لباس‌گردی آسان در بوتیک

1

مهرشاد موسی‌خانی، بنیان‌گذار ۲۴ ساله بوتیک است. او که کارشناسی نرم‌افزار دارد، سیستمی با عنوان جست‌وجوگر لباس به منظور خرید آسان در این حوزه،  راه انداخته است. با اینکه تیم بوتیک مدعی است آنها هیچ‌گونه آشنایی‌ای با سیستم راه‌اندازی یک استارتاپ نداشته‌اند، اما توانسته‌اند تا همین حالا بوتیک را به بیش از دو هزار فروشگاه در سطح تهران بشناسانند. تقریباً حدود چهار ماهی می‌شود که از راه‌اندازی اپلیکیشن اندروید آنها می‌گذرد و تا همین حالا توانسته‌اند ۴۵۰۰۰ نصب داشته باشند. آنها موفقیت و پیشبرد مراحل اولیه استارتاپ خود را در صمیمیت بین اعضا و استفاده از مهارت کارگروهی می‌دانند. با مهرشاد موسی‌خانی، بنیان‌گذار و مدیر پروژه بوتیک در «شنبه» این هفته گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

 

  •  از اینجا شروع کنیم که بوتیک چیست و چه کاری انجام می‌دهد و چرا نامش را بوتیک گذاشتید؟

سامانه بوتیک، یک سامانه جست‌وجوگر لباس است که از محصولات و فروشگاه‌های آنلاین برای شما پوشاک فراهم می‌کند. از بوتیک می‌توانید هرگونه پوشاک اعم از مردانه و زنانه، بچگانه، کیف و کفش را تهیه کنید. بوتیک این امکان را برای شما از ۵۰۰ فروشگاه لباس در سطح تهران به عنوان Market Research فراهم می‌کند. ما روزانه دو هزار بازدید از وب‌سایت‌مان (botick.com) داریم. در واقع بوتیک یک پاساژ اینترنتی پوشاک است و ما اسم آن را به این دلیل انتخاب کردیم که وقتی مخاطبان آن را می‌شنوند برایشان نام بوتیک یادآور مفهوم لباس است. سایت را از تیرماه ۹۴ راه‌اندازی کردیم و اپلیکیشن ما از اول خرداد ۹۵ لانچ شد.

  •  ایده بوتیک از کجا آمد و از چه زمانی متولد شد؟ آیا در این راه الگوی خارجی داشتید؟

در واقع می‌توانم بگویم برای تاسیس بوتیک الگوی خارجی نداشتیم اما کار ما مشابه یک استارتاپ آمریکایی به نام Lyst است ولی بوتیک تکمیل‌کننده Lyst است. ایده بوتیک از اسفندماه ۹۳ متولد شد.

  •  فروشگاه‌ها و کاربران می‌توانند به بوتیک اعتماد کنند؟

با توجه به اینکه ۹۰ درصد فروشگاه‌ها از طریق سیستم Cash on Delivery با بوتیک همکاری می‌کنند، این مزیت وجود دارد، هم اعتماد فروشندگان و هم خریداران را جلب کنیم. چرا که بوتیک دخالت مستقیمی در پرداخت و دریافت  ندارد.

  •  چه نیازی به تاسیس چنین استارتاپی در ایران می‌بینید؟ مخاطبان داخلی خود را چطور جذب می‌کنید؟

ما با فضایی که در بوتیک در اختیار فروشندگان قرار داده‌ایم این امکان را برای دیده شدن آنها فراهم می‌کنیم. به نظرم استارتاپ‌ها در ایران در وهله اول باید از نقطه A یک ارزش را به نقطه B منتقل کند و برادر جواب این سوال که می‌گویید مخاطبان داخلی خود را چطور جذب می‌کنید باید بگویم ما از لحاظ بهینه‌‌سازی سایت (SEO) با UX Design یک تجربه‌ خوب به کاربر می‌دهیم و علاوه بر این با ارائه‌ اپلیکیشن اندروید بوتیک و با ایمیل مارکتینگ به خوبی می‌توانیم مخاطبان خود را جذب کنیم.

  •  سرمایه اولیه‌تان را از کجا آوردید و چطور کار خود را شروع کردید؟

باید بگویم بوتیک با یک سرمایه‌ شخصی سه‌نفره که بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود، شروع شد که آن‌ را صرف مارکتینگ و Operation کردیم و پس از آن وقتی وارد مرحله بعدی شدیم شتاب‌دهنده‌ آواتک ما را همراهی کرد.

  •  لطفاً تمام خدماتی را که بوتیک ارائه می‌دهد، به صورت تیتروار ذکر کنید.

انتخاب لباس، بازدید از جدیدترین مدها و لباس‌ها، آگاهی از تخفیفات فروشگاه‌ها، مشاهده لباس و امکان انتخاب نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها یا مکان‌ها.

