فس‌فس نکنید!

فس‌فس نکنید!
با اسکرام و چابک‌سازی، راهبری استارت‌آپ خود را متحول کنید
اگر شما عضوی از یک تیم بازاریابی باشید، می‌دانید که چقدر سخت است که پروژه‌هایتان را مدیریت کنید و به اهداف از قبل تعیین‌شده‌تان برسید. بخش فروش نیاز به سرنخ‌های جدید دارد، آن کمپین ویدئویی که باید آماده می‌کردید، خیلی از برنامه‌ریزی شما عقب است و صفحه‌های فرود وب‌سایت شما خیلی وقت است که باید به‌روز شود. چطور همه اینها را مدیریت می‌کنید؟  
  •  چابک شوید!

در اینجا بازاریابی چابک به کمک شما می‌آید. چابک یا «Agile» روشی در مدیریت پروژه است که بیشتر برای پروژ‌ه‌های توسعه نرم‌افزار از آن استفاده می‌شود. این روش به تیم‌ها کمک می‌کند پروژه‌هایی ارزشمندتر پیدا کنند و تلاش‌های خود را در آن زمینه‌ها متمرکز کنند. روشی‌ که بر پایه  برنامه‌ریزی تطبیقی، تحویل سریع کار و پیشرفت مداوم بنا شده و می‌تواند به تیم‌های بازاریابی کمک کند تا سرعت، کیفیت، انعطاف‌پذیری و تأثیرگذاری خود را تا حد زیادی بهبود بخشند. بازاریابی چابک را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: گروهی از تیم‌ها که حول یک پرسش محوری شکل گرفته‌اند «چطور می‌توانیم به بهترین نحو، ارزش به مشتریان‌ ارائه کنیم؟»
در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که چطور قواعد روش‌های چابک و اسکرام به شما کمک می‌کند که به کلافگی‌‌های روند بازاریابی خود پایان دهید، گردش کار خود را بسیار ساده‌تر کنید و از تلاش‌هایتان بیشترین نتیجه را بگیرید.

  •  اسکرام چیست؟

اسکرام یکی از محبوب‌ترین چارچوب‌ها برای به‌کارگیری قواعد روش چابک است. مانند خود روش چابک، اسکرام هم در ابتدا برای تیم‌های توسعه نرم‌افزار طراحی شد، اما همچنین برای ارائه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی خلاق نیز بسیار کارامد است. ایده به‌وجودآوردنده اسکرام براساس تیم‌های خودسازمانده و توانمندی آن‌ها در یادگیری و تطبیق‌پذیری بوده است. این روش به تیم‌ها کمک می‌کند متمرکز شوند و اولویت‌بندی کنند. این روش انعطاف کافی دارد که واکنش سریع به شرایط نشان دهد.

  •  قواعد اسکرام

اطلاعات و مطالب زیادی درباره اسکرام وجود دارد و شما می‌توانید ماه‌ها وقت بگذارید و چندین کتاب درباره این موضوع بخوانید. اما به‌طور کلی، سه قاعده مهم وجود دارد که حتما باید به آن‌ها اشاره شود:

  •  خود‌‌سازماندهی

روش‌های چابک و اسکرام هر دو برای تیم‌های امروز هستند. تیم‌هایی که با استفاده از خودسازماندهی موفق‌ترند و می‌توانند ارزش‌های بیشتری عرضه کنند. خودسازماندهی، به خرید بیشتر سهام شرکت توسط کارکنان و تعهد بیشتر اعضای تیم به اهداف می‌انجامد، چون این خود آن‌ها هستند که اهداف را برای خودشان تعریف می‌کنند.

  •  چارچوب‌بندی زمان

همه ما برای کارهایمان سررسید داریم و می‌خواهیم سریع‌تر حرکت کنیم و کارهای بیشتری را به انجام برسانیم. به همین دلیل زمان در اسکرام یک چارچوب محدود دارد. تقریبا در تمام عناصر اسکرام راهنماها و محدودیت‌هایی برای زمان وجود دارد.

