صبونه‌خوری با دهه هفتادی‌ها

0

یک دغدغه! دغدغه و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم «انگیزه»‌ای که یک جوان بیست‌و‌یک‌ساله را به این وا‌می‌دارد تا یک دفعه ‌تصمیم ‌ بگیرد که کسب‌و‌کاری تاسیس کند که با آن مردم را مهمان مهم‌ترین وعده ‌غذایی روزمره ما کند. این گروه نامشان «صبونه» است؛ گروهی که شامل دهه هفتادی‌های پرتلاش و امیدواری است که همگی چشم به ترویج و گسترش «صبونه» آن هم با رویکردی سالم و ارزان‌قیمت در سراسر ایران دارند. با مهدی نعیم‌محبوبی، بنیانگذار بیست‌و‌یک‌ساله «صبونه» که راه و چاه دیجیتال مارکتینگ را هم می‌داند، در این شماره از شنبه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •   در مورد «صبونه»  بگویید و از کی تاسیس شده است؟

صبونه(sobooneh.ir) سایت سفارش آنلاین صبحانه‌های اقتصادی و صبحانه‌های لوکس است. تمام تهران و اکثر کلانشهر‌ها جزء مناطق تحت پوشش صبونه به حساب می‌آید. صبونه از تاریخ ۱۵ شهریور ۹۵ شروع به کار کرده‌ و نقطه قوت آن قیمت‌های پایین منوهایش است به صورتی که حدود ۱۴ منوی اقتصادی(۲۰۰۰تومانی) را در خود جای داده است.

  •  روند کار «صبونه» چگونه است؟ یعنی مثلا شما برای تامین صبحانه‌ مردم، محتویات آن را از مکان‌های مختلف می‌گیرید و آن را به مردم ارائه می‌دهید یا خودتان تولید و آشپزی می‌کنید؟

تمامی منوهای صبونه در آشپزخانه‌های صبونه پخت می‌شوند و ارسال صبونه هم با بچه‌های توزیع ماست؛ یعنی تمام روند کاری صبونه از گرفتن اردر تا کوکینگ و دلیوری برعهده صبونه است.

  •  ایده‌ اصلی«صبونه» از کجا آمد؟ به نظر می‌رسد که از الگوی خارجی تقلید کرده باشید…

بنده فکر می‌کنم صبونه جزو معدود استارتاپ‌های داخل ایران است که از نمونه خارجی کپی‌برداری نشده و کاملا یک ایده انحصاری بوده است. در روزهایی که هنوز صبونه را تاسیس نکرده بودم، یکی از دغدغه‌های شخص خودم خوردن صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی بود که به دلایل مشغله‌کاری و گران تمام‌شدن آن معمولا از خوردن آن محروم بودم. همین محدودیت‌هایی که در بالا آوردم باعث شد تا ایده کسب‌و‌کاری  با عنوان صبونه که نه‌تنها مردم منطقه و شهر خود که تمام مناطق و شهرهای ایران را نیز در‌بر‌بگیرد. می‌توانم بگویم که در ۲۵ درصد کلانشهرهای ایران شرکت صبونه شعبه دارد.

  •  همه ‌خدماتی که «صبونه» ارائه می‌دهد‌ را به صورت تیتروار بگویید.

بزرگ‌ترین ویژگی صبونه توزیع صبحانه‌های اقتصادی است(۲هزارتومان همراه با ۱۴ منوی متنوع مقوی) صبونه در تمام شعب خود با دوسبک مارکت پلیس b2b و b2c انجام می‌شود. شرکت ما در مناطق نزدیک شعب سفارش‌های به‌صوت تکی و در مناطق دورتر از دفاتر به‌صورت تعداد بالا (‌حداقل ۱۰ عدد) ارسال می‌کند.

