علم و احساس در کمپین جنرال‌الکتریک

0

 امروزه فضای دیجیتال و ابزارهای نوینی که در اختیار بازاریابی الکترونیکی قرار می‌دهد، به عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راهکارهای تبلیغاتی به شمار می‌روند و به همین منظور نیز در این گزارش به بررسی روند بازاریابی دیجیتال در فرایند رشد  شرکت جنرال الکتریک می‌پردازیم؛ شرکتی که به استفاده خلاقانه از روش‌های بازاریابی مشهور است.

  •  6 ثانیه با علم

از جمله کمپین‌های موفقی که شرکت جنرال الکتریک در راستای تحقق چشم‌انداز علمی خود راه‌اندازی کرده، کمپینی با هشتگ ‌۶SecondScience#‌ بوده است که بر مبنای آن از کاربران فضای مجازی می‌خواست تا محتوای متناسب با هشتگ مذکور را در شبکه‌های اجتماعی و سایر صفحات مجازی مربوط به این شرکت به اشتراک بگذارند. یکی از اهداف مهمی که این نام تجاری برای خود در نظر گرفته، نزدیک‌کردن مردم با مباحث علمی است. این شرکت به‌درستی دریافته‌ که در تولید و ارائه خدمات خود باید به‌روز‌ و مطابق با علوم پیشرفته زمان خود باشد و مهم‌تر اینکه باید مخاطبان جهانی خود را به این علوم آشنا کند. کمپین مورد نظر که با هدف نزدیک‌کردن مردم به محتوای علمی، ارائه شده بود، جنبه سرگرم‌کنندگی و رقابتی ویژه‌ای نیز داشت و بر اساس همین جنبه سرگرم‌کنندگی خود با استقبال قابل ملاحظه‌ای از سوی کاربران مجازی مواجه شد. شرکت دادن مخاطبان در یک فضای رقابتی که بتوانند ایده‌ها و دستورالعمل‌های علمی خود را در قالب آزمایشات کوچک علمی به نمایش بگذارند، یکی از ایده‌های موفق بازاریابی برند GE محسوب می‌شود که توانسته است توجه مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کرده و طیف گسترده‌ای از کاربران فضای مجازی را به سوی آزمایشات و راهکارهای علمی سوق دهد و این نکته درست مطابق با چشم‌انداز اصلی این شرکت یعنی آشنایی و نزدیک‌سازی مردم به علوم روز دنیاست. لازم به ذکر است کمپین مذکور در فاصله ۸ تا ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۳ مخاطبان خود را به چالش کشیده و در طی آن هفته بیش از ۴۰۰ ویدئو با موضوعاتی علمی مختلفی به اشتراک گذاشته شد که نشان‌دهنده اقبال گسترده کاربران مجازی از هشتگ ۶ثانیه با علم است.

  •  پیشگام در عرصه دیجیتال مارکتینگ

فضای دیجیتال، امروز مملو از پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف است به طوری که مخاطبان این صنعت، با طیف گسترده‌ای از آنها روبه‌رو هستند. به همین منظور نیز برندها و شرکت‌های مختلف برای استفاده از پلتفرم‌های مذکور یک فضای رقابتی تنگاتنگ را تجربه می‌کنند، بر این اساس، تشخیص کارآمدی یک سیستم‌عامل و استفاده به‌موقع از آن می‌تواند در موفقیت یک نام تجاری بسیار مؤثر باشد. شرکت جنرال الکتریک در زمینه شناسایی و کاربرد سیستم‌عامل‌های بازاریابی درس مهمی به فعالان حوزه برندسازی و تبلیغات می‌دهد، به این معنا که پیشگام‌بودن در استفاده از این برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهد. GE سعی می‌کند در مرحله شناخت و کاربرد سیستم‌عامل‌های بازاریابی همیشه اولین باشد، این نکته با بررسی پیشینه بازاریابی دیجیتال این شرکت کاملا مشخص می‌شود. به عنوان مثال، جنرال الکتریک جزء اولین برندهایی بود که اهمیت و تأثیرگذاری پلتفرم اسنپ‌چت را تشخیص داد و از آن استفاده کرد، لذا می‌توان گفت یکی از راهکارهایی که باعث موفقیت برندها در کاربرد فضای مجازی می‌شود، پیشگام بودن و اولین بودن آنها در استفاده از امکانات دنیای دیجیتال است.

