قانونی است که کمپانی‌ها چنین سیاست‌هایی اتخاذ کنند. قوانین غیبت و مرخصی یقینا سختگیرانه‌تر خواهند شد و آمازون نیز از این قاعده‌مستثنی نیست. اما نکته قابل‌توجه درک تفاوت میان مرخصی و دوره‌ای غایب بودن است.» او همچنین افزود: «سیاست‌های بسیاری از شرکت‌ها هم بررسی مدت مرخصی و هم بررسی تعداد دفعات مرخصی‌هاست.» جینت ویلر، یکی از سهامداران شرکت بیرکتس بر این عقیده است که اکثر کارفرمایان بیشتر روی مسائلی از قبیل نحوه ارائه خدمات، میزان خلاقیت و سوددهی کارمندان تمرکز دارند. این در حالی است که آنها باید علاقه و نشاط زیادی برای انگیزه دادن به کارمندان از خود نشان دهند. بیشتر صاحبان سرمایه تمایل دارند که مرخصی ناشی از بیماری کارمندان را به کمترین میزان ممکن کاهش دهند. بیماری کارکنان برای هر کمپانی یک عامل مخرب محسوب می‌شود که میزان عملکرد و بازدهی را پایین می‌آورد. علاوه بر این بعضی از شرکت‌ها برای تشویق کارمندان و جلوگیری از این کار، پاداش حضور در شرکت را در راستای کار خود قرار می‌دهند.» براساس بررسی‌های ساندی‌تایمز، درصد زیادی از کارمندان از نبود سرویس‌بهداشتی مناسب و اوقات استراحت رنج می‌برند. آنها باید مقدار زیادی پیاده‌روی کنند و به اجبار ساعاتی را به‌عنوان اضافه‌کاری در خدمت شرکت باشند.

این روزنامه در گزارشی اعلام کرده  برخی از کارمندان آمازون در مجاورت انبار این شرکت سکنی گزیده‌اند چراکه هزینه‌های حمل‌ونقل برای آنان طاقت‌فرساست. سخنگوی شرکت آمازون طی مصاحبه‌ای با روزنامه ساندی‌تایمز اعلام کرده آمازون یک «محیط کار ایمن و مثبت با حقوق و مزایای مناسب از همان اولین روز کاری» برای کارمندان خود فراهم کرده است. آمازون دستمزدی برابر با ۷.۳۵پوند در هر ساعت برای اولین روز کاری به کارمندان خود پرداخت می‌کند که این رقم از حقوق در نظر گرفته شده اداره ملی کار بسیار بیشتر است. این نخستین‌بار نیست که آمازون متهم به داشتن محیط کار ضعیف و نامناسب می‌شود. سازمان تجارت جی‌ام‌بی (GMB) به‌تازگی اعلام کرده کارمندان آمازون به دلیل توقعات بالای این شرکت و شرایط نامساعد کار، بیمار شده‌اند. در این رابطه شرکت اسپرت دایرکت اخیرا محکوم به حکمی مشابه با آمازون شده است. این شرکت نیز به دلیل اخراج کارمندان پس از دریافت ۶ نمره منفی و همچنین پرداخت نکردن مبلغی حتی برابر با حقوق اداره ملی کار، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

همچنین شرکت اوبر  نیز زیر آتش انتقاد منتقدان قرار گرفته است. این شرکت که دارای نرم‌افزار مرتبط با حمل‌ونقل مسافر توسط رانندگان تاکسی است، متهم است که با رانندگانش رفتار مناسبی نداشته و بیش از حد از آنان کار می‌کشد. رانندگان برای برقراری یک زندگی بسیار ساده باید ۷۰ساعت در هفته کار کنند.

شهادت‌های اتخاذشده از ۸۳ راننده مبنی بر این است که آنها به ندرت به خانه خود می‌روند و دستمزدی بسیار پایین‌تر از میزان حقوق در نظر گرفته شده توسط اداره ملی کار دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.