صبونه به دو صورت آنلاین و آفلاین سفارش می‌پذیرد. آفلاین، به صورتی است که اگر در روز قبل به ما سفارش داده شود، ما در ساعتی که مشتری تمایل دارد آن را به آدرس داده شده ارسال می‌کنیم و آنلاین، در همان لحظه سفارش پیک ما به آدرس رهسپار شده و نهایتا ظرف ۴۰ دقیقه به دست مشتری می‌رسد.

  •  با چه میزان سرمایه «صبونه» را راه انداختید؟

حدود ۴۰ میلیون تومان در ابتدای کار که به صورت خرد تا امروز به کار تزریق شده است.

  •  از کجا آن را تامین کردید؟

از طریق فروش وسایلی که در دوران کارمندی تهیه کرده بودم، از قبیل دوربین عکاسی و… .

علاقه به کارآفرینی باعث شد تا تمام سرمایه خود را که با حدود ۲ سال کار کارمندی جمع کرده بودم، فروخته و این ریسک را انجام دهم تا ایده خود را عملی کنم و بتوانم شاید قسمتی از مشکلات جامعه را حل کنم.

  •  تیم شما چند نفر است و شامل چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟

تیم ما متشکل از افرادی کاملا جوان و با‌انگیزه هستند که اعضای تیم ما را تماما متولدین دهه هفتادی تشکیل می‌دهند.

بخش ارتباط با مشتریان برای گرفتن سفارش و به مدیریت خانم گرامی‌پور و تیم آشپزخانه متشکل از آقایان رحمان امیری و  امین محمدنژاد لجستیک و دلیوری با آقای امیر ملک‌آرایی و تیم ایشان است و تیم مارکتینگ صبونه به مدیریت آقای سروش حمدالله‌زاده و تیم ایشان درحال فعالیت است. بخش مدیریت داخلی و حسابداری بر‌عهده امیرحسین آگاه نفر دوم استارتاپ صبونه است.

  •  چه برنامه‌ها یا پلان‌هایی برای آینده ‌«صبونه» اندیشیده‌اید؟

گسترش شعب‌ صبونه برای سفارش های‌تک.

 گسترده‌شدن صبونه در تمام ایران به صورتی که هموطنان ما بتوانند با رجوع به سایت صبونه، صبحانه خودشان را رأس ساعت تحویل بگیرند.

یکی از بزرگ‌ترین هدف‌های صبونه نمونه‌برداری از استارباکس است به این صورت که پک‌هایی آماده و به صورت take away  برای مشتری آماده و نوشیدنی گرم همراه با یک تکه کیک برای آنها ارسال کند.

  •   با چه مشکلاتی تا به حال رو‌به‌رو بوده‌اید؟

خب یکی از مشکلات بزرگ هر استارتاپی تشکیل تیمی قدرتمند است که ما هم این مشکل را داشتیم و به لطف خدا فعلا این مشکل را حل کردیم و البته مشکل کمبود سرمایه.

  •  با  مشکل کمبود سرمایه، چطور می‌خواهید «صبونه» را گسترش دهید؟

مسلما آرزوی هر استارتاپی جذب سرمایه‌گذار است. برای استارتاپ ما هم از چندین شرکت و اشخاص مهم پیشنهاد‌هایی شده اما به نظر بنده فعلا کار ما جوان است و برای جذب سرمایه زود است و هنوز کار ما تشنه سرمایه نیست، اما به‌زودی پس از بررسی گزینه‌ها با یکی از سرمایه‌گذاران به توافق می‌رسیم.

  •  به نظر شما یک استارتاپ موفق چگونه استارتاپی است؟

استارتاپی که رشد صعودی داشته باشد و بتواند تمام مشتری‌هایی که حتی یک مرتبه هم از آن  استارتاپ استفاده کرده باشند مجدد رجوع کنند و از آن استارتاپ استفاده کنند.

  •  و حرف آخر؟!

نترسیم و شروع کنیم. مطمئن باشیم با صبور‌بودن و تلاش مستمر به تمام آرمان‌های خودمان می‌رسیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.