فینگرفود؛ یک استارتاپ مادر و پسری

0

سرزمین فینگرفودهای خاله زهره، سرزمینی از نوآوری و خلاقیت در غذاهای سنتی ایرانی در قالب‌های جدید است که توسط یک مادر و پسر بنیانگذاری شده است.

میلاد امیریان‌فر و زهره دمیریان، مادر و پسری تهرانی هستند که با هم این استارتاپ را به نشانی fingerfoodland.com راه‌اندازی کرده‌اند. میلاد ۳۲ ساله فوق‌لیسانس کارآفرینی از دانشگاه تهران دارد و مادرش زهره دمیریان ۵۴ ساله است. میلاد می‌گوید که علاقه‌مند بوده ‌تا کسب‌وکاری برای خودش راه‌اندازی کند. او در زمینه شبکه‌های کامپیوتری کار می‌کرده و تقریبا ۲ سال پیش تصمیم می‌گیرد که به حوزه استارتاپ ورود کند. در ابتدا یک فروشگاه اینترنتی در حوزه فروش عسل راه می‌اندازد ولی در این کار موفق نمی‌شود.

«‌مادرم که قبلا به کار خیاطی مشغول بود و مزون خیاطی داشت، به دلیل مشکلاتی که برایش ایجاد شده بود، تمایل داشت تغییر شغل دهد و کار جدیدی را شروع کند. بر همین اساس با هم به جست‌وجو پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که راه‌اندازی یک بیزینس آنلاین در زمینه آشپزی می‌تواند برای ما مناسب باشد. چون سرمایه محدودی داشتیم و نمی‌توانستیم از ابتدا نیرو جذب کنیم، باید کاری را شروع می‌کردیم که خودمان از عهده آن بر‌می‌آمدیم. بعد از آن روش‌های مختلف آشپزی را بررسی کردیم و با مادرم به این نتیجه رسیدیم که فینگرفود می‌تواند حوزه جالبی باشد.»

 افرادی که جلسات دفاع از پایان‌نامه دارند، یک‌سری از مشتریان ما هستند که به صورتی موردی سفارش می‌دهند و یا افرادی که می‌خواهند به عنوان هدیه فینگر‌فود را به منزل دوستانشان ببرند از دیگر مشتریان ما هستند که به صورت تکی خرید می‌کنند

  •  با چه سرمایه اولیه قصد داشتید این بیزینس را راه‌اندازی کنید؟

اکثر سرمایه‌هایی که داشتیم غیر‌نقدی بود و پولی که با آن توانستیم سری اول محصولاتمان را تولید کنیم، حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.

  •  مادرتان چه پتانسیلی داشت که شما احساس کردید با همکاری هم می‌توانید این استارتاپ را راه‌اندازی کنید؟

خصوصیت بارز مادرم نوآوری و جلب رضایت مشتریان بود و به کارهای فانتزی نیز علاقه‌مند بود. مجموع این ویژگی‌ها باعث شد که فکر کنیم‌ در این بیزینس می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

  •  اطلاعات خود را در مورد فینگرفود چطور تکمیل کردید؟

در ابتدا اطلاعاتی که نیاز داشتیم را از طریق اینترنت و سایت‌های خارجی کسب می‌کردیم و از فینگرفودهای خارجی الهام می‌گرفتیم. البته این کار با شکست مواجه شد و طبع غذایی مشتریان ایرانی با فینگر‌فودهای خارجی هماهنگ نبود. بر همین اساس از ابتدای امسال تصمیم گرفتیم منو غذایی را تغییر دهیم و غذاهای سنتی ایرانی را در قالب جدید و به شکل فینگرفود ارائه می‌دهیم. به عنوان مثال، در حال حاضر در منوی ما محصولاتی مانند کلاپ کشک‌بادمجان یا فینگر‌فود قیمه و قرمه‌سبزی وجود دارد.

