لنوو افسانه تازه!

0

نام این برند برگرفته از دو‌ واژه‌ای است که در زبان چینی به معنای تداعی خلاقیت و نوآوری و در تعابیر دیگر همکاری مشترک از آن یاد می‌شود، اما به واقع ترکیبی از دو کلمه legend و new است که معنای «افسانه تازه» می‌دهد. برند لنوو این نام را از سال ۲۰۰۳ برای خود انتخاب کرد و برای برندسازی مجدد و شناساندن نام Lenovo  به مردم دنیا حدود ۳۲میلیون دلار هزینه کرد. هرچند قدمت این شرکت به دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که در جریان اصلاحات اقتصادی در کشور چین، دولت لیو چوانزی را استخدام کرد تا کامپیوترهای وارد شده به کشور را در بازار توزیع کند. در سال ۱۹۸۴ او اقدام به راه‌اندازی شرکتی کرد که امروزه تحت عنوان لنوو شناخته می‌شود؛ شرکتی که با ۱۰ نفر کارمند آغاز به کرد و بودجه‌ای که در ابتدا برای ‌آن در نظر گرفته شده بود، حدود ۲۰۰ هزار یوآن بود. با کمک بودجه و وام‌های دولتی این شرکت چینی به تدریج گسترش پیدا کرد، تا امروز که یکی از برترین برندهای فعال در حوزه تکنولوژی در جهان است.

  •  هزینه‌های تغییر نام یک برند

اگر قرار بر مرور فعالیت‌های تولیدی لنوو باشد، می‌توان گفت طی ۲۰ سال اول حیاتش، این برند در دنیا تحت نام legend  در بازار فعالیت می‌کرد و بیشتر کارش در بازار داخلی چین بود. در سال ۲۰۰۲ میلادی، یانگ یوانکینگ، مدیر عامل شرکت، تصمیم گرفت استفاده از نام برند legend  را ممنوع کند تا بتواند دامنه کاری‌اش را در خارج از مرزهای کشور چین هم گسترش دهد. در این زمان بود که نام لنوو پیشنهاد شد و یوانکینگ با استفاده از رسانه‌های جمعی داخلی و خارجی و نصب پوسترهای تبلیغاتی در خیابان‌های چین این نام را به مردم معرفی کرد. 

در این دوران شرکت لنوو بالغ بر ۱۸ میلیون یوآن برای تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی که به معرفی این نام تازه اختصاص داشت، هزینه کرد. این تبلیغات هر روز و برای مدت هشت‌هفته در تلویزیون پخش می‌شد و بیلبوردهای تبلیغاتی هم بیش از سه‌ماه در خیابان‌های پکن به چشم می‌خوردند. تا پایان سال ۲۰۰۳ لنوو بیش از ۲۰۰ میلیون یوآن را صرف تغییر نام و معرفی برند جوانش به مصرف‌کنندگان کرد. این اولین پله برای موفقیت برند لنوو در بازار جهانی بود و بعد از این بود که دفتری در کشور آمریکا راه‌اندازی شد و به این ترتیب لنوو به خارج از مرزهای چین هم صادر شد.

  •  سهم تبلیغاتی یک برند برای جهان در حال توسعه

در سال ۲۰۰۹ لنوو اولین شرکت کامپیوتری بود که کشورهای دنیا را به دو دسته بازارهای در حال گذار از قبیل چین و هند و برزیل و بازارهای اشباع‌شده از قبیل آمریکا و ژاپن و اروپا تقسیم کرد. بعد از این تقسیم‌بندی لنوو استراتژی‌های متفاوتی را برای هر یک از بازارهای هدفش تعریف کرد و با در پیش گرفتن همان استراتژی خاص توانست سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۱۲ این برند چینی تلاش زیادی کرد تا سهم بازارش را در کشورهای در حال توسعه افزایش دهد و در جهت تحقق این هدف بودجه بیشتری را برای تبلیغات و توسعه بازار هدف این کشورها اختصاص داد. با وجود اینکه در مورد میزان هزینه این شرکت در بخش تبلیغات در دوره‌های زمانی مختلف اطلاعاتی در دست نیست، ولی مدیر اجرایی لنوو درباره هزینه تبلیغات شرکت در همین سال می‌گوید که مبلغی حدود ۲۴۸میلیون دلار برای بازاریابی برند در سال ۲۰۱۲ هزینه شده که نهایتا این هزینه‌ها توانست سهم لنوو از بازار تکنولوژی جهانی را ۲۶ درصد توسعه دهد و درآمد فروش محصولات این برند در کشورهای در حال توسعه ۶.۹ درصد افزایش پیدا کند. 

  •  بهترین مدیرعامل جهان

عنوان بهترین مدیرعامل جهان، لقبی است که نشریه بارونز در سال ۲۰۱۳ به یانگ یوانکینگ مدیرعامل و مدیر اجرایی شرکت لنوو می‌دهد. از جمله موفقیت‌های او در دوره ریاستش در لنوو را می‌توان تبدیل‌کردن این برند به پرفروش‌ترین برند کامپیوترهای شخصی چینی از سال ۱۹۹۷ میلادی تاکنون دانست. در سال ۲۰۰۱ هم بیزینس‌ویک او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ستارگان آسیایی معرفی کرد که تحول بزرگی در عرصه صنعتی و اقتصادی شرکت لنوو ایجاد کرده است. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مدیرعامل، روحیه او در حمایت از کارکنان لنوو است. در سال ۲۰۱۲ او به پاس تلاش‌های پیگیر در جهت رشد درآمد و سودآوری شرکت ۳میلیون دلار پاداش دریافت کرد که آن را بین ۱۰ هزار کارگر شرکت تقسیم کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.