فیکس‌شو؛ کارواش بدون آب، آن‌هم در محل!

0

صف‌های طولانی کارواش در روزها و مناسبت‌های خاص یا حتی در ایام عادی سال از طرفی و مصرف بیش از اندازه آب ‌هنگام شست‌وشوی خودرو در دورانی که با کمبود آب مواجه هستیم از طرفی دیگر، ممکن است خیلی از دارندگان خودرو را از شست‌وشوی خودرو منصرف کند. اما اگر کارواشی باشد که در محل و بدون صف، خودرو را آن هم بدون استفاده از آب بشوید، به نظر ایده جذابی به نظر می‌رسد؛ کاری که سیامک خادمی به همراه امید حصاری در استارتاپشان به نشانی fixsho.com‌ کرده‌اند و یک کارواش سیار نانو راه‌انداخته‌اند. سیامک خادمی ۲۹ساله، متولد تهران و در رشته سینما تحصیل کرده ‌‌و در کنار آن دوره‌های آزاد برنامه‌نویسی را گذرانده است. او تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه برندسازی و تولید محتوا در رسانه فعالیت داشته و به صورت پروژه‌ای نیز دو نرم‌افزار را که یکی از این نرم‌افزارها یک کرالر به نام جاده خبر است، برنامه‌نویسی کرده ‌‌که نزدیک به ۲۵ هزار کاربر آن را نصب کرده‌اند و همچنان هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد «‌ایده فیکس‌شو از نیازی که برای خودم پیش آمده بود، به ذهنم رسید. اینکه به یک نفر نیروی متخصص احتیاج داشتیم که مشکلات برق منزل را برطرف کند، ولی به دلیل بد‌قولی او نتوانستیم مشکل را برطرف کنیم. از همین جا این ایده به ذهنم رسید که ‌اگر پلتفرمی وجود داشته باشد که افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند و براساس موقعیت مکانی که در آن قرار دارند برایشان نیروی متخصص مورد نیازشان ارسال شود، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. این ایده از سال ۹۴ در ذهنم شکل گرفت. در آن زمان هنوز سیستم مشابهی خدمات‌رسانی خود را آغاز نکرده بود. خرداد ۹۶ وارد دوره شتابدهی تریگ‌آپ فناپ شدیم و به‌تازگی دوره شتابدهی را به پایان رسانده‌ایم و قصد داریم به صورت مستقل کار را دنبال کنیم.»

