مثل آمازون استخدام کنید

مثل آمازون استخدام کنید
سه سوال که مدیران کمپانی آمازون از متقاضیان کار در این شرکت می‌پرسند.
۱۴ تیر ۱۳۹۵ بدون دیدگاه تیم ورک مریم تجلی http://goo.gl/k0tnxN
کمپانی آمازون شیوه خرید مردم سراسر دنیا را دستخوش تغییر کرد. شیوه نوین خرید اینترنتی هیچ‌گاه به این اندازه گسترده و همه‌گیر نبوده است. آمازون زمانی وب‌سایت نسبتا کوچکی با اقلام محدود بود، اما چگونه این وب‌سایت کوچک به ابرقدرتی در خرده‌فروشی و همچنین فروش‌های کلان تبدیل شد؟

کمپانی آمازون شیوه خرید مردم سراسر دنیا را دستخوش تغییر کرد. شیوه نوین خرید اینترنتی هیچ‌گاه به این اندازه گسترده و همه‌گیر نبوده است. آمازون زمانی وب‌سایت نسبتا کوچکی با اقلام محدود بود، اما چگونه این وب‌سایت کوچک به ابرقدرتی در خرده‌فروشی و همچنین فروش‌های کلان تبدیل شد؟ شاید توضیح این موضوع کمی دشوار باشد اما تنها موردی که  جف بزوس، موسس این شرکت، بر آن تاکید می‌کند شیوه استخدام کارمندان در این شرکت است. درواقع در سال ۱۹۹۸ یعنی تنها چهار سال پس از تشکیل این شرکت بزوس در نامه‌ای به سایر سهامداران چنین نوشت: «در دنیایی به پویایی و گستردگی اینترنت به نتیجه رسیدن بدون به‌کارگیری افراد نخبه میسر نخواهد بود. یگانه دلیل موفقیت این شرکت در گرو تمرکز مدیران بر شیوه گزینش کارمندان بوده و خواهد بود.» از آن پس بزوس مدیران استخدام را تشویق به جذب افراد بر اساس سه معیار اساسی کرد. از نگاه وی، دلیل پیشرفت چشمگیر شرکت آمازون این سه سوال اساسی است.

آیا این شخص می‌تواند برای سایر کارمندان الگو باشد؟
نخستین معیار بزوس برای انتخاب کارمندان الگو است. او از مدیران استخدام خود خواست افرادی را برای تیم برگزینند که بتوانند برای سایر افراد گروه در مواردی الگو باشند. او همچنین با تعمیم این موضوع گفت الگو به این معناست که فردی که وارد گروه شما می‌شود بایستی ویژگی‌هایی داشته باشد که از طرف سایر اعضای تیم به‌عنوان الگو برگزیده شود. از نگاه بزوس این معیار به‌تنهایی استاندارد استخدام اشخاص را به میزان زیادی ارتقا می‌دهد.

آیا این فرد میانگین اثربخشی گروه را افزایش می‌دهد؟
هدف از استخدام نیروی تازه، پیشرفت و توسعه شرکت است. بزوس می‌گوید بایستی به‌جای رکود و بی‌علاقگی که معمولا در حین توسعه کسب‌وکار حاصل می‌شود، با استخدام نیروی تازه با پیشرفت و گسترش این آنتروپی و زوال مبارزه کرد. یا با کلمات خود او: «پیشرفت بایستی به صورت مداوم و پیوسته ادامه داشته باشد. من از افرادم می‌خواهم تا شرکت را در پنج سال آینده تصور کنند. در این نقطه هریک از ما باید به اطراف خود بنگریم و بگوییم: حالا استانداردها در سطح مناسبی قرار گرفته است. به نظر من این یکی از بهترین نقاط قوت ماست.»

در چه شرایطی این فرد تبدیل به ستاره می‌شود؟
آخرین معیار بزوس برای استخدام یک فرد، وجود استعداد و یا علاقه متمایز در شخص است که موجب کمک به فرهنگ شرکت و ایجاد محیطی تازه و جذاب برای کار می‌شود. به گفته او لزومی ندارد این ویژگی متمایز مربوط به کار در شرکت باشد. او مثالی می‌زند از یک متقاضی با علاقه‌ به رقابت‌های «Bee»، در این رقابت از فرد خواسته می‌شود مجموعه‌ای از کلمات دشوار برای تلفظ را با سرعت زیاد و چندین مرتبه ادا کند. در بین افراد با علاقه‌مندی‌های متمایز تنها تعداد معدودی در نظر بزوس جالب به نظر می‌آیند. نزدیک به دو دهه است که بزوس راجع به اهدافش از استخدام نیروی تازه گفته و نوشته است. با پیشرفت‌های اخیر این فروشگاه اینترنتی به نظر می‌رسد معیارهای او بسیار قابل‌ملاحظه و شایسته توجه است. بنابراین اگر شما نیز میل به پیشرفت را برای شرکت خود احساس می‌کنید در وهله نخست به شناسایی فرهنگ شرکت و ایده‌آل‌های خود بپردازید و از این طریق در جهت پیشرفت فرهنگ شرکت گام بردارید. نتیجه این اندیشه را در شیوه استخدام نیروی کار برای شرکت تزریق کنید. پس از آن این روند را با انتخاب مدیران استخدام شایسته پیش ببرید و سعی کنید معیارهای انتخاب افراد را ارتقا دهید. البته همه معیارهای کمپانی آمازون برای شما معیارهای مناسبی نخواهد بود، با این حال این سه معیار بزوس به نظر قابل بازبینی و تامل هستند.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