لباسی که معلولان را به حرکت درمی‌آورد!

0

بافندگی ماهیچه‌های مصنوعی می‌تواند به ایجاد اسکلت‌های خارجی نرم کمک ‌‌کند. افراد معلول می‌توانند این اسکلت نرم را زیر لباس خود بپوشند تا در راه رفتن به آنها کمک کند.

پردازش نساجی یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌های بشر است، اما در سال‌های اخیر توجه افراد دوباره به استفاده از آن برای ایجاد منسوجات «هوشمند» که می‌توانند هر کاری انجام دهند، از گرفتن نیرو از محیط گرفته تا کنترل سلامت فرد، جلب شده است.

در حال حاضر، محققان سوئدی فعال‌کننده‌هایی را – دستگاه‌هایی که انرژی را به حرکت تبدیل می‌کنند – از نخ سلولزی با روکش پلیمری که نسبت به الکتریسیته واکنش نشان می‌دهد، ایجاد کرده‌اند. سپس این الیاف با استفاده از ماشین‌های صنعتی استاندارد بافته می‌شوند تا فعال‌کننده‌های نساجی تولید کنند.

از اسکلت‌های خارجی می‌توان برای تقویت توانایی وزنه‌برداری انسان‌ها یا کمک به افراد معلول استفاده کرد، اما آنها به موتورهای برقی یا سیستم‌های بادی متکی‌اند که حجیم، پر سر و صدا و سنگین هستند. محققان می‌گویند رویکرد آنها می‌تواند یک روز به تولید انبوه اسکلت‌های خارجی نرم و بی‌صدا با استفاده از فناوری پردازش نساجی و نیز فعال‌کننده‌ها برای روبات‌های نرم منجر شود.

ادوین جاگر، استادیار در رشته فیزیک کاربردی در دانشگاه لینکوپینگ سوئد، می‌گوید: «آرزوی ما ساخت لباس‌هایی است که بتوانید زیر لباس خود بپوشید؛ اسکلت‌های خارجی و مخفی که به سالمندان کمک کنند‌ به افراد مجروح کمک کنند‌ و شاید یک روز باعث شوند افراد معلول دوباره راه بروند.»

این تیم تحقیقاتی با نخ سلولزی کار خود را آغاز کرد که سازگار با محیط زیست و تجدیدپذیر است. آن را به انواع مختلفی از منسوجات تبدیل کرد. سپس یک روکش پلیمری به نام پلی پیرول (PPy) با استفاده از یک فرآیند مشابه با نحوه رنگ کردن الیاف تجاری، روی این منسوجات کشیده شد. از PPy به طور گسترده برای ایجاد فعال‌کننده‌های نرم استفاده می‌شود زیرا وقتی ولتاژ پایین به آن اعمال شود، به دلیل یون‌ها و حلال‌هایی که در داخل و خارج از ماتریکس پلیمر حرکت می‌کنند، اندازه آن تغییر می‌کند. از آنجا که این ماده روی الیاف را می‌پوشاند، وقتی یک ولتاژ مثبت اعمال شود، منقبض شده و وقتی یک ولتاژ منفی اعمال شود، کشیده می‌شود.

در تحقیقات جدید محققان دریافته‌اند که بافت این الیاف موجب ایجاد یک فعال‌کننده شده است که نیروی زیادی تولید می‌کند، در حال گره زدن منجر به نیروی کمتر اما قابلیت کششی بیشتر می‌شود.

با تغییر شیوه پردازش و الگوهای بافت و گره، امکان دارد خصوصیت نیرو و فشار یک فعال‌کننده را تنظیم کرد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.