قلب اکوسیستم نوآوری چین را بشناسید

0

اکوسیستم نوآوری شنزن، با استعدادهای فوق‌العاده و توانایی رشد سریع و کم‌هزینه، طراحان و تولیدکنندگان جهانی را ترغیب می‌کند تا به‌سرعت لوازم الکترونیکی مشتریان جدید را به بازار عرضه کنند. در میان بازار جنوب چین، یک اکوسیستم نوآوری جدید در حال شکل گرفتن است. به لطف ترکیب بی‌نظیر استعدادهای مهندسی و کارآفرینی، آنجا به مکانی تبدیل شده که آینده فناوری را با سرعت فوق‌العاده‌ای رقم می‌زند. در حال حاضر در این بازار محصولاتی از شرکت‌ها، هواوی، ZTE  و تی‌سی‌ال که در شنزن واقع شده‌اند، وجود دارند. به‌علاوه مراکز تحقیق و توسعه برای برندهای فناوری غربی بزرگ نیز در این منطقه قرار دارند. اکوسیستم فناوری چین (CTE) با اینکه به شناخته‌شده‌ترین شهر این کشور یعنی شنزن نسبت داده می‌شود، اما این اکوسیستم چیزی بیشتر از یک شهر است. این اکوسیستم در سراسر حاشیه شهری از هنگ‌کنگ گرفته تا شنزن و دونگوان تا گوانگژو و فوشان گسترده است و شعبه‌های آن در هویژو، ژوهای و ماکائو نیز واقع شده است. این شهر مهم مرکزی که به کلان‌شهر «دلتای رودخانه مروارید» نیز شناخته شده است، صدها مایل وسعت دارد و بیش از ۸۰ میلیون نفر در آنجا زندگی می‌کنند. اما برای انجام کارهای مربوط به فناوری اطلاعات، شنزن مرکز اصلی محسوب می‌شود.

یکی از متخصصان در حوزه محاسبات می‌گوید: «چین می‌تواند طراحی پیشرفته انجام دهد. درست است که تعداد زیادی محصول ارزان‌قیمت با کیفیت‌های نه‌چندان خوب دارد، اما محصولات باکیفیت زیادی نیز هستند که به‌سرعت رو به بهتر شدن می‌روند. هر فردی که این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهد یا نادیده بگیرد، درواقع کوتاه‌فکر است.» نواکوویچ تجربه‌ای دست‌اول دارد. در طول سال‌ها، او به ساخت هر چیزی از تبلت‌های پیشرفته تا ایستگاه‌های کار و ابررایانه‌ها در منطقه کمک کرده است. او می‌گوید: «وقتی تشریفات اداری از مسیر برداشته شوند، سرعت اجرا به‌شدت افزایش می‌یابد.» CTE در حال حاضر پیشروان شناخته‌شده‌ای دارد.هواوی، ZTE  و فاکسکان تعدادی از آن‌ها هستند. مدت طولانی است که CTE مرکز طراحی برای صاحبان برندهای غربی بوده است، اما تقاضا برای تبلت در سراسر دنیا در حال حاضر یک محصول کاملا جدید از بازیکنان CTE را معرفی کرده است.

شرکت‌های خارج از محدوده مانند Xiaomi به‌سرعت در حال افزایش هستند. نواکوویچ پیش‌بینی می‌کند که بسیاری از برندهای قدرتمند جدید از چین ظهور خواهند کرد اعم از شرکت‌هایی از قبیل Changhong، Konka،Skyworth  و TCL. نام شرکت TCL در حال حاضر در تئاتر چینی هالیوود وجود دارد. با توجه به اینکه محصولات تبلت الان محصولات جدیدی هستند، و بسیاری از محصولات ارزشمند و مهم CTE در فضای چندین میلیارد دلاری عرضه می‌شوند، چرا فقط درباره این محصولات خبرهایی را می‌شنویم؟

نواکوویچ می‌گوید که با پشتیبانی شرکت‌های چندملیتی مانند اینتل و سایر شرکت‌ها، بازیکنان CTE در حال ظهور به سطحی از بلوغ و پختگی می‌رسند که به آن‌ها امکان می‌دهد وارد عرصه جهانی شوند. آن‌ها هرروز بیشتر از دیروز به این نکته توجه می‌کنند که پیشرفت چیزی ورای قیمت است، و مهم آن است که محصولاتی تولید شوند که بتوانند در سطح جهانی رقابت کنند. برخی از آن‌ها هنوز متوجه نشده‌اند که کیفیت حرف اول را می‌زند. ولی باید به‌زودی به این نکته برسند.

 شنزن، با جمعیتی حدود حداکثر ۱۷ میلیون نفر هنوز نوپاست و دوسوم از جمعیت آن را افراد زیر ۳۴ سال تشکیل می‌دهند. این جمعیت تحصیل‌کرده سعی می‌کند دید افراد نسبت به کلیشه «ساخت چین» را تغییر دهد. این نیروی کار نسبت به سایر مناطق ارزان به شمار نمی‌روند. یک مهندس در شنزن به اندازه یک مهندس در تایوان حقوق می‌گیرد. بعضی اوقات نیز حقوق آن‌ها بیشتر است. نواکوویچ می‌گوید: «اگر شما به ۶۰۰ مهندس ماهر برای انجام سریع یک پروژه نیاز دارید مشکلی نیست.» این ترکیب منحصربه‌فرد می‌تواند با یک اطلاعیه کوتاه محقق شود و به شرکت‌های تاسیس‌شده و استارتاپ‌ها کمک می‌کند با سرعت زیاد در کار خود نوآوری داشته باشند.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.