  •  در حال حاضر حجم فروش ماهانه فینگر‌فود‌ها چقدر است؟

رشد ما در فروش به تدریج شکل گرفت، در ابتدا با فروش ماهانه حدود ۱ میلیون تومان شروع کردیم و اخیرا فروش ماهانه ما به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده است. البته فروش ما در ایام مختلف سال متفاوت است. به عنوان مثال، در یکی دو ماه گذشته فروش خوبی نداشتیم.

  •  تا‌کنون حجم سفارشات چقدر شما بوده است‌؟

۴۰۰ نفر مشتری داشته‌ایم که حدود ۳۰ درصد این افراد وفادار هستند؛ یعنی سفارشات تکرار‌شونده دارند.

  •  مخاطبان شما بیشتر چه افرادی هستند؟

چون فینگرفود حوزه جدیدی است، موارد مصرف آن هم به‌تدریج ایجاد می‌شود و ما متناسب با نیاز مشتری منوی خود را توسعه می‌دهیم. به عنوان مثال، افرادی که جلسات دفاع از پایان‌نامه دارند، یک‌سری از مشتریان ما هستند که به صورتی موردی سفارش می‌دهند و یا افرادی که می‌خواهند به عنوان هدیه فینگر‌فود را به منزل دوستانشان ببرند از دیگر مشتریان ما هستند که به صورت تکی خرید می‌کنند. در این بین افرادی هم هستند که به صورت عمده برای سمینارها، همایش‌ها، مراسم‌های عروسی و مهمانی‌ها خرید می‌کنند.

  •  با توجه به اینکه گفتید در حال حاضر به ثبات رسیده‌اید و منوی مشخصی دارید، آیا تیمی برای آشپزی دارید یا تمام کارها را مادرتان انجام می‌دهد؟

در حال حاضر یک نفر دیگر با ما همکاری می‌کند و قصد داریم تا پایان سال ۲ نفر دیگر را نیز به تیم اضافه کنیم.

  •  منوی شما شامل چه غذاهایی می‌شود؟

حدود ۷۰ نوع غذا در منو داریم؛ از غذاهای سنتی ایرانی مانند فینگرفود قیمه و قرمه سبزی تا فینگرفودهای میگو سوخاری و مرغ سوخاری و غیره. در واقع هدف اصلی ما ارائه غذاهای سنتی در قالب جدید است.

  •  با توجه به اینکه پروسه تهیه و آماده‌سازی فینگرفودها را خودتان انجام می‌دهید، نحوه سفارش‌گیری شما چگونه است؟

پروسه ثبت سفارش کاملا آنلاین است و در حال حاضر فقط در تهران خدمات‌رسانی می‌کنیم. بعد از اینکه سفارشی ثبت شد، بسته به نوع سفارش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد، سفارش به دست مشتریان می‌رسد. البته در برخی ‌سفارش‌ها نیز بسته به نوع مواد اولیه این امکان وجود دارد که در همان روز سفارش به مشتری تحویل داده شود.

  •  شما در حال حاضر ظرفیت پاسخگویی به چه تعداد سفارش را به طور روزانه دارید؟

در حال حاضر روزانه حدود ۸ سفارش را آماده می‌کنیم ولی هدف‌گذاری ما تا پایان سال این است که بتوانیم روزانه ۲۰ سفارش را آماده کنیم.

  •  نحوه ارسال سفارشات چگونه است؟

ما از سیستم‌های آنلاین ارسال مانند الوپیک، میاره، اسنپ و غیره استفاده می‌کنیم و خودمان پیک موتوری نداریم و هزینه ارسال سفارشات بالای ۲۵۰هزار تومان نیز رایگان است.