  •  پیشرفت مداوم

عالی نبود اگر تیم شما در کاری که انجام می‌دهند و چگونگی انجام آن، هر هفته بهتر از قبل می‌شد؟ در این روش می‌توانید اطمینان داشته باشید که تیم شما مرتب و به‌طور سیستماتیک، روند گردش کار خود را بهبود می‌بخشد.

  •  تعاریف و اصطلاحات مهم

قبل از اینکه این مبحث را ادامه دهیم، باید اول مطمئن شویم تعاریف‌مان از اصطلاحات و واژه‌های اسکرام برای پروژه‌های بازاریابی یکی‌ است.

  •  Backlog

فهرست تمام کارهایی که از طرف مشتری سفارش داده شده و یا تیم بازاریابی آن‌ها را برای دستیابی به اهداف خود ایجاد کرده است. تمام کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، محتوای منتشرشده در بلاگ، مقالات سفید، اینفوگرافیک‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و به‌طور کلی هرچیزی که تیم بازاریابی باید در زمان مشخصی انجام دهد و آماده کند، از backlog می‌آید.

  •  Sprint

یک دوره زمانی‌ است که از قبل تعیین و برای انجام کارهای انتخاب‌شده از backlog انتخاب می‌شود؛ این زمان معمولا یک تا دو هفته است.

  •  مرور گذشته

دوره بررسی است که در پایان هر sprint  اتفاق می‌افتد. این بررسی به شما کمک می‌کند که به روند sprint قبل، عمیق فکر کنید و برای بهبود بخشیدن به این روند، مشکلات را شناسایی و رفع کنید.

  •  گردش کار

حالا نگاهی جامع و کلی به روند گردش کار خواهیم داشت و بعد با جزئیات توضیح می‌دهیم که شما چگونه می‌توانید این روند را برای تیم خود اجرا کنید.
۱- مدت‌زمان یک sprint را مشخص کنید. این زمان نباید کمتر از یک هفته یا بیشتر از چهار هفته باشد. شما می‌توانید این مدت زمانی را در آینده و بعد از اینکه فهمیدید سرعت کاری تیم شما چقدر است، تغییر دهید. 
۲- بک‌لاگ ایجاد کنید. همه کمپین‌های بازاریابی، کارها و حتی ایده‌هایی که شاید در آینده اجرا شود را در backlog قرار دهید.
۳- برای sprint برنامه‌ریزی کنید. تمام پروژه‌ها و کارهایی که باید تا پایان زمان اولین sprint  انجام شود را در یک برنامه مشخص بگنجانید.
۴- جلسات ایستاده روزانه برگزار کنید. برای اینکه همیشه آخرین موقعیت پروژه را با اعضای تیم درمیان بگذارید و هرگاه مانعی سر راه پیش آمد، سریع آن را برطرف کنید، حتما این جلسات روزانه را برگزار کنید. این جلسه‌ها باید در زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه برگزار شود.
۵- sprint را بررسی کنید. پس از پایان هر sprint، برای شناسایی پیشرفت‌هایی که در روند پروژ‌ه داشته‌اید و می‌خواهید از آن‌ها در sprint بعدی هم استفاده کنید، کارهای انجام‌شده در sprint  قبل و همچنین کارهایی که در برنامه وجود داشته ولی ناتمام مانده را بررسی کنید و اگر لازم بود نتیجه این بررسی‌ها را با مشتری هم درمیان بگذارید.

  •  وقت کار است

خب دیگر تئوری بس است! بیایید ببینیم که چطور می‌توانید این روش را در تیم‌تان به کار بگیرید تا بهره‌وری را افزایش داده و بیشتر نتیجه بگیرید. شما همه این کارها را می‌توانید با استفاده از کاغذهای یادداشت چسبان روی یک تخته وایت‌برد انجام بدهید، اما ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور از تسکولو برای انجام همه این کارها استفاده کنید. شما با تسکولو می‌توانید به راحتی backlog، sprint جلسات روزانه و بررسی‌های sprint را مدیریت کنید.
در مرحله اول باید یک پروژه در تسکولو بسازید.