  •  علم و احساس در کنار یکدیگر

یک نام تجاری هر چقدر بتواند بیشتر در اذهان عمومی باقی بماند و مردم در زندگی روزمره خود درباره آن صحبت کنند، موفق‌تر خواهد بود؛ این نکته در خصوص برندهای کاربردی‌تری که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند کاملا مشهود است، اما نکته اینجاست که درباره برندهایی مانند جنرال الکتریک که محصولات عمده آن مربوط به صنایع فنی و مهندسی است، چه مکالمه روزمر‌ه‌ای بین مردم اتفاق خواهد افتاد؟! جالب است بدانید که یکی از ایده‌های جذاب و خلاقانه این برند در زمینه به سر زبان انداختن نام  GE در فضای مجازی، اقدامی است که در شبکه اجتماعی خود، پینترست، به نمایش گذاشته است. این راهکار که با عنوان «Hey Girl» در شبکه اجتماعی مذکور بارگذاری شده است، در عین حال که به چشم‌انداز علمی این شرکت وفادار است، به یکی از مهم‌ترین علایق مردم، یعنی مبحث عشق، توجه کرده است؛ به این صورت که برخی جملات عاشقانه‌ای را که دانشمندان این شرکت از بدو تأسیس آن گفته بودند، در صفحه پینترست خود ذکر کرده است. این اقدام که رویکرد علمی این شرکت را با یکی از نکات مورد علاقه مردم پیوند داده، بازخورد مناسبی از سوی کاربران فضای مجازی دریافت کرده و با داشتن بیش از ۱۸هزار دنبال‌کننده توانایی این برند را برای تبدیل‌شدن به یکی از علاقه‌مندی‌های روزمره مردم نیز نشان می‌دهد. یک نام تجاری صرفا علمی که از طریق تلفیق رویکرد علمی خود با علاقه‌مندی‌های عموم مردم، جایگاه خود را در بین مخاطبان بیشتر تثبیت کرده است.

  •  GE خود را با بهترین‌ها بالا می‌کشد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه کاربرد فضای دیجیتال در فرایند بازاریابی وجود دارد، توجه به این امر است که کاربران و مخاطبان فضای مجازی، مصرف‌کنندگان هوشمندی هستند که در معرض طیف گسترده‌ای از تبلیغات مجازی در شبکه‌های مختلف اجتماعی و وب‌‌سایت‌های گوناگون قرار دارند و به همین دلیل نیز تأثیرگذاری روی آنها کار چندان آسانی نخواهد بود. تفکرات بزرگ، رسیدن به اشخاص و نام‌های بزرگ و‌… آن چیزی است که کاربران امروزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل نیز در فضای رقابتی تبلیغات دیجیتالی، برندی موفق است که بتواند بیشترین تأثیر را بر مخاطبان خود داشته باشد. جنرال الکتریک نیز به خوبی متوجه تفاوت مصرف‌کنندگان امروز با دهه‌های گذشته شده ‌و بر همین اساس، از طریق پیونددادن برند خود با نام‌های شناخته‌شده‌تر و برجسته‌تری مانند نشنال جئوگرافیک جایگاه قابل توجهی را در بین مخاطبان پیدا کرده است. چراکه مخاطبان امروزی به دنبال پیوند با بهترین‌ها هستند و جنرال الکتریک نیز از طریق همکاری با انجمن معتبری مانند نشنال جئوگرافی و ارائه پیام‌های مشترک با انجمن مذکور، یک شریک ارزشمند تبلیغاتی برای خود در نظر گرفته است که می‌تواند این نام تجاری را در بین مخاطبان پررنگ‌تر جلوه دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.