  •  خدمات فیکس‌شو

فیکس‌شو در حال حاضر خدمات خود را ‌روی ارائه کارواش سیار نانو متمرکز کرده است. به این ترتیب که افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن فیکس‌شو خدمات کارواش در محل دریافت کنند. «‌ما سعی کردیم به‌تدریج خدمات را در فیکس‌شو اضافه کنیم و اولین خدمتی که ارائه دادیم، خدمت کارواش سیار نانو بود که در ارائه خدمات کارواش سیار نانو از آب استفاده نمی‌کنیم و خدمات کارواش را با استفاده از مواد نانو که فرمول ترکیبات آن را نیز خودمان بهینه‌سازی کرده‌ایم، استفاده می‌کنیم. خدمت دیگری که پس از آن اضافه کردیم، سرویس وسایل گرمایشی و سرمایشی در محل مشتری است که در حال حاضر در حال اعمال تغییراتی در نرم‌افزار هستیم که هر‌گونه ابهامی را از نظر قیمت و نظرات کارشناسی ‌برطرف کنیم. با تغییراتی که اعمال می‌کنیم زمانی که متخصص برای کارشناسی مشکلات فنی به محل اعزام می‌شود، تمام مشکلات احتمالی از قبل در اپلیکیشن تعریف شده ‌و متخصص با تیک‌زدن هر‌کدام از مشکلات فنی قیمت نهایی را مشخص می‌کند و این قیمت از طریق اپلیکیشن به مشتری نیز اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین سازوکاری خواهیم داشت که اگر به هر دلیلی مشتری پس از اعلام قیمت توسط متخصص تمایلی برای دریافت خدمت نداشت، هزینه ایاب و ذهاب متخصص از طرف ما پرداخت شود.» کاربر پس از ثبت‌نام می‌تواند از بین خدماتی که ارائه می‌شود، خدمت موردنظر خود را انتخاب کند. به عنوان مثال، در صورت نیاز به کارواش، برند و مدل خودرو خود را انتخاب می‌کند. سپس انتخاب می‌کند که خودروی آنها چه نوع خدمتی احتیاج دارد، روشویی، توشویی و غیره.  پس از آن تاریخ و ساعتی که می‌خواهد خدمات را دریافت کند، مشخص می‌کند. پس از ثبت در مرحله بعد ‌روی نقشه آدرس خود را مشخص می‌کند و در نهایت پرداخت را انجام می‌دهد. پس از آن برای افراد ارائه‌دهنده سرویس نوتیفیکیشن ارسال می‌شود تا نزدیک‌ترین سرویس‌دهنده برای ارائه خدمات ارسال شود. «‌ما برای شروع کار در حوزه کارواش نانو از آنجایی که خدمت جدیدی بود و تا پیش از این به صورت همگانی از آن استفاده نمی‌شد، برای اینکه در کار استانداردهایی را تعریف کنیم، تعدادی از تجهیزات را خودمان خریداری کردیم و هر سرویس‌دهنده‌ای که بخواهد با ما همکاری داشته باشد، باید از تجهیزاتی که ما می‌خواهیم استفاده کند. در حال حاضر ۸۵ متخصص در سیستم ما ثبت شده‌اند که از این تعداد ۱۸ نفر در حال فعالیت هستند و به نسبت نیاز بازار ما از افراد دیگر نیز استفاده می‌کنیم.»

  •  مزیت رقابتی فیکس‌شو

حدود ۶ ماه است که فیکس‌شو ارائه خدمات خود در حوزه کارواش سیار نانو را آغاز کرده‌ و در این مدت حدود ۵۰۰ سرویس ارائه شده است. سیامک می‌گوید این خدمت جدیدی است و باید ‌به‌تدریج مردم را با مزایایی که این نوع شست‌وشو برایشان می‌تواند داشته باشد، آشنا کرد تا در میان آنها جا بیفتد. به عنوان مثال، اولین مزیتی که این نوع کارواش دارد، این است که به مقدار قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و از طرفی با توجه به اینکه از مواد نانو برای شست‌وشو استفاده می‌شود، ماشین دیرتر کثیف می‌شود. آنها در این بازار رقبایی دارند که قبلا به صورت سنتی کارواش داشته‌اند. «‌به نظر من نقطه قوت ما و مزیت رقابتی اصلی ما نسبت به رقبایی که در بازار وجود دارند، قیمت‌هایی است که برای کارواش نانو ارائه می‌دهیم. قیمت‌های ما از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و حداکثر بر اساس نوع ماشین به ۴۰ هزار تومان می‌رسد. در حالی که قیمت‌های رقبا بسیار بالاتر از قیمت‌هایی است که ما ارائه می‌دهیم. علاوه بر این، به فرمولی در استفاده از نانو رسیده‌ایم که مخصوص خودمان است و استفاده از این فرمول در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است. شیوه درآمدزایی ما نیز به این ترتیب است که ۲۰ درصد کارمزد از هر سفارش دریافت می‌کنیم‌ و در حال حاضر درآمد‌ها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد‌ و به نقطه سر‌به‌سر رسیده‌ایم و قصد داریم در آینده برای گسترش بیشتر کار با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شویم.» سیامک می‌گوید حدود ۹ میلیون خودرو در سطح شهر تهران وجود دارند که از این تعداد ۶‌میلیون خودرو فعال هستند که از بین این خودروها حدود ۴ الی ۵ میلیون خودرو از خدمات کارواش استفاده می‌کنند که ۳۰درصد از این خودروها از خدمات کارواش به صورت تکرار‌شونده استفاده می‌کنند. با این حساب سیامک می‌گوید اگر بتوانند ۵درصد این بازار را به خود اختصاص دهند، به یک خدمات‌دهنده بزرگ در این زمینه تبدیل می‌شوند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.