فین‌تک در سرزمین گاوبازها

0

با وجود اینکه سیستم‌های پرداخت اسپانیا طی سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته، اما استفاده از پول نقد همچنان در این کشور بسیار رواج دارد و گزینه اول پرداخت‌هاست؛ تا جایی که حتی سکه یک سنتی هم دارند و به‌طور گسترده از سکه در این کشور استفاده می‌شود. یکی از دلایل آن نیز جمعیت روستایی این کشور است که بیش از ۲۰ درصد کل جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۶۵درصد کل حجم تراکنش‌های انجام‌شده در اسپانیا با پول نقد صورت گرفته است. با این ‌وجود روش‌های پرداخت جایگزین متعددی ازجمله علی‌پی، اپل‌پی، سامسونگ‌پی و اندرویدپی نیز در این کشور راه‌اندازی شده‌اند. همچنین اسپانیا از لحاظ پرداخت موبایلی پیشرفت خوبی را از سال ۲۰۱۶ به بعد تجربه کرده؛ چراکه ۲۷ بانک اسپانیایی با همکاری یکدیگر پلتفرمی را برای پرداخت‌های تلفن همراه به نام «بیزام» راه‌اندازی کردند که کاربران‌شان را قادر می‌سازد تا تنها با استفاده از شماره تلفن همراه، مبلغ مورد نظر خود را ارسال یا آن را از دیگری درخواست کنند. پرداخت‌های غیرتماسی نیز در اسپانیا با استقبال خوبی روبه‌رو هستند؛ به‌طوری‌ که حدود ۷۰ درصد از خرده‌فروشان از این ابزارها برای انجام پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند. سانتاندر، بی‌بی‌وی ‌اِی، سابادل، کایشا بانک و بانکیا از بانک‌های معروف اسپانیا هستند.

  •   فین‌تک  اسپانیا

اسپانیا به‌آرامی در حال تبدیل‌‌شدن به یک بازیگر کلیدی در حوزه خدمات مالی در اروپاست و هرساله بازار فین‌تک اسپانیا، هم از لحاظ تعداد استارتاپ‌ها و هم از لحاظ تعداد کاربران خدمات دیجیتال در حال افزایش است. از جامعه ۴۶ میلیونی اسپانیا، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۳میلیون نفر، از کاربران سرویس‌های پرداخت دیجیتال بوده‌اند و با روند افزایشی، این تعداد در ابتدای سال ۲۰۱۵ به ۲۷میلیون کاربر رسیده که پیش‌بینی‌ شده تا سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران پرداخت‌های دیجیتال در اسپانیا به ۳۰ میلیون نفر برسد.  تا اواسط سال ۲۰۱۷، تعداد ۲۹۴ استارتاپ در اکوسیستم فین‌تک اسپانیا ایجاد شدند که از این تعداد، ۶۱ استارتاپ در حوزه پرداخت و رمیتنس، ۳۶ استارتاپ در حوزه مدیریت مالی شخصی، ۳۴استارتاپ در حوزه کراودفاندینگ، ۳۳ استارتاپ در حوزه مدیریت مالی شرکتی، ۲۴استارتاپ در حوزه وام‌های مصرفی، ۲۰استارتاپ در حوزه اینشورتک، ۱۹ استارتاپ در حوزه احراز هویت و تقلب، ۱۹ استارتاپ در حوزه وام‌های شرکتی، ۱۸ استارتاپ در حوزه معاملات و بازار، ۱۳ استارتاپ در حوزه ولث‌تک، ۱۵ استارتاپ در حوزه فناوری‌های سازمانی برای موسسات مالی  و ۲ استارتاپ در حوزه نئوبنکینگ فعالیت می‌کنند.  با توجه به این آمار، بیشترین بخش‌های تشکیل‌دهنده فین‌تک اسپانیا را حوزه‌های پرداخت و رمیتنس تشکیل می‌دهند که اگر بخواهیم شناخت دقیق‌تری از این حوزه داشته باشیم، باید بگوییم ۴۴درصد از استارتاپ‌های این بخش، راهکارهای پرداخت موبایلی و کیف پول موبایلی، ۳۳ درصد خدمات درگاه پرداخت، ۷ درصد خدمات انتقال پول بین‌المللی و رمیتنس، ۵ درصد خدمات کارتخوان موبایلی و ۱۱ درصد باقیمانده دیگر راهکارهای پرداخت را ارائه می‌کنند.