  •  شما در بسته‌بندی محصولاتی که به دست مشتریان می‌رسانید نیز نوآوری داشته‌اید، این بسته‌بندی را خودتان طراحی کردید؟

بله، سیستم بسته‌بندی ما اختصاصی برای فینگرفود است که این بسته‌بندی هم زیبایی دارد و قابل استفاده در مهمانی‌هاست و هم اینکه ایمنی در ارسال غذا را تامین می‌کند و در حین ارسال نظم فینگرفودها به هم نمی‌خورد. به علاوه غذا گرم به دست مشتریان می‌رسد. این بسته‌بندی را خودمان طراحی کردیم که شامل یک سینی و جعبه می‌شود که دریچه‌های تبادل هوا در بسته‌بندی را نیز خودمان ایجاد کردیم. بسته‌بندی از دو لایه مقوا تشکیل شده که این دو لایه‌بودن مانع از تبادل گرما با محیط بیرون می‌شود و غذا گرم باقی می‌ماند.

  •  تعامل با مشتری را چگونه برقرار می‌کنید؟

بعد از ارسال سفارش ما با مشتریان از طریق تلگرام تماس می‌گیریم و در مورد غذاها و کیفیت آن نظرسنجی انجام می‌دهیم.

همچنین اگر مشتریان عکس غذاها را ارسال کنند و یا در اینستاگرام منتشر کنند، کد تخفیف ۵ هزار تومانی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنیم ارتباط خوبی با مشتریان داشته باشیم و از فیدبک‌های آنها در کار استفاده می‌کنیم.

  •  معیار خاصی برای قیمت‌گذاری دارید؟

صنایع غذایی در قیمت‌گذاری قوانین مشخصی دارد و ما نیز از همان قوانین استفاده می‌کنیم. قیمت‌گذاری ما براساس هزینه نهایی تهیه غذا مشخص می‌شود. البته ما به صورت گردشی در منو تخفیف‌هایی را اعمال می‌کنیم و در هر ماه برخی از غذاها با تخفیف ارائه می‌شوند‌ که این تخفیف‌ها از ۵ ‌تا ۴۰ درصد متغیر است.

  •  تامین مواد مورد نیاز در تهیه فینگرفود‌ها را چگونه انجام می‌دهید؟

چند تامین‌کننده مشخص هستند که ما با آنها کار می‌کنیم‌. به صورت کلی دو اصل عمده در کار خود داریم؛ استانداردسازی و ساده‌سازی. به صورت کلی وقتی می‌خواهیم با یک تامین‌کننده کار کنیم، آن تامین‌کننده باید استانداردهای ما را رعایت کند. این استانداردها شامل پایداری خدمات، قیمت مناسب، کیفیت مناسب و مسئولیت‌پذیری می‌شود. در یک دوره دو‌هفته‌ای این موارد را در تامین‌کننده ارزیابی می‌کنیم و اگر همه موارد را رعایت کرد، با او وارد همکاری می‌شویم.

  •  شما گفتید که یکی از معیارهای اصلی شما در این بیزینس ساده‌سازی است. منظور شما از ساده‌سازی چیست؟

ساده‌سازی به این معنی است که هر کسی بدون داشتن اطلاعات آشپزی پیچیده بتواند در مجموعه مشغول به کار شود و غذای باکیفیت را تولید کند. بر همین اساس ما برای تمام غذاها دستورالعمل ساده‌ای را تهیه کردیم تا افرادی که در آینده به مجموعه اضافه می‌شوند، بتوانند با پیروی از دستورالعمل‌ها، غذاها را به‌سادگی تولید کنند.

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، در‌آمدتان هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و به سوددهی رسیده‌اید؟

بعد از ۶ ماه از شروع کار تقریبا توانستیم هزینه‌ها را پوشش دهیم ولی چون در حال توسعه کار هستیم درآمد کسب شده در توسعه کار مجدد هزینه می‌شود و هنوز به سوددهی نرسیدیم.

  •  فکر می‌کنید مزیت اصلی شما نسبت به سایر کسانی که در زمینه فینگرفود کار می‌کنند، چیست؟

کیفیت و تازگی غذا برای ما اهمیت دارد. به عنوان مثال، بعضی از افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، الویه را به صورت هفتگی درست می‌کنند و در یخچال می‌گذارند و هر زمان که سفارشی دریافت می‌کنند از همان الویه برای مشتری فینگرفود درست می‌کنند ولی ما براساس سفارش مشتری فینگرفودها را آماده می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.