متقاضیان استخدام را سوال‌پیچ کنید

0

پیش از مصاحبه با فرد متقاضی شغل که با توانمندی و دانش بالقوه قابل قبولی برای مصاحبه حاضر شده است، فرد مصاحبه‌گر بایستی برای برنامه‌ریزی و طرح پرسش‌های مناسب مقداری زمان صرف کند. سوالات مصاحبه بایستی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. برای مصاحبه‌کننده خوب طرح سوالاتی که به انتخاب فرد مناسب می‌انجامد امری است ضروری؛ سوالاتی که برخلاف سوالات کلیشه‌ای مانند وضعیت تاهل، سن، نقاط ضعف، بارداری و یا عدم آن، بیانگر نقاط قوت و ضعف فرد متقاضی باشند.

 سوالات خوب، سوالات بد

سوالات کوتاه‌پاسخ، یعنی سوالاتی که پاسخ آن‌ها تنها با بله و خیر به پایان می‌رسد، سوالات خوبی نیستند. در عوض سوالاتی که رشته کلام را به دست متقاضی می‌دهد و اجازه پیشروی در زمینه‌های دیگر را به فرد می‌دهد سوالات مناسبی به حساب می‌آیند.

 شروع یک مصاحبه

بهترین راه برای شروع مصاحبه پرسیدن سوالاتی جامع است. سوالاتی که به بیان شخصیت و هویت فرد منجر می‌شود. این‌گونه سوالات مانند جرقه عمل می‌کنند. با پرسیدن آن‌ها، فرد بدون توقف تا ساعت‌ها قادر خواهد بود برای شما سخن بگوید. مانند:

  •  سرگرمی مورد علاقه شما چیست؟
  •  خودت را معرفی کن، از خودت بگو.

پاسخ مناسب به این‌گونه سوالات توانایی‌ها، دستاوردها و تجارب فرد را برای شما آشکار خواهد کرد.

 فعالیت‌های گروهی

بسیاری از مشاغل نیازمند افرادی هستند که پیش از شروع به کار تجربه کافی در زمینه فعالیت گروهی را داشته باشند. به جای پرسیدن سوالی کلیشه‌ای مانند «به کار گروهی تمایل دارید؟» که بدون شک به جواب «بله» منجر می‌شود، از فرد متقاضی بخواهید از تجربه خود در یک کار گروهی که به موفقیت منجرشده برای شما بگوید.

 توانایی حل مشکلات

تضاد و ناسازگاری بخشی از زندگی شغلی و غیرشغلی ما را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان کارفرما و مدیر، شما بایستی مطمئن شوید که فرد متقاضی می‌تواند از پس ناسازگاری‌ها و ناملایماتی که بین کارمندان در محل کار رخ می‌دهد برآید. پس با طرح یک مشکل فرضی از فرد متقاضی بخواهید آن را حل کند یا اینکه از او بخواهید از تجربه بروز مشکل با یک همکار و راه‌حل آن برای شما بگوید.

 مسیر شغلی

سوال مناسب دیگری که توانمندی یک فرد را مشخص می‌کند این است که «از بزرگ‌ترین موفقیت خود بگویید». همچنین با پرسیدن سوالاتی از قبیل «درگذشته چه کاری را بهتر می‌توانستید انجام دهید؟» می‌توانید دریابید که متقاضی با چشیدن طعم شکست مقطعی تجربه کافی را برای آینده‌ای بهتر فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.