مبلغی که پلتفرم‌های کراودفاندینگ، فقط در طول سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ به دست آورده بودند، بیشتر از ۶۰ درصد مبلغی بود که در طول کل سال ۲۰۱۶ به دست آورده بودند. سرعت رشد استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تک اسپانیا را زمانی می‌توان بهتر درک کرد که بدانیم کمتر از ۷ درصد آنها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ فعالیتشان را شروع کرده‌اند و اکنون عمرشان بیشتر از ۱۰ سال است و ۹۳ درصد باقیمانده همه استارتاپ‌هایی با کمتر از ۱۰ سال عمر هستند.

اسپانیا در داغ‌ترین حوزه فین‌تک در ۲ سال گذشته؛ یعنی حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده هم بیکار ننشسته و به‌تازگی دولت اسپانیا رویکرد مثبتی را در قبال ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری بلاکچین در پیش گرفته ‌و هدفش تبدیل اسپانیا به محلی امن و مطلوب برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری‌شده در چارچوب‌های قانونی است. همچنین چند وقتی است که بارسلونا از ارز رمزنگاری‌شده خود به نام «رِک» رونمایی کرده که مردم می‌توانند آن را در ۱۰ منطقه این شهر استفاده کنند. نرخ تبدیل رک برحسب یورو خواهد بود، اما در زمان معرفی اولیه این ارز تنها مغازه‌داران مجازند این ارز را به یورو تبدیل کنند.

  •   کانتوکس

کانتوکس استارتاپی در حوزه ارزی است که فناوری نوآورانه‌ای را برای حل مشکلات ارزی و مدیریت ریسک ارائه می‌دهد. کانتوکس در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شده و بیش از ۱۳۴ ارز در پلتفرم کانتوکس در دسترس است. در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰۰ نفر در این استارتاپ مشغول به کار بودند و در ۱۲۴ کشور فعال است. کانتوکس در لندن و بارسلونا دارای دفتر است.

  •   کوور‌فای

کووِر‌فای استارتاپی در حوزه اینشورتک است که کاربرانش را قادر می‌سازد تا قیمت، ویژگی‌ها و خدمات شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنند و در نهایت بهترین و مناسب‌ترین بیمه را خریداری کنند. کووِر‌فای در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و تقریبا یک سال بعد توانست محصول خود را راه‌اندازی کند. این استارتاپ توانسته تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ هزار کاربر را به سمت خود جذب کند. همچنین بیش از ۳۰ شرکت بیمه‌ای در کووِر‌فای خدمات‌شان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

  •   بیت‌تومی

بیت‌تومی استارتاپی در حوزه خریدوفروش بیت‌کوین است. بیت‌تومی در سراسر جهان خدمت ارائه می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق سایت یا اپلیکیشن بیت‌کوین خریداری کنند یا از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوینی، بیت‌کوین‌هایشان را به پول نقد تبدیل کنند.

  •   کوین‌فین

کوین‌فین یکی دیگر از استارتاپ‌های حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده در اسپانیاست که یک پلتفرم منبع‌باز و همتابه‌همتا برای مبادله بیت‌کوین است که در ۷۰کشور خدمات آن قابل ‌استفاده است.

  •   سی‌پی

سی‌پی که در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده‌، استارتاپی است در زمینه‌ ارائه‌ راهکارها و خدمات پرداخت به فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین. این استارتاپ خدماتی مانند کیف پول الکترونیکی و کارت‌های پرداخت ویژه‌ای را به معامله‌گران اسپانیایی ارائه می‌دهد. سی‌پی همچنین راهکارهای جلوگیری از تقلب و درگاه پرداخت را نیز ارائه می‌دهد. این استارتاپ در مادرید مستقر است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.