  •  اجازه دهید یک دور با هم مرور کنیم؛کاربران چطور می‌توانند از خدمات شما استفاده کنند؟

ابتدا باید به botick.com بروند و پس از انتخاب دسته‌بندی فیلتر سِرچ را انجام دهند و همان‌طور که از قبل اشاره شد ۹۰ درصد محصولات ما تا به حال به صورت پرداخت در محل بوده است؛ یعنی به این نحو که می‌توانید با سفارش و انتخاب پوشاک مورد دلخواه‌تان پس از دریافت محصول و پسندیدن آن، وجه مورد نظر را پرداخت کنید.

  •  تیم بوتیک شامل چند نفر و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی است؟

تیم ما شامل سه نفر کوفاندر؛ نیما ساعدی طراح وب و مدیر محتوا، سامان احمدی CTO و برنامه‌نویس و من؛ مهرشاد موسی‌خانی CEO و Business Developer است، و ساناز گرجی پشتیبان مشتریان و سجاد گرشاسبی برنامه‌نویس اندروید هستند. در کل ما یک تیم پنج‌نفره هستیم.

  •  با چه مشکلاتی در این راه مواجه بوده‌اید؟

بزرگ‌ترین مشکل ما تعداد کم فروشگاه‌ها و محصولات بود که آن را توسط خود فروشندگان و با تبلیغات در بین آنها سعی کردیم برطرف کنیم. خود محصولات فروشگاه‌ها نیز به تدریج در بوتیک گسترده‌تر شدند و در حال حاضر ۳۰ هزار محصول در بوتیک داریم. برای مثال تبلیغات‌مان را در فروشگاه‌ها با پخش برچسب بوتیک شروع کردیم. می‌توان گفت با UX Design خوب خودمان هم می‌توانیم فروشنده باشیم.

  •  برای آینده‌ بوتیک چه برنامه‌هایی دارید؟

ما در نظر داریم و در این راه تلاش می‌کنیم که در آینده‌ای نه‌چندان دور هرکسی بخواهد نام لباس را بیاورد عنوان بوتیک در ذهنش تداعی شود و از آنجا که پوشاک و خوراک و مسکن نیازهای ابتدایی مردم هستند، و لباس چیزی است که آدمی مدام با آن درگیر است می‌کنیم که کسب‌وکار بوتیک می‌تواند کمتر از پنج سال پیشرفت رو به رشدی را تجربه کند و امیدواریم تا آن زمان به همان جایی برسد که وقتی نام لباس را می‌آوریم، نام بوتیک در ذهن‌مان تداعی شود.

  •  در ابتدا اشاره کردید که با راه‌اندازی سیستم استارتاپ آشنایی چندانی نداشتید و بوتیک اولین تجربه‌ شما در این راه بوده است. چطور وقتی با این سیستم آشنا نبودید توانستید بوتیک را تاکنون سر پا نگه دارید؟

دو چیز به ما در این راه، هرچند با این مسیر آشنا نبودیم، کمک کرد؛ اول از همه داشتن پشتکار و دوم داشتن مهارت کار گروهی. می‌توانم بگویم این مورد آخر تقریباً تاکنون مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بوتیک بوده است.

  •  با توجه به اینکه توانسته‌اید موسس یک استارتاپ با ایده‌ای جدید باشید، برای جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا هستند چه توصیه یا توصیه‌هایی دارید؟

اولین توصیه‌ای که برای آنها دارم این است که ابتدا باید بروند با مخاطبان و مردم صحبت کنند چون باید با ساختارهایی که می‌خواهند در این راه بسازند آشنا شوند و این نیازمند آن است که با مردم و بازار هدف‌شان آشنا شوند. دومین توصیه‌ اینکه همان‌طور که اشاره شد تیم مهم است و بدون داشتن یک تیم خوب هر چقدر هم ایده خلاق و ایده‌آلی داشته باشند نمی‌توانند پیشرفت چندانی کنند مگر با داشتن یک تیم خوب و حرفه‌ای که بتواند اثرگذارتر عمل کند.

  •  حرف آخر: در این راه قدردان چه کسانی یا چه سازمان‌هایی بوده‌اید؟

از محسن ملایری که در رشد بیزینس ما اثرگذار و مربی خوبی برای ما در این راه بوده قدردانیم  همین‌طور از ناصر غانم‌زاده که هم به ما لطف داشته و هم راهنمای بسیار خوبی برای تیم بوتیک بود.

۱ دیدگاه
  1. ماسیا می‌گوید

    سایتشون اصلا جالب نیست و تبلیغات کاذب هست چون ما فعالیت می کردیم هزینه هم کردیم اما به یکباره پلنی که خرید کردیم تغییر نام داد و درخواست پول بیش تر کردند ! اپلیکیشن هم گفتند بریزید ما ریخیتم گوشیمون ویروسی شد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.