فیلیپس فقط ریش‌تراش نیست

0

«فیلیپس» یکی از آن شرکت‌های انگشت‌شمار الکترونیکی است که سابقه فعالیت بیش از یک قرن را در کارنامه خود دارد. رقبایش یکی از رمزهای جاودان ماندن این نام در میان شرکت‌های مشابه را دست‌به‌دست شدن فیلیپس در خانواده جرالد فیلیپس می‌دانند که نسل‌اندرنسل اجازه ندادند کسی مگر خودشان در سیاست‌گذاری‌های اصلی این برند وارد شود و تصمیم گرفتند تا جایی که ‌می‌توانند خودشان مسئولیت رشد این فرزند ۱۲۵ ساله را عهده‌دار شوند.

این روزها از فیلیپس به‌عنوان برندی یاد می‌شود که توانسته با مهارت از دنیای برقی قرن نوزدهم به عصر الکترونیک منتقل شود و در هر زمانه‌ای متناسب با نیازهای بازار، راهی به‌سوی خلق یک محصول خلاق بگشاید. فیلیپس علاوه بر حفظ جایگاه برترین شرکت جهانی در زمینه صنعت روشنایی، در حوزه محصولات الکترونیک نیز توانسته مقام دهم جهان را حفظ کند. گرچه طوفان حوادث جنگ‌های جهانی تأثیر بسیاری در جایگاه شرکت داشت، اما پس از فروخفتن آن، تدبیر رهبران شرکت به‌خوبی کارگر افتاد و توانست به فیلیپس جایگاهی درخور، در صحنه رقابت اروپا و جهان ببخشد.

  •  چرخ فیلیپس چگونه می‌چرخد؟

شرکت فیلیپس که فعالیت خود را در حوزه روشنایی و تولید لامپ‌های مختلف شروع کرده بود، امروز در حوزه‌های دیگری چون لوازم خانگی و شخصی، سیستم‌های پزشکی و محصولات و وسایل الکترونیک نیز در بازار حضور دارد. فیلیپس از سال ۱۹۵۳ در زمینه تولید محصولات نیمه‌هادی نیز فعالیت می‌کرد، به‌طوری که در سال ۲۰۰۶ مقام دهم برترین شرکت‌های فروشنده نیمه‌هادی در جهان را از آن خود کرد. اما در همان سال، بخش تولیدات نیمه‌هادی، با وجود موفقیت زیاد، به علت زحمت و سختی فرآیند تولید، فروخته شد و به نام شرکت مستقل نیمه‌هادی NXP به فعالیت ادامه داد. بعد از آن هم ۵۳ درصد بخش لوازم خانگی و شخصی نیز با ۱۰ هزار نفر پرسنل که در بیش از ۶۰ کشور جهان فعال است، به شرکت «ویرپول» فروخته شد.

اکنون چرخ تولیدات فیلیپس در سه حوزه اصلی فعالیت می‌کند؛ اولین آن‌ها حوزه تولیدات روشنایی با نزدیک به ۵۰ هزار نفر پرسنل در زمینه تولید انواع مختلف لامپ و نورافکن است. تولیدات دیگر این برند در عرصه سیستم‌های پزشکی با ۳۳ هزار کارمند و کارگر با تمرکز بر سیستم‌های عکسبرداری عارضه‌یابی پزشکی و خدمات بالینی انجام می‌شود و سومین حوزه مربوط به وسایل و محصولات الکترونیک است که با ۱۴ هزار نفر پرسنل در زمینه تولید نمایشگرها، وسایل صوتی و چندرسانه‌ای، ویدئو و شبکه‌های خانگی فعالیت می‌کند. فیلیپس از سال ۲۰۰۵ به بعد، سیاست‌هایی مبنی بر روان‌سازی کارها و ساده‌سازی ساختار سازمانی برندش را در پیش گرفته و اعلام کرده که قصد دارد فعالیت خود را صرفا بر زمینه‌های فناوری، سلامتی‌ بهداشتی و سبک زندگی متمرکز کند. با وجود محدود کردن فعالیت‌های تولیدی، به گفته وب‌سایت فوربز، فیلیپس در رتبه ۹۶ در میان یکصد برند ارزشمند جهان قرار دارد و ارزش آن بیش از ۲۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

  •  آغاز راه ۱۲۵ ساله یک برند

جرالد فیلیپس در سال ۱۸۹۱ شرکت فیلیپس را با هدف تولید لامپ در کشور هلند تأسیس کرد و به‌مرور، سایر تجهیزات و وسایل برقی را به تولیدات آن افزود. در سال ۱۹۱۴ اولین آزمایشگاه تحقیقاتی مجهز در زمینه‌های فیزیکی و شیمیایی توسط این کارآفرین خلاق راه‌اندازی و چهار سال بعد، لامپ پرتو X توسط شرکت به دنیای الکترونیک و پزشکی معرفی شد. کمتر از ۱۰ سال بعد، اولین تجربه این برند در عرصه تولید تلویزیون با استفاده از لامپ تصویرهای فیلیپس کلید خورد و بعد از آن فیلیپس شانس خود در تولید رادیوهای الکترونیکی را هم امتحان کرد. ورود به عرصه تولیدات صوتی – تصویری در دهه ۱۹۳۰، فروش بیش از یک میلیون محصول را برای فیلیپس به‌همراه داشت.

یک دهه بعد و زمانی که این برند توانسته بود پای خود را در دنیای لوازم الکترونیکی محکم کند و تعداد کارکنانش به ۴۰ هزار نفر رسیده بود، اولین دستگاه اصلاح صورت در قالب محصول بهداشتی این برند هلندی به بازار آمد. شتاب رشد فیلیپس در بازار الکترونیک جهان، به‌واسطه واحد تحقیق و توسعه قوی که در پس آن قرار داشت، چشمگیر بود. تولیدات دیگری چون کاست، دستگاه ویدئو خانگی، لوح فشرده و دی‌وی‌دی‌پلیر فیلیپس، همه تا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی به بازار آمده بود. اکنون فیلیپس که با وجود درآمدهای فراوان تصمیم به محدودکردن فعالیت‌های تولیدی خود گرفته است، در حوزه صنایع الکترونیکی پس از شرکت‌های زیمنس، سامسونگ، سونی و پاناسونیک قرار می‌گیرد و نام خانوادگی فیلیپس حالا دیگر برندی است که به‌طور متوسط، بیش از ۶.۸ میلیارد دلار سود خالص به‌دست می‌آورد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.