  •  دوباره بک‌لاگ

همه ما نیاز به جایی داریم که ایده‌ها و کارهایی که باید در آینده انجام دهیم را در آن نگه داریم؛ Backlog دقیقا همین است. مهم‌ترین چیزی که باید درباره Backlog بدانید این است که اگر به آن‌ها رسیدگی نکنید و خیلی زود آن‌ها را تمیز و مرتب نکنید، به‌سرعت کنترل‌شان از دست شما خارج می‌شود و کاملا بی‌استفاده خواهند شد. اگر مدام ایده‌های جدید اضافه کنید ولی ایده‌های قدیمی که قرار نیست اجرا شود را دور نریزید، بعد از مدتی این فهرست آن‌قدر طولانی خواهد شد که حتی نگاه کردن به آن باعث می‌شود سرتان درد بگیرد. برای جلوگیری از این اتفاق، نکاتی هست که باید رعایت کنید: به هرکدام از ایده‌ها بر اساس ارزشی که برای شرکت یا مشتری می‌آورد، یک برچسب رنگی اختصاص دهید. مثلا یک رنگ برای قابل توجه، رنگ دیگر برای مهم و...
روی ایده‌ها باتوجه به میزان کار و زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی آن‌ها تگ‌گذاری کنید: پروژه، کار، پروژه طولانی. تعداد ایده‌هایی که در backlog نگه می‌دارید را محدود کنید و نگذارید این تعداد از میزان مشخصی بیشتر بشود. هر ایده‌ای را در backlog  نگذارید: بعضی ایده‌ها هیچ‌وقت نباید اجرا شود. معمولا صاحب محصول، کسی است که تصمیم می‌گیرد کدام ایده‌ها به backlog منتقل و کدام ایده‌ها کنار گذاشته شود.

  •  دوباره اسپرینت

حالا زمان برنامه‌ریزی برای sprintها رسیده است. یک جلسه برای تصمیم‌گیری درباره مدت زمان sprintها برگزار کنید. حتما همه اعضای تیم باید در این جلسه شرکت کنند. اولین و مهم‌ترین کار تعیین طول زمانی هر sprint است. این مدت‌زمان معمولا بین یک تا سه هفته است. اگر کمتر از یک هفته باشد، مخارج‌تان از آنچه پیش‌بینی کرده‌اید، بیشتر می‌شود و همچنین مجبور می‌شوید جلسات زیادی برگزار کنید. اگر بیشتر از سه هفته باشد، برنامه‌ریزی برای آن سخت خواهد شد. اگر تازه می‌خواهید شروع به استفاده از روش اسکرام کنید، بهتر است با sprintهای نسبتا طولانی کار را آغاز کنید تا حجم کار ناگهان کلافه‌تان نکند و بعد وقتی در این روند تجربه بیشتری پیدا کردید، می‌توانید زمان sprintها را کوتاه‌تر کنید.
مرحله بعد تعیین کارهایی ا‌ست که باید در طول این sprint انجام دهید. فقط کافی است تا به backlog خود مراجعه کنید و کارهایی که از یک‌سو  بیشترین ارزش را دارد و از سوی دیگر در آن دوره زمانی «sprint» که درنظر گرفته‌اید، می‌توانید آن‌ها را به انجام برسانید را انتخاب کنید. همان‌طور که کارهای داخل backlog را می‌بینید، تلاش کنید تا میزان زمان مورد نیاز برای انجام آن‌ها را برآورد و زمان برآورد خود را در قسمت توضیحات کار یادداشت کنید. احتمالا برآوردهای شما در ابتدا کمی اشتباه خواهد بود که البته این کاملا قابل پیش‌بینی است. بهترین کار این است که از امکان ثبت زمان در تسکولو استفاده و در پایان زمان واقعی صرف‌شده روی هر کار را با برآورد اولیه خود مقایسه کنید. بعد از گذشت چند sprint می‌توانید مطمئن باشید که برآوردهای زمانی شما بسیار به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.‎
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.‎
لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران